7 krydderier, der sætter gang i dit stofskifte

· 28. februar 2019
Tilføjelse af krydderier til din kost er en enkel og nem måde at sætte gang i dit stofskifte på og forbrænde mere fedt. Lær mere i denne artikel!

En sund vægt er afgørende for en sund livsstil. Men at opnå din ønskede vægt er ikke let, især i betragtning af alle de dårlige vaner, vi har i dag. Heldigvis er der nogle krydderier, der kan hjælpe med at sætte gang i dit stofskifte og er nemme at inkorporere i din almindelige kost.

For at nå din ønskede vægt skal du fokusere på tre mål:

  • Sætte gang i dit stofskifte
  • Reducere fedt
  • Undertrykke din appetit

Hvordan kan krydderier være til gavn for mit helbred?

De krydderier, vi vil anbefale i dag, er rige på næringsstoffer. Dette hjælper ikke kun med vægttab, men det kan også reducere risikoen for visse sygdomme, som f.eks. følgende:

Lad os tage et kig på disse krydderier!

Bestemte krydderier kan sætte gang i dit stofskifte

1. Sennep kan sætte gang i dit stofskifte

Sennepsplanten tilhører korsblomstfamilien, der omfatter kål, rosenkål og broccoli.

Sennepsfrø hjælper med at sætte gang i dit stofskifte, fordi de øger din kropstemperatur og hjælper dig med at forbrænde kalorier mere effektivt.

Hvad skal du gøre?

  • Først og fremmest kan du spise tre teskefuld sennepsfrø, før du træner. Dette vil hjælpe dig med at forbrænde nogle ekstra kalorier under din træning.
  • Du kan spise kommerciel sennep, men det indeholder typisk konserveringsmidler og salt, der producerer de modsatte virkninger af dem, du ønsker. Den bedste mulighed, der giver de største fordele, er at spise frøene.

2. Gurkemeje

Gurkemeje er et stærkt farvet krydderi, som mange bruger til madlavning.

Ifølge forskellige undersøgelser kan dette krydderi muligvis reducere dannelsen af fedtvæv.

Det betyder, at når du spiser gurkemeje, kan det hjælpe dig med at nå dit vægttabs mål.

Det kan også være nyttigt, hvis du har diabetes. Det skyldes, at det forbedrer din insulinresistens og regulerer højt blodsukker.

3. Ingefær

Ingefær har mange sundhedsfremmende egenskaber

Vil du gerne forbrænde mere fedt med mindre motion? Et fælles problem, folk har, er, at de ikke får den mængde motion, der er nødvendig for at nå deres ønskede vægt.

Heldigvis får ingefær din krop til at forbrænde ekstra fedt som brændstof.

Derudover kan ingefær lindre og afslappe din gastrointestinale kanal. Det skyldes, at det har antiinflammatoriske egenskaber.

Du har flere muligheder for at opnå disse fordele. Den nemmeste er at indtage en kop ingefærte hver dag. Du kan drikke teen sammen med din morgenmad eller bruge ingefær som basis i en grøn smoothie.

Læs også:

Lækker ingefær- og gurkemeje te til vægttab

4. Kardemomme

Kardemomme er et aromatisk krydderi, som folk ofte bruger i det orientalske køkken. Nogle mennesker anbefaler det også som en medicinsk behandling til fordøjelsessygdomme.

Det er vigtigt at notere sig, at det har en særegen sød og krydret smag. Dette kan virke afskræmmende på nogle mennesker den første gang de smager det.

Det kan dog hjælpe dig med at forbrænde mere fedt.

5. Kanel

Dette krydderi kommer fra grenene af visse buske, der, når de tørres, danner de aromatiske rør, vi er så bekendt med.

Kanel har flere fordele, herunder:

  • Sænkning af kroppens syreindhold
  • Regulering af fordøjelsen
  • Bekæmpelse af influenza
  • Reducerer blodsukkerniveauet
  • Regulering af triglycerid og dårligt kolesterol (LDL) niveauer

For at udnytte disse fordele skal du blot tilføje en smule knust kanel til dine desserter. Derudover er en anden mulighed kanelte, som du kan drikke hver dag. Hvis du synes teen er kedelig, skal du tilføje lidt mælk eller bruge den som base for andre drikkevarer.

Læs også:

5 måder at drikke kanel te på

6. Spidskommen

Spidskommen er et krydderi, der sætter gang i stofskiftet og tilfører en unik aroma og smag til dine retter

Spidskommen er et krydderi, der sætter gang i stofskiftet og tilfører en unik aroma og smag til dine retter.

Det har en bred vifte af egenskaber, der kan hjælpe dig med at tabe dig:

  • Det forbedrer fordøjelsen ved at metabolisere flere næringsstoffer.
  • Spidskommen bekæmper betændelse, hvilket er særligt nyttigt, hvis du er tilbøjelig til oppustethed.
  • Det reducerer dannelsen af ​​gas.
  • Det er en naturlig antioxidant, der stimulerer dit stofskifte til at ødelægge fedtvæv og omdanne det til energi

7. Sort peber

Sort peber giver et unikt krydret strejf til dine opskrifter, mens det også:

  • Stimulerer udskillelsen af ​​mavesaft, hvilket fremskynder fordøjelsesprocesserne
  • Reducerer af produktionen af ​​gas
  • Fungerer som et naturligt vanddrivende middel
  • Regulerer blodtrykket

Det bedste ved sort peber er, at det er et af ​​de mest almindelige krydderier, så du bruger det sikkert allerede. Hvis ikke, er det tid til at begynde at tilføje det til dine retter.

For at lykkes med dine vægttabsmål bør du supplere disse krydderier med en daglig træningsrutine og en afbalanceret kost.

  • Mohamed Saleem, T. S., Madhusudhana Chetty, S., Ramkanth, S., Rajan, V. S. T., Mahesh Kumar, K., & Gauthaman, K. (2010). Hepatoprotective herbs – A review. International Journal of Research in Pharmaceutical Sciences.
  • Metzler, M., Pfeiffer, E., Schulz, S. I., & Dempe, J. S. (2013). Curcumin uptake and metabolism. BioFactors. https://doi.org/10.1002/biof.1042
  • Taghizadeh, M., Farzin, N., Taheri, S., Mahlouji, M., Akbari, H., Karamali, F., & Asemi, Z. (2017). The Effect of Dietary Supplements Containing Green Tea, Capsaicin and Ginger Extracts on Weight Loss and Metabolic Profiles in Overweight Women: A Randomized Double-Blind Placebo-Controlled Clinical Trial. Annals of Nutrition and Metabolism. https://doi.org/10.1159/000471889
  • Gruenwald, J., Freder, J., & Armbruester, N. (2010). Cinnamon and health. Critical Reviews in Food Science and Nutrition. https://doi.org/10.1080/10408390902773052
  • Ravindran, P. N., & Kallupurackal, J. A. (2001). Black pepper. In Handbook of Herbs and Spices. https://doi.org/10.1533/9781855736450.62