9 ting der sker i din hjerne, når du træner

21. december 2018
Ud over de fysiske fordele ved motion, forbedrer det også væsentligt din hjerne og dit psykiske helbred. Alt du skal gøre er at dedikere 30 minutter om dagen for at begynde at opleve disse fordele.

De fleste mennesker ved, at vedholdende fysisk træning er en af de bedste vaner, du kan have for dit helbred. I dagens indlæg vil du få information om hvad der sker når du træner.

Ting der sker i din hjerne, når du træner

Dette er den mest effektive måder at danne muskelmasse, styrke leddene og forbedre den fysiske udholdenhed til visse aktiviteter.

Regelmæssig træning er også en af de primære nøgler til behandling af overvægt og forebyggelse af udviklingen af kardiovaskulære sygdomme.

Men selv om mange mennesker er bevidste om disse vigtige fordele, er forbindelsen mellem atletisme, hjernen, og humøret stadigvæk ikke helt klart.

Meget få mennesker forstår rent faktisk, at det også direkte påvirker din hjernes sundhed, forbedrer den kognitive funktion og regulerer nogle følelser.

Fordi vi er opmærksomme på, at mange mennesker ikke kender til disse processer, ønsker vi nedenunder at dele 9 ting med dig, der sker i hjerne når du træner.

1. Forbedrer hukommelsen og indlæring

Forbedret-hukommelse

Øget blodgennemstrømning skabt under fysisk aktivitet gavner også hjernen.

Dette hjælper med at transportere passende mængder af ilt rundt i kroppen, og hjernecellerne begynder at blive aktiveret og udføre deres respektive funktioner.

Som et resultat, oplever man bedre mental koncentration. Og hvis det ikke var nok, vil nye celler begynde at udvikle sig, som forbedrer hukommelsen og indlæring.

Se også:

Denne træningsrutine hjælper med at tone dine ben hurtigt

2. Beskytter mod neurodegenerative sygdomme

Med udgangspunkt i den foregående fordel, starter hjernen også at vænne sig til den øgede blodgennemstrømning. Over tid vil den udvikle evnen til at slukke eller tænde for visse gener.

Nye neuroner stimulerer hukommelsen i hippocampus og beskytter mod neurodegenerative sygdomme som Alzheimers eller Parkinsons.

Faktisk, hvis de aktiveres hver dag, kan det forhindre forringelse forbundet med alderdom og slagtilfælde.

3. Forebygger angst

Kvinde med angst

Træning der aktiverer flest muskelgrupper i kroppen er vidunderlige behandlinger for mennesker, der lider af angst.

Dette stimulerer produktionen af hormoner såsom serotonin og dopamin, som er kendt for deres beroligende effekt på mental sundhed.

4. Bekæmper depression

Ved høj og lav intensive øvelser udløses produktionen af visse typer af neurotransmittere, der er forbundet med velvære.

Dette forklarer, hvorfor så mange terapeuter anbefaler daglig motion som supplement til depressions behandling.

Alt dette viser, at træning øger endorfin og serotonin-niveauet, normalt kendt som “glade hormoner.”

De har sådan en stor effekt på disse mentale tilstande, at en masse mennesker tør sige, at det er bedre end de konventionelle anti-depressiver.

5. Reducerer arbejdstræthed

Kvinde der sidder med arbejdstraethed

Arbejdstræthed er skabt når den passende mængde af ilt ikke når til hjernen. Dette tvinger hjernen til at presse sig selv for at aktivere dens funktioner.

Fordi når du træner vil motion øge blodgennemstrømningen og ilt optagelse, reducerer vedholdende træning vedvarende træthed og svaghed.

6. Stigning i seksuel lyst

Kvinder, der oplever en reduceret libido kan opnå fantastiske fordele ved at praktisere yoga, lave hjertekar-motion, eller styrketræning.

Dette forbedrer de seksuelle lyster, øger en følelse af tillid i intime relationer, og sikrer en korrekt blodgennemstrømning.

Det er også gavnligt for mænd, især fordi det forbedrer erektil funktionen.

7. Forbedrer selvværdet

Kvinde med en billedramme

Sammen med neurotransmittere, der gavner ens følelsesmæssige tilstand, så styrker og stimulerer regelmæssig fysisk aktivitet det område af hjernen kaldet frontostriatal kredsløbet. Jo stærkere dette er, desto mere selvværd har man.

8. Fjerner stress

Folk, der føler sig stresset i deres arbejdsforhold eller har personlige problemer kan føle enorm afslapning ved at træne 30 minutter om dagen.

Denne terapeutiske aktivitet forbedrer de fysiske evner, der reagerer på stress ved at øge noradrenalin i hjernen.

Det har også vist sig at reducere kortisol niveauer, et hormon, der har vist sig at være ansvarlig for denne følelsesmæssige tilstand.

Se også:

Træningsprogram til at tone dine arme

9. Holder hjernen ung

Holder-hjernen-ung

Fysisk træning udløser gener og vækstfaktorer, som er involveret i genbrug og foryngring af hjernen.

Disse elementer sender signaler til hjernestammen og satellit muskelceller om at skabe flere neuroner og muskelceller.

Dette åbner en fantastisk mulighed for hjernen, neurotransmitterne og muskelfibrene til at holde sig biologisk unge.

Så som du kan se, implementering af denne vane er fantastisk til mere end blot at forbrænde kalorier og forbedre kroppens udseende.

Vedvarende motion regulerer flere hjernefunktioner og vil hjælpe dig med at nyde bedre mental sundhed.

Physical Exercise for Brain Health. (2016, November 17). Retrieved from https://www.brainhq.com/brain-resources/everyday-brain-fitness/physical-exercise Godman, H. (2018, April 05).

Regular exercise changes the brain to improve memory, thinking skills. Retrieved from https://www.health.harvard.edu/blog/regular-exercise-changes-brain-improve-memory-thinking-skills-201404097110