Afhængighed af at løbe: Sådan identificerer man det

En afhængighed af at løbe kan forårsage betydelig skade på personers livskvalitet. Find ud af, hvordan du genkender og behandler symptomerne på dette problem her i artiklen.
Afhængighed af at løbe: Sådan identificerer man det

Sidste ændring: 27 maj, 2021

Det er positivt at løbe en tur, fordi det forbedrer blodomløbet og cerebral cirkulation og hjælper med at opretholde en passende BMI. Det er dog skadeligt for helbredet at gøre det for meget. I denne artikel vil vi se på, hvad en afhængighed af at løbe handler om.

Enhver aktivitet kan blive et problem for mennesker. Det gælder selv de aktiviteter, der oprindeligt havde til formål at forbedre livskvaliteten. Intet, der overdrives, er sundt. Vi bliver nødt til at opretholde en balance i livet.

Hvad er afhængighed af at løbe?

Selvom det er en fysisk aktivitet, der stiler efter at forbedre æstetik og det generelle helbred, kan for meget løb blive et alvorligt problem for nogle personer. Faktisk er afhængighed af løb defineret som en adfærdsrelateret afhængighed.

Personer, der begynder at dyrke en sport, gør det for at forbedre deres livskvalitet. Men de kan ende med at skabe en patologisk afhængighed af aktiviteten.

I tilfælde af afhængighed af at løbe er problemet, at personen fuldstændig mister formålet med at løbe en tur. De gør det ikke længere på grund af de sundhedsmæssige fordele ved motion, men søger blot at tilfredsstille en irrationel lyst, der producerer midlertidig nydelse.

Social påvirkning repræsenterer en af de primære risikofaktorer for erhvervelsen af adfærdsmæssige afhængigheder. For eksempel bliver en person, der ikke er glad for sit fysiske udseende, påvirket af stereotyper, som de vil søge at opnå på en aggressiv måde.

Kvinde med afhængighed af at løbe løber på trappe

Vi anbefaler, at du også læser denne artikel: Tips, du bør kende, hvis du godt kan lide at løbe

Hvordan kan man identificere det?

Som med andre typer af afhængigheder er den primære indikator for at genkende en afhængighed af at løbe hyppigheden, som personen udfører aktiviteten med. I tilfælde, hvor løb finder sted dagligt som en form for ritual, mødes indikatoren.

Det vil selvfølgelig også være nødvendigt at genkende niveauet at betydning, som personen lægger i det. For eksempel ville en person, som ikke kan springe træningen over en dag uden at føle ubehag, møde indikatoren for irrationel adfærd.

På linje med dette er et andet tegn på, at løb bliver et problem, intensiteten for adfærden. Intense tilfælde opstår, når en person ikke kan stoppe, selv hvis de oplever en form for ubehag. Et eksempel på dette ville være at løbe en tur uden at have kommet sig over en skade.

Overtræning er ikke det samme som en afhængighed af at løbe. I tilfælde af en person, der overtræner, kan det være på grund af angst omkring en konkurrence. Det, der sker i tilfælde af en afhængighed af at løbe, svarer ikke til at træne for at nå et mål, men behovet for at opretholde en adfærd konstant og irrationelt.

Hvad er tegnene på afhængighed af at løbe, som man bør holde øje med?

Indikatorerne for afhængighed viser som regel sig selv i form af ret tydelige symptomer. Når man tager med i overvejelserne, at i dette tilfælde er det en adfærd, kan vi se på, hvad de mest åbenlyse tegn er:

  • Besættelse: Personen lader sig synke ned i en løberutine til det punkt, hvor de ikke længere er i stand til ikke at gøre det dagligt.
  • Løb producerer negative konsekvenser i vigtige områder af livet: Arbejde, studie, familie.
  • Mangel på evne til at opretholde kontrol.
  • Benægtelse: Det er svært for en afhængig person at acceptere, at de har et problem, på grund af den afhængige adfærd.

Hvad er de fysiske og sociale konsekvenser?

Vi kan kategorisere de negative konsekvenser ved en afhængighed af at løbe i to aspekter:

  • Fysisk: Fra muskelskader til ekstremt vægttab.
  • Social: Forsømmelse af vigtige forhold med familie og venner.

I nogle tilfælde tager folk afstand fra deres tætteste sociale omgangskredse, der prøver at tale dem til fornuft med hensyn til deres afhængighed. De fysiske og sociale konsekvenser, som folk med en afhængighed viser, påvirker altid deres familie og venner.

Måske denne artikel også vil interessere dig: Et glas vin om dagen er lige så godt som en times motion

Hvordan bekæmper man en afhængighed af at løbe?

Det kræver accept af, at man har et problem, hvis man vil komme sig over en adfærdsmæssig afhængighed. Fra det øjeblik kan folk begynde processen med at forbedre deres adfærd. I den forstand skal de tilvænne sig nye vaner, som gradvist vil gro fast.

Psykologisk behandling kan være nødvendigt i tilfælde af afhængighed af at løbe. Kognitiv adfærdsterapi er den mest gængse type behandling i disse tilfælde, eftersom det fungerer godt til at omstrukturere de mentale strukturer, som opretholder afhængigheden.

Støtte fra familie og venner kan afgøre forskellen mellem succes og fiasko i processen med at overvinde afhængigheder. Når personer, der står individet nær, kan forstå, at deres elskede står over for en afhængighed, er det bedst at undgå at dømme deres situation.

Den bedste måde at give støtte på er ved at være forstående og få den ramte person til at føle sig forstået og støttet. Problemet bør dog ikke undermineres. Sætninger såsom “du skal bare stoppe med at gøre det, det kan du godt” eller “det kan da ikke være så svært at stoppe med at løbe” er kontraproduktive.

Kvinde løber udenfor

Anbefalinger til at undgå en afhængighed af at løbe

Nogle idéer til at forebygge en afhængighed af at løbe begynder med selvopfattelse. Det vil sige, at en person har et sundt selvkoncept. Dette princip er baseret på det faktum, at et godt selvværd fremmer sunde vaner for selvpleje.

Eksperter anbefaler at forbedre selvværdet ved at lave en objektiv evaluering af de ting, vi er stolte af.

Som det sidste er det vigtigt at være forsigtig omkring måden, vi strukturerer vores rutiner på. For eksempel er det ikke en god idé at være for striks, når vi laver en træningsplan. Det bedste at gøre er at have hviledage, hvor vi kan lave andre ting, som også er gavnlige.

Det kan interessere dig ...
Hvor lang tid bør du træne dagligt?
Bedre LivsstilLæs den på Bedre Livsstil
Hvor lang tid bør du træne dagligt?

Der er rigtig mange fordele ved at træne dagligt. I denne artikel kan du læse om hvad du skal være opmærksom på, inden du begynder den sunde vane.



  • Sun, Xiaole et al. “Systematic Review of the Role of Footwear Constructions in Running Biomechanics: Implications for Running-Related Injury and Performance.” Journal of Sports Science and Medicine 1 Mar. 2020: 20–37. Print.
  • Hollander, Karsten et al. “Adaptation of Running Biomechanics to Repeated Barefoot Running: A Randomized Controlled Study.” American Journal of Sports Medicine 47.8 (2019): 1975–1983. American Journal of Sports Medicine. Web.
  • Folland, Jonathan P. et al. “Running Technique Is an Important Component of Running Economy and Performance.” Medicine and Science in Sports and Exercise 49.7 (2017): 1412–1423. Medicine and Science in Sports and Exercise. Web.
  • De Jonge, Jan, Yannick A. Balk, and Toon W. Taris. “Mental Recovery and Running-Related Injuries in Recreational Runners: The Moderating Role of Passion for Running.” International Journal of Environmental Research and Public Health 17.3 (2020): n. pag. International Journal of Environmental Research and Public Health. Web.
  • López, Abel Nogueira, Alfonso Salguero del Valle, and Sara Márquez Rosa. “Adicción a correr: una revisión desde sus inicios hasta la actualidad.” Revista de Psicología Aplicada al Deporte y al Ejercicio Físico 2.1 (2017): 6.