Biotin til hårvækst: Kilder og anbefalinger

Biotin er udråbt som en effektiv løsning til at forhindre hårtab og fremme hårvækst. Der er dog ingen videnskabelige beviser for dette, undtagen i tilfælde, hvor det er ordineret, fordi der er mangel på det.
Biotin til hårvækst: Kilder og anbefalinger

Sidste ændring: 18 december, 2021

Biotin er en form for B-vitamin, der anbefales til at stimulere hårvækst. Fordelen kan dog variere betydeligt fra person til person. Find ud af mere om biotin til hårvækst i denne artikel.

Der er dog stadig ikke nok undersøgelser til at bevise disse egenskaber. Selv om den tilgængelige forskning bekræfter, at det i nogle tilfælde fremmer hårvækst, er det ikke klart, hvordan det virker, og hvad dets omfang er.

Biotin i sine forskellige præsentationer er blevet et meget efterspurgt produkt. Mange læger anbefaler det endda som en supplerende behandling for at forebygge alopeci.

Hvad er biotin?

Biotin eller vitamin B7 er en forbindelse, der udgør en væsentlig del af flere enzymer, som er ansvarlige for nogle afgørende aspekter af stofskiftet. Blandt andre funktioner bidrager det til at bevare sundt hår og sund hud.

Alt tyder på, at biotin bidrager til at omsætte visse næringsstoffer, der stimulerer produktionen af keratin. Dette er en grundlæggende bestanddel af hår, hud og negle. Vitaminet ville også opretholde hydrering i disse områder.

Biotinmangel er ikke en almindelig tilstand. Nogle mennesker er dog mere modtagelige for det, f.eks. personer med Crohns sygdom. Symptomer på denne type mangel omfatter hårtab. I sådanne tilfælde anbefales biotin ofte.

Hos personer uden Crohns sygdom anbefales biotin ofte som et tilskud til hårvækst, når håret viser sig at være svagt. Den videnskabelige dokumentation er dog ikke stærk hos personer uden tarmsygdomme.

Kvinde med tarmproblemer

Kilder til biotin

Kroppen kan få biotin fra en lang række fødevarer. Det er også muligt at få det i form af kosttilskud. Fødevarekilder, der er rige på biotin, omfatter følgende:

  • Lever.
  • Kogt æggeblomme.
  • Havregryn, hvedekim, soja og gær.
  • Mælk og ost.
  • Sardiner.
  • Blomkål og grønne bønner.
  • Svinekød, oksekød og kylling.
  • Svampe.
  • Gulerødder, tomater og salat.
  • Jordnødder, valnødder og mandler.

En varieret og sund kost anses for at være tilstrækkelig til at tilvejebringe de mængder biotin, der er nødvendige for, at kroppen kan fungere normalt. En anden kilde til dette vitamin er kosttilskud. Disse kommer i form af et vandopløseligt pulver. Desuden indeholder nogle shampooer og hårprodukter dette stof.

Fordele ved biotin til hårvækst

Biotin anses for at være et vigtigt vitamin. Det betyder, at kroppen ikke kan fungere ordentligt uden dette stof. Dets vigtigste rolle er at hjælpe med at omdanne næringsstoffer til energi.

Det antages, at biotin kan give flere fordele, når det tages som et supplement. Der er dog ikke tilstrækkelig videnskabelig støtte til at understøtte dets påståede egenskaber for hårvækst. Tilsyneladende kan det ifølge nogle forfattere øge hårstråenes tykkelse og øge volumen.

Derfor bruges det ofte til behandling af hårtab eller til at forbedre udseendet af tyndt, skørt og fladt hår. I telogen effluvium ville det have en vis forekomst, selv om forskning har afklaret, at der skal være et grundlæggende underskud for at retfærdiggøre dets anvendelse som supplement.

Dette vitamin fremmer også en bedre absorption af andre B-vitaminer i tarmkanalen. Derfor er det et hjælpemiddel til at forebygge f.eks. B12-vitaminmangel og dermed forebygge muskel- og nervesystemforstyrrelser.

Anvendelse og anbefalinger af biotin til hårvækst

Det anbefales, at det daglige indtag af biotin bør ligge mellem 25 og 30 mikrogram til børn mellem 4 og 10 år. For voksne bør det være mellem 20 og 100 mikrogram om dagen. Disse mængder kan let opnås i en normal, afbalanceret kost.

Hvad angår biotintilskud, er der ingen anbefalet dosering, da koncentrationerne af denne komponent varierer alt efter mærke. Derfor er det bedst at følge lægens anvisninger.

Den eneste dosis af dette tilskud, der har vist sig at fremme hårvækst og styrke neglene, er 2,5 milligram om dagen i 6 måneder oralt. Der er ingen undersøgelser, der understøtter effektiviteten af shampoo eller hårprodukter, der indeholder det til lokal anvendelse.

Overdreven indtagelse af biotin kan derimod føre til problemer. Bivirkninger som hududslæt, fordøjelsesforstyrrelser, problemer med insulinproduktion og nyrelidelser er mulige.

I nogle tilfælde kan for meget biotin forårsage virkninger, der ligner dem ved Graves’ sygdom. Specifikt kan det få skjoldbruskkirtlen til at udskille en øget mængde skjoldbruskkirtelhormon. Derfor påvirker det resultaterne af laboratorieprøver af denne kirtel.

Kvinde vasker hår

En god kost bør ikke mangle biotin

Der er ingen forskning, der fastslår, om langvarig brug af kosttilskud af dette vitamin kan forårsage negative virkninger. Hvis en person har problemer med hårvækst, er det bedst at konsultere en læge for at få vejledning.

Biotin i shampoo vil ikke være skadeligt, men det er ikke sikkert, at det vil stimulere væksten af svage hårstrå. Situationen er anderledes for de personer, der har en bekræftet diagnose af vitamin B7-mangel. I dette tilfælde vil det være nødvendigt med tilskud.

Foreløbig ved vi, at en afbalanceret kost er tilstrækkelig. Hvis du lider af problemer med optagelse af vitaminer i tarmene, skal du kontakte en professionel og vurdere dine vitaminniveauer.

Det kan interessere dig ...
Gulerødder og kokos til hårvækst
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Gulerødder og kokos til hårvækst

En balsam lavet af gulerødder og kokos er et af de mest effektive naturlige midler til at forhindre hårtab og også for at stimulere dets vækst.



  • Accame, M. E. C. (2014). Plantas medicinales en dermatología (II): aceites de almendras, germen de trigo, coco, sésamo y rosa mosqueta. Panorama actual del medicamento, 38(372), 345-349.
  • Zanuy, M. V., & Sanz, M. L. (2005). Empleo de suplementos nutricionales orales basado en la evidencia. Endocrinología y Nutrición, 52, 34-40.
  • Guerra, Elena González, and Aurora Guerra Tapia. “Suplementos nutricionales y piel.” Más dermatología 33 (2021): 31-36.
  • Méndez, A. A., Ochoa, D. S., & Aguilar, R. N. (2013). La biotina: una vitamina vieja con funciones nuevas. Biológicas Revista de la DES Ciencias Biológico Agropecuarias, 15(1), 24-30.
  • Gutiérrez, Marta Romero, et al. “Enfermedad de Crohn metastásica.” Gastroenterología y hepatología 33.6 (2010): 440-444.
  • Mateu, Eulàlia. “Caída del cabello:: de las causas al tratamiento.” El farmacéutico: profesión y cultura 590 (2020): 23-27.