Man kan ændre spisevaner og opnå vægttab med disse 5 tips

At indføre en sund kost og inkludere en træningsrutine i vores dagligdag kan være en af de bedste måder at tabe sig på uden at lide. Vi giver dig nogle gode tips her.
Man kan ændre spisevaner og opnå vægttab med disse 5 tips
Bernardo Peña

Bedømt og godkendt af psykolog Bernardo Peña.

Sidste ændring: 22 december, 2022

Hvis en person taber sig på en sund og effektiv måde, er det, fordi vedkommende har forbedret sine livsstilsvaner og har været disciplineret og konsekvent i det. Kunne du også godt tænke dig at opnå det? I så fald skal du læse videre om at ændre spisevaner.

Det meste af tiden forsøger folk at være konsekvente og motiverede til at træne i løbet af ugen eller til at gå på slankekur for at tabe sig. Men hvad sker der, når de ikke ved, hvordan de skal opretholde den rutine i weekender eller ferier? Jo, de når ikke deres mål og oplever den såkaldte “rebound-effekt”.

Desværre kan 2 dages fritid skade 5 dages træning. De kan endda ødelægge flere ugers gode vaner. Du spørger måske dig selv: Hvad kan jeg gøre? Jeg har det aldrig sjovt i løbet af ugen, skal jeg også opgive det i weekenden?

Bare rolig, vi giver dig et par tips til weekendvaner, der kan hjælpe dig med at tabe dig.

Tab dig ved at ændre spisevaner

Kvinde spiser æble som en del af at ændre spisevaner
Hvis du ændrer dine spisevaner, kan det hjælpe dig med at tabe dig.

I weekenden kan du godt give dig hen til nogle lækkerier, men det betyder ikke, at du ikke skal opretholde en vis mådehold. Derudover bør du forsøge at bevæge dig. Det anbefales ikke, at du spiser en stor portion dessert, hvis du ikke skal bevæge dig før mandag.

Nu behøver du ikke at gå til det yderste og gennemføre et helt træningspas for at “forbrænde” den dessert, du har forkælet dig selv med. Du kan faktisk vælge fritidsaktiviteter, som ikke blot hjælper dig med at bevæge dig og forbrænde kalorier, men også med at have det sjovt.

1. Dans

Dette er en fremragende aktivitet til at tabe sig. Hvis du nogensinde har danset i lang tid, vil du have følt dig ret udmattet. For at nyde det behøver du dog ikke at drikke en masse alkohol (eller cola) og spise junkfood.

Hvis dit mål er at tabe dig, vil alkohol og junkfood ikke være gode allierede. Hvis du ønsker at forfriske dig selv under dansen eller festen, anbefaler vi dig at drikke vand.

Dans hjælper dig generelt, både fysisk, mentalt og følelsesmæssigt. Det bidrager også til vægttab og en forbedret kropssammensætning. Dette afspejler sig direkte i helbredet ved at reducere risikoen for sygdom, ifølge en artikel offentliggjort i tidsskriftet Circulation Research .

Det at være i konstant bevægelse begunstiger ikke kun forbrændingen af et stort antal kalorier, men også:

Desuden frigøres spændinger generelt. Hvad venter du på? Tab dig ved at danse!

Dansetræning

Vi ved, at du vil elske at læse denne artikel: 4 grunde du aldrig skal holde op med at danse

2. Ændre spisevaner ved familieudflugter

At tage ud med familien eller vennerne til fysisk aktivitet er en god måde til at tabe sig i weekenden. Hvis du planlægger gåture og vandreture, vil det motivere dig til at blive ved med at gøre det. Det vil få din krop til at forbrænde kalorier og være mere aktiv.

Familieudflugter svarer til at træne i weekendens fitnesscenter: Du får masser af motion og socialt samvær.

Hvis du normalt træner i løbet af ugen, eller hvis dit job indebærer meget fysisk anstrengelse, vil dette hjælpe dig med at holde din krop aktiv. Desuden er gruppeaktiviteter altid meget gode sociale stimulanser.

3. Tab dig ved at shoppe

Hvor utroligt det end kan lyde, så hjælper shopping os med at tabe os. At gå lange ture og tage tøj af og på sætter dit stofskifte i gang: Det forbrænder kalorier og stimulerer dine muskler.

Selv om det måske ikke ser sådan ud, er det en aktivitet, der minder meget om jogging, løb eller dans. Faktisk minder det mere om sidstnævnte, da sociale færdigheder i høj grad favoriseres. Det faktum, at vi kommer til at se bedre ud bare ved at foretage et køb, giver også en positiv reaktion med hensyn til humør.

Denne aktivitet har naturligvis ikke de samme virkninger som intens motion, men den giver dig resultater. Alle har på et tidspunkt følt sig trætte efter at have shoppet, og det er ikke tilfældigt.

4. Sund madlavning

Det er ikke hver weekend, du kan forlade huset, enten på grund af helbredsproblemer eller miljøforhold. Det betyder dog ikke, at du ikke kan gøre noget for at tabe dig, mens du er aktiv.

At undersøge visse fødevarer, der er gode for dit helbred, vil hjælpe dig, når du skal gennemføre nye opskrifter. Det vil også holde dig beskæftiget i weekenden og vil hjælpe dig på hverdage.

Du kan udskifte raffineret mel med fuldkorn, vælge sundere alternativer til sukker som stevia eller honning. Husk, at et tilstrækkeligt fiberindtag er vigtigt for at fremme mæthedsfornemmelsen og dermed tabe dig, ifølge en undersøgelse offentliggjort i 2017.

Vi tror, du måske vil kunne lide at læse: Sådan kan man hurtigt skære ned på kalorier

5. Ændre spisevaner og tabe sig i selskab med sin partner

At inkludere din familie eller din partner i alle dine weekendaktiviteter forbedrer din lyst og dine chancer for at tabe dig betydeligt. Du kan integrere din partner i alle de ovennævnte vaner. Dans med hende, tag dem med ud at shoppe, lav mad sammen og tag på udflugter.

Par nyder date i seng

Ændre spisevaner og bevæge sig mere for at opnå vægttab

Vi har vist dig, at der er flere alternativer til weekendunderholdning, som du kan bruge til at opnå vægttab. Hvis du vil have anderledes resultater, kan du ikke altid gøre det samme.

Ved at ændre nogle få enkle vaner i dit liv kan du få sundhed og vitalitet. Ved at se dig selv anderledes, vil du føle dig anderledes! Så bevæg dig og tab dig!

Det kan interessere dig ...
En 21-dages plan for effektivt vægttab
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
En 21-dages plan for effektivt vægttab

Ønsker du at tabe dig, men har du ikke opnået det endnu? I så fald hjælper vi dig med en 21-dages plan til et effektivt vægttab.



  • Elliott JA., Docherty NG., Eckhardt HG., Doyle SL., et al., Weight loss, satiety and the postpandrial gut hormone response after esophagectomy: a prospective study. Ann Surg, 2017. 266 (1): 82-90.
  • Ortega FB., Lavie CJ., Blair SN., Obesity and cardiovascular disease. Circ Res, 2016. 118 (11): 1752-70.

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.