3 måder at ændre hjernens kemi for at slippe fri fra depression

· 17. juni 2018
En halv times gåtur hver dag kan være en god måde at afbalancere hjernens kemi på og øge serotoninproduktionen, så vi føler os meget bedre tilpas.

Hjernens kemi har indflydelse på dit humør. Det er en fascinerende men kompleks proces, hvor enhver ubalance eller ændring i vores neurotransmittere kan få os til at opleve alt fra motivation til tristhed til glæde. Så det er vigtigt at forstå det grundlæggende, så du kan håndtere depression.

Disse biokemiske ændringer afhænger af flere faktorer. For eksempel er der endogene typer af depression, hvor lave serotoninniveauer fører til hjælpeløshed, anhedoni og apati.

Eksogen depression afhænger på den anden side af vores miljø og den måde, vi håndterer vores følelser på.

Depression er også forbundet med bestemte aminosyrer og neurotransmittere som serotonin, norepinephrin og dopamin.

Hjernens kemi har indflydelse på vores humør og følelser. Nogle gange er medicin den eneste måde at bringe balance tilbage i systemet. Men der er også andre måder, vi selv kan gøre noget for at forbedre vores humør.

Ved at ændre vores opførsel kan vi ændre hjernens kemi og få det bedre. Læs med for at finde ud af hvordan.

1. Manglende dopamin og depression

Manglende dopamin

Et lavt niveau af dopamin kan forvandle sig til en række meget indlysende symptomer: træthed, apati, humørsvingninger, tab af interesse for tingene omkring os og depression. Så det kan være svært at håndtere depression.

Dopamin er en af ​​de vigtigste neuron transmittere for hjernen: det formidler kommunikationen af ​​neuroner og nerveceller.

Det er også kendt, at de har en afgørende funktion, når det kommer til at generere vores bevægelser, motorik kompetencer og energi (eller motivation) for at engagere sig i vores omgivelser.

Hvordan kan jeg naturligt øge mine dopaminniveauer?

  • Der er en essentiel aminosyre, der øger dopamin. Det er kendt som L-phenylalalin.
  • Vores krop kan ikke syntetisere L-phenylalalin naturligt, og derfor må vi få det gennem vores fødevarer.
  • Det er da, at L-phenylalalin omdanner sig til tyrosin og samtidig genererer produktionen af ​​dopamin.

Vi kan få denne aminosyre gennem følgende fødevarer:

  • Kød
  • Mejeriprodukter
  • Nødder som mandler og valnødder
  • Frø (sesam, solsikke, græskar)
  • Bananer
  • Rødbeder
  • Chokolade
  • Grøn te
  • Blåbærsaft
  • Noni juice

Også praksis som meditation eller moderat sport kan bidrage til at afbalancere de kemiske niveauer i vores hjerne.

2. Serotonin, lykkehormonet

Glad pige i naturen

Det store flertal af anti-depressiva virker på følgende måde: de gør det sådan, at en række hæmmere ikke kan stoppe produktionen af ​​serotonin. Og det gør det sværere at møde depression.

  • Lavt serotonin niveauer kan forårsage stress, dejection, udseende af negative tanker og fortvivlelse.
  • På grund af dette arbejder nogle lægemidler for at favorisere den passende produktion af denne neuron transmitter.
  • Det er dog vigtigt at vide, at vi naturligvis også kan hjælpe med produktionen.

Hvordan øges vores serotonin niveauer

  • Forbedre din kost ved at øge dit forbrug af bananer, mørk chokolade, avocado, kylling, vandmelon, blåbær, mælk, plantains … (samme fødevarer vi bruger til at øge dopaminniveauet).
  • Prøv en ny hobby, noget nyt: Tilmeld dig en maleri time, en danse time, yoga …
  • Lyt til musik: positive følelser, giver os hjælp til ligevægten af ​​cerebrale kemikalier.
  • Gå ud og mød folk.

3. For at balancere hjernekemikalier skal du sove tilstrækkeligt

Hjernen og depression

At sove dårligt, lide af mange søvnløse nætter eller bruge timer på at falde i søvn har mange konsekvenser.

En af dem er et fald i serotonin, der som vi ved, forårsager træthed, større følsomhed og risikoen for, at du kan blive udsat for depression.

At sove godt er sundt og en måde at afbalancere vores hjernes kemikalier på. Det er noget simpelt, der gør det muligt for vores neuron transmittere at blive reguleret og for at hjælpe vores følelsesmæssige tilstand blive stærkere, mere positiv og resistent.

Hvordan man sover bedre for at tage sig af din cerebral sundhed

  • Følg samme skema, spis frokost, spis middag og gå i seng på samme tid hver dag.
  • To timer før du går i seng, skal du reducere din eksponering for elektroniske enheder, hvilket betyder at lukke computeren, slukke for din telefon, ikke bruge din tablet …
  • Motion om eftermiddagen, men aldrig lige før sengetid.
  • Følg de samme ritualer, når det er tid til at gå i seng: et varmt brusebad, en kop mælk med honning, en bog og slap af i sengen.
  • Prøv at holde temperaturen på dit værelse normalt. For meget varme, ligesom stærk lugt, kan påvirke din hvile.

Til konklusion er regulering og afbalancering af vores hjernes kemikalier for at behandle depression ikke kun afhængig af lægemidler.

Hvis vi ønsker at komme ud af denne tunnel, har vi brug for flere strategier, flere psykologiske ressourcer, personale og bedre livsvaner. Ligesom dem, som vi har foreslået her.

Skal vi sætte dem i praksis?