De 8 bedste øvelser til at styrke din hjerne

14. februar 2017
Lette aktiviteter såsom at skrive i hånden, læse eller gå en tur kan hjælpe dig med at styrke din hjerne. Ved at styrke din hjerne, kan du endda forsinke eller undgå kognitive problemer senere i livet.

Fysisk træning er en af de bedste måder at øge fysisk styrke. Det hjælper også vores kroppe til at øge deres udholdenhed og fleksibilitet. Dog hovedformålet er at holde os sunde, hvilket vi kan med de rigtige øvelser.

Motion er noget du kan gøre hver dag. Og det viser sig at have en positiv effekt på mange kropslige systemer. Disse omfatter de kardiovaskulære, cirkulære og andre vitale organsystemer.

Noget få mennesker tager hensyn til er mental træning. Træning af dit sind kan styrke din hjerne og mentale kapacitet på mange måder.

Blandt fordelene, kan denne træning hjælpe dig med at få en bedre hukommelse.

Det at bare holde dit sind travlt er ikke nok. Der er særlige aktiviteter, som du skal gøre for at holde din hjerne i form.

Heldigvis er der en lang række øvelser at vælge imellem. Husk, at de hjælper med at styrke din hjerne og øge de kognitive funktioner.

I denne artikel vil vi afsløre de 8 bedste øvelser til at styrke din hjerne naturligt. På denne måde kan du inkludere dem i din hverdag.

1. Skrive i hånden

skrive-i-haanden

Vi er i en alder, hvor teknologien er ved at overtage alt. Det hjælper os med dagligdags opgaver, herunder de skriftlige.

Tablets, mobiltelefoner og alle de andre enheder med tastaturer hjælper os med at spare tid. Dette gør naturligvis visse opgaver mere effektive.

Men det at skrive i hånden er en evne, du ikke bør give slip på. Denne aktivitet stimulerer områder i hjernen, der hjælper betydeligt på indlæring.

Dette skyldes det retikulære aktiverings system i hjernen. Dette system behandler, hvad du laver, mens du fokuserer på at skrive.

2. Øv simple matematiske problemer hver dag

Matematik aktiviteter er en af de bedste mentale øvelser. De kan styrke din hukommelse og øge din mentale kapacitet.

Disse kan gøres manuelt eller på en mobilenhed. Der er mange apps, der er designet til mobiltelefoner og computere.

En god mulighed er at lave hastigheds øvelser. Disse involverer at forsøge at løse så mange problemer, som du kan på et minut.

3. Forøg din mentale kapacitet med Sudoku

sudoku - øvelser

Det klassiske spil “Sudoku” er en mental aktivitet. Formålet med spillet er at udfylde et gitter ved hjælp af tal. Men udfordringen er, at du ikke kan gentage et nummer i alle retninger.

Dette spil er mentalt udfordrende. Træning af det kan resultere i bedre problemløsnings evner.

Mange aviser indeholder en eller to spil. Du kan også købe Sudoku bøger eller apps.

4. Lege med dine tæer

En simpel bevægelse med tæerne kan hjælpe din mentale funktion. Dette er fordi det hjælper på opmærksomheden og det at være beredt.

Dette kan gøres med små bevægelser af alle tæerne. Derefter bevæg da kun dine dine store tæer.

Afsæt tre minutter til dette hver morgen. Start før du står op. Du vil opdage at dette er alt der kræves for at du føler dig mere aktiv og koordineret.

5. Læs meget

laese

Læsning er en grundlæggende aktivitet. Men det øger din mentale kapacitet og tankeprocesser.

Denne form for træning afslapper sindet. Det hjælper også til at reducere spændinger forbundet med stress.

Løbende læsning har mange fordele. Nogle af disse omfatter mere kreativitet, bedre hukommelse og hurtigere tankeprocesser. Dette giver os mulighed for at være hurtigere og mere effektiv.

6. Lær et andet sprog

Uanset din alder, så hjælper denne aktivitet meget. Læring af et andet sprog aktiverer regioner i hjernebarken.

Disse regioner er forbundet med akustisk behandling, forståelse, og ords artikulering.

Dette får hippocampus til at vokse. Det øger også hukommelseskapaciteten og indlæringsevnen.

Desuden er det at være tosproget med til at øge dine mentale reserver. Dette giver en vis grad af beskyttelse mod Alzheimers sygdom.

7. Tag gåture

gaatur

Gåture og lignende aktiviteter kan hjælpe på hjernens funktion. Dette gælder især hos ældre mennesker. Disse aktiviteter kan hjælpe med verbal hukommelse, talefærdigheder, og fokusering.

Disse øvelser får dit blod til at bevæge sig mod din hjerne. Dette øger iltning og antallet af næringsstoffer den modtager. Dette kan hjælpe med at holde vævene, nerverne og neuronerne ved lige.

8. Visualisering og hukommelse

For at udføre denne aktivitet, får du brug for hjælp fra en ven eller et familiemedlem. De bliver nødt til at vise dig 5 til 10 forskellige objekter.

Observer hvert objekt i 15 sekunder. Bed derefter den anden person om at placere objekterne forskellige steder i huset.

Vent et par minutter. Begynd herefter at beskrive i detaljer hvert objekt. Vær sikker på også at beskrive det rum, objektet befinder sig i.

For de bedste resultater, så prøv at fuldføre denne aktivitet på 10 til 15 minutter.

Alle disse øvelser er mentalt stimulerende. De repræsenterer også en god måde at reducere stress på.

Giv dem et forsøg!

FRA INTERNETTET