7 grunde til at du føler dig træt – råd mod træthed

28. juni 2018
Vidste du at en stillesiddende livsstil og det at sove længe kan være årsagen til at du føler dig så træt? Blot ved at sove det nødvendige antal timer og få nok motion kan du medvirke til at øge dit energiniveau.

At føle sig træt engang i mellem er normalt. Faktisk er det meget almindeligt for mennesker. Problemet er ikke at føle sig træt i ny og næ, men nærmere konstant. Altså betyder det, at noget helt sikkert er galt. Du må finde ud af hvorfor du føler dig træt, og finde en løsning for at få en bedre livskvalitet.

7 grunde til at du føler dig træt

1. At stå meget sent op

Kvinde der straekker sig

Som udgangspunkt tror du nok at det at sove længe betyder at du er mere udhvilet, men faktisk er det forkert. I realiteten gør en tidlig opvågning folk mere uhvilede, rolige og afslappede dagen igennem.

I 2009 viste en undersøgelse fra Leipzig Universitet i Tyskland, at de mest energiske og proaktive mennesker, er lige præcis dem der står tidligt op.

Ligeledes konkluderede en undersøgelse fra Researchinstittutet for molekylærbiologi og biofysik ved det russiske videnskabsakademi  – trykt i tidsskriftet Personality and Individual Differences – at der er tre personlighedstyper, hvad angår dynamikkerne i deres biologiske ur.

Rapporten understreger, at du skal finde frem til dine højenergi-timer, og indstille dine vaner, for at drage fordel af den tid du er mest aktiv. Dette kaldes at finde sin “chronotype”.

Læs også: Artikel om udbrændthed i Lægehåndbogen

2. Dårlig ernæring

For mange kulhydrater og for lidt proteiner kan sandsynligvis give alvorlig træthed. Selvom kulhydrater er lækre fødevarer der giver hurtig energi, så omdanner kroppen dem til sukker, og får således dit blodsukker til at stige.

Derefter må bugspytkirtlen producere en stor mænge insulin for at sænke blodsukkeret. Så når dit blodsukkerniveau tager disse rutcheture, vil din krop søge mod homøostase, og bruger en masse energi på det. Hvis du er en uforbedelig slik- og kulhydratspiser, vil du jævnligt føle dig træt.

3. Tempoet i en stillesiddende livsstil

Kvinde der sidder foran computeren

At lave ingenting kan gøre dig meget træt. Sådan er det faktisk, en ekstrem stillesiddende livsstil er ikke en behagelig følelse, men snarere konstant udmattende. Det er derfor du bliver træt, hvis du har et arbejde hvor du sidder ned hele tiden, eller tager bilen til butikken lige ved siden af.

På den anden side vil lav-intens fysiske og aerobics øvelser – inklusive udendørsaktiviteter – styrke udskillelsen at glædeshormoner, som igen vil forbedre din søvnkvalitet og generelle sundhed. Du vil sandsynligvis føle dig træt i begyndelsen, men motion nedsætter træthed mærkbart, og giver en bedre modstandskraft.

4. Mangel på direkte sollys

Kroppen har brug for sollys, og det er grunden til at solbadning tidligt om morgenen og sidst på eftermiddagen hjælper kroppen med at producere tilstrækkeligt D vitaminSamtidig medvirker sollys til at holde kroppen sund. Alene det at blive udsat for for sollys vil gør det nemmere for dig at opnå en bedre søvnkvalitet.

5. At sove dårligt

Kvinde der stirer paa vaekkeuret

En af hovedårsagerne til træthed er at man ikke får nok timers god søvn. Det er bedst for en voksen at få op til 7 eller 8 timers uforstyrret søvn om natten. Dette giver hjernen og andre organer mulighed for at gennemgå alle processer for genopbyggelse.

6. Mangel på mineraler og vitaminer

Mikro-næringsstoffer, mineraler og vitaminer er vigtige ingredienser, for at din krop kan fungere ordenligt. Mangel på disse stoffer medfører træthed, udbrændthed, svimmelhed, og også andre mere alvorlige sundhedsmæssige problemer.

At indtage en varieret kost, ved at få mindst 5 portioner frugt og grønsager hver dag, giver  mange nødvendige næringsstoffer. Det er også meget gavnligt at spise nødder, også dem der indeholder mineraler såsom magnesiumklorid.

Foreslået læsning: 10 grunde til at spise pistacienødder

7. Stressende situationer gør at du føler dig træt

Kvinde med stress

Du kan miste modet når du bliver mødt med vanskelige, uhåndterbare situationer, som der ingen løsning er på. Hvis du har et tilbagevendende problem, en situation der tærer på dig, eller du bekymrer dig om sygdom i familien, kan du godt få lyst til at kaste håndklædet i ringen.

I sådanne situationer bør du slappe af og holde op med at tænke på det, du ikke selv er herre over. På den måde kan du mindske følelsesmæssig anspændthed. Også meget stressede arbejdssituationer kan bidrage til kronisk træthed. Prøv derfor at gøre noget rart for dig selv, og få slappet lidt af en gang i mellem. Så kan du komme af med de grunde til at du føler dig træt.

  • Gamboa, A. Y., González, S., & González, G. (2008). El síndrome de cansancio profesional. Acta Pediátrica Costarricense.
  • Keiji Fukuda, MD, MPH; Stephen E. Straus, MD; Ian Hickie, MD, FRANZCP; Michael C. Sharpe, MRCP, MRC Psych; James G. Dobbins, PhD; Anthony Komaroff, MD; and the International Chronic Fatigue Syndrome Study Group. The Chronic Fatigue Syndrome: A Comprehensive Approach to Its Definition and Study. http://www.ncf-net.org/patents/pdf/Fukuda_Definition.pdf
  • ME Association. What is ME/CFS? https://www.meassociation.org.uk/about/what-is-mecfs/