Ændringer i hjernen som følge af stillesiddende livsstil

I dagens samfund har flere og flere mennesker en stillesiddende livsstil, som kan være skadelig for helbredet, på grund af flere og flere bekvemmeligheder i hjemmet, transportmidler, teknologi og lange arbejdstider.
Ændringer i hjernen som følge af stillesiddende livsstil
Maria Marin Garcia

Skrevet og kontrolleret af sygeplejerske Maria Marin Garcia.

Sidste ændring: 11 oktober, 2022

For at finde ud af, om der er ændringer i hjernen som følge af en stillesiddende livsstil, skal vi først vide præcis, hvad en stillesiddende livsstil er. For at være ærlig tror jeg, at vi alle ved det, men for at gøre det klart, er en stillesiddende livsstil en livsstil, hvor folk næsten ikke dyrker fysisk aktivitet.

Ifølge Verdenssundhedsorganisationen (WHO) er fysisk inaktivitet og en stillesiddende livsstil vigtige risikofaktorer for dødelighed på verdensplan. De øger risikoen for ikke-smitsomme sygdomme som f.eks. hjerte-kar-sygdomme, diabetes og kræft.

Det anslås, at hver fjerde voksen i verden ikke har et tilstrækkeligt niveau af fysisk aktivitet. Ligeledes er mindst 60 % af befolkningen ikke fysisk aktiv for at opnå sundhedsmæssige fordele.

Flere undersøgelser bekræfter, at fysisk træning giver positive ændringer i hjernen på kort og lang sigt. Men kan fysisk inaktivitet på den anden side medføre negative ændringer i hjernen? Du finder alle svarene på dine spørgsmål i denne artikel.

Hvilke ændringer i hjernen forårsages af en stillesiddende livsstil?

Indtil for to årtier siden troede mange forskere, at hjernens struktur var formet, når man nåede voksenalderen, og at det ikke var muligt at skabe nye hjerneceller eller ændre strukturen af de celler, der allerede fandtes. Nu er det blevet vist, at motion kan forme hjernen ved at stimulere dannelsen af nye celler.

Motion er en af de vigtigste hjerneforandrende faktorer. Mangel på aktivitet kan også medføre ændringer, men i dette tilfælde omvendt. At sidde i mange timer i træk medfører en udtynding af den mediale tindingelap, et område af vores hjerne, der er relateret til hukommelsesdannelse.

Vores hjerne har flere forbindelser til at styre alle kroppens vitale funktioner. Disse omfatter f.eks. vejrtrækning, blodtryk, hukommelse, hjertefunktion og mange andre aktiviteter, der udføres ubevidst.

Hvis vi udvikler en stillesiddende livsstil, kan der ske ændringer i de neurale strukturer, der indgår i disse forbindelser. Af denne grund har fysisk inaktivitet en negativ indflydelse på vores helbred.

Mand med stillesiddende livsstil kan opleve ændringer i hjernen

Eksemplet, der hjalp os med at forstå ændringer i hjernen som følge af en stillesiddende livsstil

Denne kendsgerning er for nylig blevet bevist i en undersøgelse udført af psykologskolen ved Wayne State University, som foretog observationer af hjerneaktivitet hos stillesiddende rotter og fysisk aktive rotter.

Efter 3 måneder præsenterede stillesiddende rotter flere forgreninger end normalt i neuroner, der styrer vejrtrækning, blodtryk og mange flere funktioner, som vi udfører ubevidst. Denne del af hjernen er tæt forbundet med udviklingen af hjertesygdomme og forhøjet blodtryk.

For at forstå det bedre kan vi i hjernen hos stillesiddende mennesker se langt mere aktivitet (hyperaktivitet) i det område, der styrer vitale funktioner, sammenlignet med mennesker, der motionerer regelmæssigt, som opretholder den samme mængde af forgreninger i dette område.

Derfor er det område, der er forbundet med udviklingen af hjertesygdomme og forhøjet blodtryk, mere aktiveret i hjernen hos stillesiddende mennesker. Derfor er de mere udsat for risiko for at lide af disse sygdomme.

Det bliver interessant:Ved du, om hjernen kan føle smerte?

Så hvad betyder en stillesiddende livsstil for vores hjernesundhed?

På lang sigt kan det også føre til flere kognitive svækkelsesproblemer, som f.eks. demens. Det skyldes, at mange af de neurale forbindelser opstår i hjernens hvide substans.

Den hvide substans er ansvarligt for kommunikationen mellem forskellige dele af vores nervesystem. Hvis dens arbejdsbelastning øges, vil der komme et tidspunkt, hvor vores celler bliver mættede og mister aktivitet eller dør.

Ovennævnte tilfælde med rotter kan anvendes på alle cellerne i vores krop. Nogle cellers inaktivitet får andre celler i vores krop til at arbejde hårdere, selv til det punkt, hvor de bliver udmattet.

Der må være et mellemliggende punkt, hvor hele vores krop samarbejder om at få de vitale funktioner, der gør det muligt for os at være sunde og levende, til at fungere korrekt.

Afslutningsvis kan en stillesiddende livsstil som nævnt være forbundet med en forringelse af hjernens nervefibre. Dette skyldes, at vores krop ikke bruger energi eksternt, og dette øger arbejdsbyrden for vores hjerneceller.

På kort sigt kan dette medføre, at vi lider af problemer som f.eks:

Det er vigtigt at opretholde vaner for daglig motion for at forbedre vores helbred, både på fysisk og psykisk plan. På denne måde vil vi være i stand til at holde os sunde i alle aspekter af vores liv.

Det kan interessere dig ...
Stillesiddende livsstil: Sådan påvirker det hjertet
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Stillesiddende livsstil: Sådan påvirker det hjertet

En stillesiddende livsstil har mange negative konsekvenser for hjertet, som er et af de vigtigste organer. Vi fortæller dig mere i denne artikel.



  • Gallego JG. Editorial 74 Arch Med Deporte 2013;30(2):74-75.
  • Actividad física [Internet]. [citado 15 de abril de 2020]. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity
  • Estilos de vida saludable – ¿Qué es el sedentarismo? . [citado 15 de abril de 2020]. Disponible en: http://www.estilosdevidasaludable.mscbs.gob.es/actividadFisica/sedentarismo/queEs/home.htm
  • Salinas Martínez F, Cocca A, Mohamed Jesús Viciana Ramírez K. Actividad Física y sedentarismo: Repercusiones sobre la salud y calidad de vida de las personas mayores Physical activity and sedentary lifestyle: Impact on health and quality of life of older people. 2010 [citado 15 de abril de 2020];17:126–9. Disponible en: www.retos.org
  • Mischel NA, Llewellyn-Smith IJ, Mueller PJ. Physical (in)activity-dependent structural plasticity in bulbospinal catecholaminergic neurons of rat rostral ventrolateral medulla. J Comp Neurol [Internet]. 15 de febrero de 2014 [citado 15 de abril de 2020];522(3):499–513. Disponible en: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24114875

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.