7 negative virkninger ved raffineret mel

22. marts 2019
Eftersom fibre og essentielle næringsstoffer allerede er blevet elimineret under fraffineringsprocessen, kan indtag af fødevarer fremstillet med raffineret mel forårsage betændelse, forstoppelse og fordøjelsesbesvær.

Det er en almindelig praksis rundt om i verden at spise raffineret mel. På trods af advarsler om dets negative virkninger fortsætter mange mennesker med at inkludere det i deres daglige kost. Selvom dette produkt har været en del af vores forbrug i hundreder af år, er det i dag velkendt, at raffineringsprocessen kan reducere dets ernæringsmæssige kvalitet betydeligt.

Det der er mest foruroligende er, at det at spise raffineret mel er praktisk talt uundgåeligt. Når alt kommer til alt, er det, ud over at det sælges på egen hånd, også den primære ingrediens i utallige produkter, der sælges i butikker og restauranter i dag. På grund af dette ønsker vi at du er klar over, hvad det kan gøre ved din krop. Opdag hvorfor det er vigtigt at begrænse forbruget så meget som muligt!

1. Raffineret mel forårsager en syre-base ubalance

Det skaber ubalance i kroppen at spise for meget raffineret mel

Regelmæssigt indtag af raffineret mel kan have negative virkninger på din krops pH-værdi. Dette skyldes, at det ændrer den syre-base balance, der regulerer dine forskellige kropsfunktioner. En sund person har en pH-værdi på omkring 7,4. Men når du spiser denne type mad, kan surhedsniveauet stige med alarmerende hastighed.

  • Som følge heraf har din krop problemer med at opretholde normale niveauer af calcium, hvilket kompromitterer din knoglesundhed.
  • Derudover har det også en negativ indvirkning på dit immunforsvar og stofskiftesundhed.

2. Raffineret mel øger dit blodsukker

I modsætning til hvad mange tror, ​​er sukkerindtag ikke det eneste, der forårsager højt blodsukker. De store mængder kulhydrater, der findes i hvidt mel, kan stærkt påvirke udviklingen af ​​dette sundhedsproblem. Amylopektin, en af ​​disse kulhydrater, omdannes nemt til blodsukker og øger risikoen for diabetes.

3. Raffineret mel forårsager vægtforøgelse

For højt indtag af denne fødevare bidrager også til vægtforøgelse

At spise mad fremstillet med raffineret mel er et af de største problemer for folk, der forsøger at tabe sig. En lille ugentlig del vil ikke have så stor risiko forbundet med sig. Men hvis du spiser disse fødevarer hver dag, påvirker det dit stofskifte. Hvad mere er, det får dig til at tage på i vægt.

Dette skyldes det høje kulhydratindhold. Ud over at øge dine glukoseniveauer, får det også dig til at akkumulere fedt. Hertil kommer, at det at spise raffinerede fødevarer kan udløse flere madcravings, så du kan fortsætte med at spise dem i store mængder.

4. Det kan påvirke din fordøjelse

I modsætning til fuldkornsmel, mangler raffineret mel fibre og vigtige næringsstoffer, der optimerer din fordøjelse. 80% af kostfibre går tabt. Således, når du spiser disse fødevarer, påvirker det din krops inflammatoriske processer og forstyrrer nedbrydningen af ​​mad.

Som følge heraf ændres den mikrobielle flora i tarmene, hvilket øger forekomsten af ​​forstoppelse og fordøjelsesbesvær.

5. Det forårsager betændelse

Raffineret mel øger også inflammationen i kroppen

Denne form for fødevarer bør undgås, hvis du er blevet diagnosticeret med inflammatoriske sygdomme. Dette skyldes, at de raffinerede forbindelser øger inflammationsniveauerne i vævene i kroppen. Dette skyldes også blodsukker ubalancer, der påvirker omdannelsen af ​​proteiner til energi.

Indtaget af raffineret mel udløser en kemisk reaktion kendt som glycation. Dette er en inflammatorisk proces, der har været forbundet med kroniske sygdomme som gigt og hjerte-kar-problemer.

Læs også:

6 vaner som kan forårsage mave inflammation

6. Det øger risikoen for allergi og fødevareintolerance

Hvede, takket være dens høje glutenindhold, er en af de vigtigste udløsere for allergi og fødevareintolerancer. Ligeledes har kroppen sværere ved at fordøje dette protein. Det kan også forårsage en inflammatorisk reaktion, der påvirker mange forskellige aspekter af dit helbred.

7. Det kan forårsage depression

Raffineret mel ændrer hjernens kemi og kan føre til depression

Derudover er de kulhydrater, der findes i raffineret mel, blevet identificeret som havende negative virkninger på følelsesmæssig sundhed. Ud over at være sværere at fordøje, ændrer denne ingrediens hjernens kemi og forårsager følelser af kronisk træthed og søvnløshed. Mens nogle mennesker måske tror det giver dem energi, påvirker det faktisk både din fysiske og mentale tilstand, hvilket reducerer din produktivitet.

Hvor ofte spiser du mad fremstillet med hvidt eller raffineret mel? Hvis du spiser disse ting regelmæssigt, bør du overveje at forsøge at begrænse dit indtag. Sundere alternativer bør erstatte produkter fremstillet med hvidt mel.

Mel er sandsynligvis en af hovedbestanddelene i dine opskrifter. Der er dog masser af andre interessante alternativer, som du kan nyde uden at sætte dit helbred på spil.

  • Augustin, L. S. A., Kendall, C. W. C., Jenkins, D. J. A., Willett, W. C., Astrup, A., Barclay, A. W., … Poli, A. (2015). Glycemic index, glycemic load and glycemic response: An International Scientific Consensus Summit from the International Carbohydrate Quality Consortium (ICQC). Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases. https://doi.org/10.1016/j.numecd.2015.05.005
  • Bengmark, S. (2013). Processed Foods, Dysbiosis, Systemic Inflammation, and Poor Health. Current Nutrition & Food Science. https://doi.org/10.2174/1573401311309020006
  • Hu, F. B. (2010). Are refined carbohydrates worse than saturated fat? American Journal of Clinical Nutrition. https://doi.org/10.3945/ajcn.2010.29622
  • López-Alarcón, M., Perichart-Perera, O., Flores-Huerta, S., Inda-Icaza, P., Rodríguez-Cruz, M., Armenta-Álvarez, A., … Mayorga-Ochoa, M. (2014). Excessive refined carbohydrates and scarce micronutrients intakes increase inflammatory mediators and insulin resistance in prepubertal and pubertal obese children independently of obesity. Mediators of Inflammation. https://doi.org/10.1155/2014/849031
  • Roberts, S. B. (2000). High-glycemic index foods, hunger, and obesity: is there a connection? Nutrition Reviews. https://doi.org/10.1111/j.1753-4887.2000.tb01855.x/abstract