7 grunde til, at venskaber er vigtige

Ægte venskaber, der betyder noget, forbedrer dit helbred og giver dig mulighed for at få succes. Lær mere om fordelene ved venskab i denne artikel!
7 grunde til, at venskaber er vigtige

Skrevet af Okairy Zuñiga

Sidste ændring: 25 august, 2022

Der er ingen tvivl om, at venskaber er vigtige, fordi de gør livet så meget bedre. De hjælper dig med at smile og løfter dit humør, når du føler dig trist. De vil uden tvivl altid gøre en aften i byen eller en eftermiddag på stranden meget mere interessant.

Venskaber er gode til ting, som du sikkert ignorerer. Faktisk forbedrer de i høj grad din psykiske og fysiske udholdenhed og gør dig meget skarpere i hovedet og forberedt på at få succes. Men hvilke andre fordele giver de dig?

7 grunde til, at venskaber er vigtige

1. Venner gør dig sundere

Med dette mener vi ikke, at du ikke skal motionere, spise sundt og indføre sunde vaner for dig selv, men ud over alt dette bør du tilføje socialisering til denne liste.

At omgive dig med gode venner er en vigtig måde til at holde dig sund gennem hele livet.

Et hold venner spiser sammen

Måske er dette ikke noget, der bør overraske dig. Når alt kommer til alt, har mennesker altid været forbundet med at arbejde som et team for at overleve og trives.

Det er noget, som vi har gjort i millioner af år, men det skader ikke at minde dig om det.

På den anden side har mennesker i alle aldre, der ikke har stærke forbindelser til andre, en tendens til at have højt blodtryk, øget risiko for abdominal fedme og højere risikoniveauer, når det gælder hjertesygdomme, kræft og gigt.

2. Venskaber er vigtige, da de hjælper dig med at leve længere

Uanset din alder reduceres din risiko for at dø af en hvilken som helst årsag med 50%, hvis du er omgivet af gode venner og familie.

Set fra en anden synsvinkel kan ensomhed være en stille dræber, der fører til dårlige vaner , f.eks. rygning, overspisning eller manglende motion.

Når du er knyttet til en gruppe eller har ansvar for andre, er du mere tilbøjelig til at passe på dig selv. Du undgår dermed unødige risici.

3. Når du bliver syg, reducerer sociale bånd risikoen for at få det værre

samme måde som venskaber har stor indflydelse, når det gælder forebyggelse af sygdom, øger de også dine chancer for at overleve en livstruende sygdom.

Grædende kvinde trøstes af veninde, hvilket viser, at venskaber er vigtige

Ifølge en undersøgelse var der faktisk 34% større risiko for, at kvinder, der fik konstateret brystkræft i et tidligt stadie, og som ikke havde nære sociale bånd, døde.

Det samme gælder andre livstruende sygdomme som hjerteanfald, nyresygdomme m.m.

4. Socialisering forbedrer søvnkvaliteten

Jo tættere du er på andre mennesker, jo bedre er din søvn . Mennesker, der føler sig socialt isolerede eller udstødte, har ofte problemer med at sove, er mere urolige i sengen og sover med korte søvnintervaller.

Faktisk oplever folk typisk en stigning på op til 8% mere uro i søvntimerne, jo højere ensomhedsskalaen er. Det sker, fordi vores primitive instinkt gør, at vi hviler bedre, når vi føler os trygge og godt tilpas med det forhold, vi har til andre.

5. Venskaber er vigtige, fordi de øger den intellektuelle kapacitet

At tilbringe tid sammen med dine venner, selv blot 10 minutter, forbedrer din hjernefunktion og din evne til at løse problemer.

Person alene ved sø

Når du holder op med at tilbringe tid sammen med dine venner , er der også større skade på hjernen . Det kan endda fremskynde den kognitive forringelse, der følger med aldringen.

Ældre mennesker, der ikke har social støtte, har større risiko for at udvikle demens end dem, der er socialt aktive, på grund af følelsen af isolation.

6. Venner forbedrer den følelsesmæssige modstandsdygtighed

At dele de gode og dårlige ting, der sker for dig, med dine venner hjælper dig med at øge dit psykologiske velbefindende, så du bedre kan navigere i livets op- og nedture.

Dette reducerer stress, forbedrer følelsen af optimisme og sænker risikoen for psykisk sygdom.

At kommunikere med dine venner giver dig en følelse af tilhørsforhold og øger uden tvivl din følelse af tryghed og forbedrer dit selvværd .

Vi anbefaler dig at læse: Selvværd: Nøglen til lykke

Dette styrker til gengæld din psykologiske styrke. Det dæmper de reaktioner, som din krop har på den nød, som visse følelser kan give anledning til.

Dette skyldes, at tilknytning ofte reducerer de negative neurokemiske virkninger af kronisk stress. Det reducerer frigivelsen af hormoner, såsom stress og kamp eller flugt.

7. En stærk social omgangskreds hjælper dig med at nå dine mål

Det kan hjælpe dig med at nå dine mål. Det kan være at tabe et par kilo. Det kan også være at få den forfremmelse på jobbet, du længes efter.

At omgive dig med støttende venner, der har mål, der ligner dine, kan gøre vejen til dine mål lettere. Men det er ikke kun, fordi de opmuntrer dig. Mennesker efterligner ofte personerne omkring dem og påvirkes af en social gruppes vaner og præferencer.

Derfor er det vigtigt, at du omgiver dig med mennesker, der har samme beslutsomhed som dig om at nå bestemte mål. Så kan I støtte hinanden på vejen til succes .

Værdsæt de venskaber, der virkelig betyder noget for dig

Det er ikke let at finde ægte venner. Værdsæt derfor dem, du har.

Det kan interessere dig ...
Venskaber mellem kvinder: En sensationel måde til at bekæmpe stress
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Venskaber mellem kvinder: En sensationel måde til at bekæmpe stress

Venskaber mellem kvinder: En sensationel måde til at bekæmpe stress. Vi kunne give dig tusinde af argumenter for, hvorfor et venskab er gavnligt.



  • Alekseeva Kaminskaya, Iryna. (2020). Calidad del sueño en las personas mayores en un centro sociosanitario, factores relacionados con insomnio. Universidad de Zaragoza. https://zaguan.unizar.es/record/98499?ln=es
  • Azcárate-García, E., Valle-Matildes, U., Villaseñor-Hidalgo, R., y Gómez-Pérez, AI (2017). Apoyo social a mujeres con cáncer de mama en una unidad de medicina familiar de la Ciudad de México. Atención Familiar, 24 (4), 169-172. https://doi.org/10.1016/j.af.2017.08.002
  • Bastos, A. A.; González Boto, R.; Molinero González, O.; Salguero del Valle, A. OBESIDAD, NUTRICIÓN Y ACTIVIDAD FÍSICA Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte / International. Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport, vol. 5, núm. 18, junio, 2005, pp. 140- 152 Universidad Autónoma de Madrid. Madrid, España
  • Lara Elvira (2020). “¿La soledad no deseada causa demencia? Revista Mente y Cerebro. https://www.investigacionyciencia.es/files/52789.pdf
  • López Doblas, J. y Díaz Conde, MDP (2018). El sentimiento de soledad en la vejez. Revista Internacional de Sociología, 76 (1), 085. https://doi.org/10.3989/ris.2018.76.1.16.164