Alt, hvad du behøver at vide om B12 vitaminer

12 september, 2019
B12 vitamin eller cobalamin er essentielt for, at din krop kan fungere ordentligt. Find ud af alt, hvad du behøver at vide, om denne vitamin og de fødevarer, som indeholder den!

B12 vitaminer er essentielt for din krop, fordi det hjælper din krop med at udføre flere vigtige processer. For eksempel hjælper det din krop med at omdanne den mad, du spiser, til glukose. Din krop har brug for glukose for at kunne omdanne mad til energi.

Læs med for at opdage alt, hvad du skal vide, om B12 vitaminer, også kaldet cobalamin. Vi vil fortælle dig, hvad det gør, og vi vil også anbefale nogle fødevarer, som indeholder det.

Fortsæt med at læse for at finde ud af mere!

Alt om B12 vitaminer

B12 vitaminer er et vandopløseligt vitamin, som er meget vigtigt for dannelsen af blodceller, celle metabolisme, nervefunktion og produktion af DNA. Det hjælper også med at undgå megaloblastær anæmi.

Opdag: Jernmangelanæmi hos børn

1. Anbefalet daglig dosis

Vitaminpiller danner teksten "B12"

Mængden af B12 vitaminer, du bør få, vil afhænge af din alder:

  • Babyer bør få mellem 0,4 og 0,5 mcg i deres første leveår og 0,9 mcg, indtil de er 3.
  • Børn i alderen 3-8 bør få 1,2 mcg og i alderen 8-13 bør få 1,8 mcg.
  • Børn i alderen 13-18 bør få 2,4 mcg, og derefter forbliver mængden den samme.
  • Kvinder, som er gravide eller ammer, bør få mellem 2,6 og 2,8 mcg.

2. Sådan optager din krop B12 vitaminer

Ved at spise fødevarer rige på B12 vitaminer, adskiller din mavesyre det fra de proteiner, det er fastgjort til. Cobalamin kombineres derefter med en maveprotein for at blive optaget i din krop.

Nogle personer kan dog ikke producere denne type maveprotein, for eksempel de personer, der lider af perniciøs anæmi. De har dermed som regel problemer med at optage B12 vitaminer.

Selvom det er sjældent at have mangel på cobalamin, er det ikke umuligt. Personer, som lider af det, viser symptomer såsom:

  • En følelse af nåle i fødder og hænder
  • Problemer med at bevæge sig som følge af skade på deres perifere nervesystem
  • Bleg eller gullig hud
  • Ekstrem udmattethed, relateret til perniciøs anæmi
  • Hurtig puls
  • Åndenød

3. Fordelene ved cobalamin

Kvinde har ondt i hovedet

I begyndelsen af denne artikel nævnte vi, at B12 vitaminer er essentielle for vores krop, for at den kan arbejde og fungere ordentligt.

Nogle af de vigtigste fordele er:

  • Det kan mindske risikoen for hjertesygdomme
  • Dette vitamin hjælper med at mindske risikoen for fødselsfejl
  • Det forebygger megaloblastær anæmi. Det gør dette ved at hjælpe med at producere røde blodlegemer ordentligt.
  • B12 bevarer knoglers sundhed og forebygger osteoporose. Forskellige studier har fundet frem til, at mangel på B12 vitaminer kan være relateret til lav knogletæthed.
  • Det kan mindske risikoen for makuladegeneration ved at mindske homocystein. Generelt er høje niveauer af dette hormon forbundet med denne sygdom.
  • Dette vitamin kan forbedre ens humør. Forskning har fundet ud af, at cobalamin kan hjælpe personer, der lider af depression. Cobalamin kan faktisk endda være et tilskud til medicin.
  • Det forbedrer hukommelsen.
  • B12 fremmer væksen af hår og negle, udover at forbedre hudens helbred. Det er på grund af alt det arbejde, som dette vitamin gør med celleproduktion.

Læs også: Er du i fare for at lide af d-vitaminmangel?

4. Fødevarer rige på B12 vitaminer

Dette vitamin er i masser af forskellige fødevarer. Det er typisk i animalske produkter. Personer, som følger en vegansk eller vegetarisk kost, kan derfor opleve en mangel på B12 vitaminer.

Nogle af de primære fødevarer, som indeholder dette vitamin er:

  • Lever og nyrer: Dette er de to stykker kød med højst indhold af B12 vitaminer, især fra lam. Faktisk indeholder lammelever 990% af den anbefalede daglige dosis per 100 gram.
  • Muslinger: De indeholder ikke blot masser af B12, men de indeholder også antioxidanter og proteiner.
  • Sardiner: For hver 150 gram indeholder de det dobbelte af ens anbefalede daglige dosis af B12 vitaminer.
  • Berigede kornsorter: Vælg kornsorter, der er berigede med B12 vitaminer. Tjek derfor varedeklarationen, før du køber!
  • Tun: 100 gram tun 160% af den nødvendige daglig dosis.
  • Laks: 180 gram laks indeholder 80% af ens daglige anbefalede dosis.

Hvis du oplever nogle af disse symptomer på mangel på B12, som vi nævnte, så tøv ikke med at tale med din læge. Husk, at der ikke er nogen bedre specialist til at hjælpe dig med at følge en passende og balanceret kost.

  • Rizzo G., Simone Laganá A., Chiara Rapisarda AM., Grazia la Ferrera GM., et  al., Vitamin B12 among vegetarians: status, assessment and supplementation. Nutrients, 2016.
  • Langan RC., Goodbred AJ., Vitamin B12 deficiency: recognition and management. Am Fam Physician, 2017. 96 (6): 384-389.