Grunde til, at du vågner op træt

05 august, 2020
Vågner du ofte træt op, selvom du har sovet i mange timer? Der er mange grunde bag denne udmattethed. I denne artikel kan du lære mere om dem og hvordan du får søvn af bedre kvalitet.
 

Hvis du vågner op træt, selvom du har sovet i mange timer, så undrer du dig sikkert over, om der er noget galt. Mange ting kan forårsage denne ubehagelige situation. Det mest slående ved det er, at det ofte ikke er på grund af søvnløshed. På overfladen kan det synes, som om man har fået nok timer med dyb søvn.

Alligevel, vågner man stadig op træt og dette sker ofte, uden man ved hvorfor. Ofte, lader det ikke til at betyde noget, om man står op til middag. I sidste ende, sker det samme: Man vågner op træt, med en langsom hjerne og i et meget dårligt humør.

Hvorfor vågner vi op trætte? Hvorfor er det ikke nok at sove mere for at få det til at gå væk?

Få svarene nedenfor.

Sker det, at du vågner op træt?

Det første, du bør vide, er, at kroppen sover i cyklusser. Selvom mennesker er meget gode til at tilpasse sig, virker kroppen og sindet, i sidste ende, bedre, hvis man lever et liv med faste rutiner. Dette påvirker helt sikkert udmattethed.

Hvis man, for eksempel, står op klokken 7.00 hver dag og går i seng kl 21.00, men man ændrer det mønster i weekenderne, så vil ens krop blive forvirret. I disse tilfælde, vil man vågne op træt, uanset hvor mange timer man har sovet.

Hver cyklus er delt op i fire stadier. Pointen er, at hvis man ændrer de tidspunkter, hvor man hviler, så vil man måske vågne op på det forkerte tidspunkt, før man har fuldendt hele processen.

Hvad er resultatet?

Man vågner op træt.

Du bør også læse: 8 aromatiske olier, der kan hjælpe dig med at sove bedre

 

Søvnforstyrrelser

Mand sover med åben mund, da han ofte vågner op træt

Nogle gange, er de mest åbenlyse grunde til, at nogen personer vågner trætte op, søvnforstyrrelserHvis man hyppigt har problemer med at falde i søvn eller vågner flere gange om natten, så vil man sikkert føle sig træt, når man står op, og i løbet af dagen.

En lidelse, der påvirker søvnkvaliteten, er søvnapnø. Dette er en tilstand, hvor en person tager pauser i vejtrækningen, mens de sover. Den direkte effekt af dette er, at når de vågner, så føler de, at de ikke har sovet.

Indtag af bestemte substanser

Indtaget af bestemte substanser, såsom alkoholer en stor forhindring for at få en god nats hvile. Det har en paradoksal effekt: Selvom det forårsager søvnighed i begyndelsen, lader det i sidste ende ikke personen sove tungt. Noget meget lignende sker med bestemte typer medicin, især beroligende.

Kaffe er en anden fjende for en god nats søvn. At drikke en kop kaffe om morgenen får dig til at føle dig vågen. Hvis du drikker det om aftenen, vil du sikkert ikke være i stand til at få en god nats hvile. Du bør sikre dig, at du ikke drikker kaffe mindre end fem timer før sengetid.

 

Denne artikel vil måske interessere dig: Hvad er nattespisning?

Psykologiske problemer

Nogle gange, er grunden til, at man vågner op træt, måden, som det menneskelige sind fungerer på. Før man falder i søvn, gennemgår mange personer alle deres bekymringer eller de beslutninger, de skal træffe. Dette er det værste tidspunkt til at gøre det. Det genererer “natteangst” og påvirker hvilen. 

Stress afholder dig generelt fra at få en fredelig søvn. Dette ubehag får dig til at blive i en alarmtilstand, selv når du sover. Dermed, vågner du nemmere op og kan ikke sove tungt. I disse tilfælde, er det bedste at lære afslapningsteknikker.

Træt kvinde på sofa oplever tit, at hun vågner op træt

Andre grunde til, at man vågner op træt

Det er også meget gængst, at man føler sig træt, når man vågner, hvis man ikke har en god søvnhygiejne. Meget lys, støj eller høje temperaturer, for eksempel, forhindrer fredelig hvile. Dette er også relateret til dårlige vaner i løbet af dagen.

Adskillige studier har demonstreret, at det ikke fremmer hvile at se på skærme før sengetid. Det er heller ikke en god idé at spise store måltider, især ikke hvis de indeholder meget sukker. Det påvirker også god søvn ikke at motionere i løbet af dagen.

 

På den anden side, har problemer med tarmmikrobiota tendens til at være reflekteret i søvn af dårlig kvalitet. Dette påvirker produktionen af hormoner og neurotransmittere, der er nødvendige for at slappe af og hvile sig fredfyldt. Hvis man ikke har sunde tarmbakterier, vil det ikke være nemt for dig at sove tungt.

Alle disse faktorer spiller en rolle i ens søvns kvalitet og kan være grunden til, at man stadig vågner op træt.

  • Ferré, A. (2018). Síndrome de fatiga crónica y los trastornos del sueño: relaciones clínicas y dificultades diagnósticas. Neurología, 33(6), 385-394.
  • Marín Agudelo, H. A. (2008). Trastornos del sueño, salud y calidad de vida Una perspectiva desde la medicina comportamental del sueño. Suma Psicologica. https://doi.org/10.14349/sumapsi2008.24
  • Borquez, P. (2011). Calidad del sueño, somnolencia diurna y salud autopercibida en estudiantes universitarios. Eureka.