Ekstrem generthed og 5 tips til at overvinde det

Det er vigtigt at arbejde med sociale færdigheder for at overvinde ekstrem generthed. Men der er flere tips, du kan følge for at overvinde generthed. Lær om dem her.
Ekstrem generthed og 5 tips til at overvinde det

Sidste ændring: 30 april, 2022

At ville og ikke kunne: Dette er en af de almindelige fornemmelser for personer med ekstrem generthed. De, der lever på denne måde, føler, at det er dem, der står tilbage og ser på fra den anden side af gaden, mens deres venner har det sjovt med at spille fodbold, og de forestiller sig selv løbe efter bolden.

Ekstrem generthed bliver en sand prøvelse, fordi det begrænser deres nydelse. Lad os se på, hvad det er, og hvad du kan gøre for at leve et mere spontant og frit liv, hvis du mener, at du er ekstremt genert.

Vi tror, at du måske også vil nyde at læse denne artikel: 8 ting socialt intelligente mennesker aldrig gør

Hvad er ekstrem generthed?

For dem, der føler ekstrem generthed, er det belastende at blive udsat for andre mennesker, fordi det nogle gange tager synlige former, såsom rysten, stammen, sved og svimmelhed. For at undgå dette ubehag trækker folk sig derfor ofte mere og mere ind i sig selv.

Ud over genetiske årsager stammer det undertiden fra oplevelsen (deres egen eller en andens) af en stressende situation, der blev oplevet som en traumatisk begivenhed. Forældrestilen er en anden miljøfaktor, der hindrer passende social interaktion: Meget autoritære eller overbeskyttende forældrestile truer børns sikkerhed og selvtillid.

Generelt er denne undgåelsesadfærd normalt bestemt af visse begrænsende overbevisninger og tanker om os selv, som ofte afspejler lavt selvværd. Mennesker, der er ekstremt generte, mener ofte ikke, at de er dygtige, værdifulde eller interessante. Dette forstærkes også ofte af meget høje krav, som er svære at opfylde.

Afslutningsvis ender frygten for, at “ingen vil tale med mig” eller “jeg vil blive for nervøs og ende alene” med at blive sand på grund af den selvopfyldende profeti. Vi bliver nervøse og løber tør for ord, fordi vi har forstærket denne idé. Alt bliver en ond cirkel, som vi ikke let kan slippe ud af.

Nogle gange er ekstrem generthed ikke bare generthed, men er en del af noget mere komplekst, f.eks. social angst. Det er dog vigtigt ikke at patologisere eller sætte en etiket på, før man er sikker på situationens kompleksitet.

Kvinde med ekstrem generthed gemmer sit ansigt bag hænderne

Generthed er et alvorligt problem, når den frarøver folk deres evne til at more sig.

Vi tror, at du måske også vil nyde at læse denne artikel: Antisocial adfærd og hjernens struktur

5 tips til at overvinde ekstrem generthed

At overvinde ekstrem generthed kan være noget af en udfordring for dem, der oplever det. Derfor anbefales det i mange tilfælde at søge professionel hjælp, så de kan ledsage os i de første skridt.

Nogle af de tips eller strategier, som vi arbejder på for at løse ekstrem generthed, er følgende:

1. Husk, at intet er evigt. Det er vigtigt at tro på os selv og at have tillid til muligheden for forandring. Måske var vi genert i lang tid, følte os utilpas, og var begrænsede i at opfylde vores ønsker. Det kan dog ændre sig.

2. Find en “måde”, der føles rigtig. Ingen siger, at for at holde op med at være genert er det nødvendigt at gå til den anden yderlighed: At være festens midtpunkt eller at blive den mest udadvendte person i gruppen. I stedet bør det at opgive den generthed, der begrænser os, give os mulighed for at interagere med lethed og føle os selvsikre og trygge ved os selv. Det handler om at give os selv lov til at være på den måde, vi gerne vil være på, at kende os selv og finde en måde at være på, som repræsenterer den, vi virkelig er.

Flere tips

3. Grib mulighederne. Mange gange bliver det at forestille sig en frygtet situation en undskyldning for at blive hjemme. Det hjælper imidlertid meget at overvinde denne træghed og bare gå ud, interagere med mennesker og boykotte de tanker, der indespærrer os. På den måde vil vi være i stand til at se, at det er muligt, at vores frygt var forkert, og at der ikke sker noget slemt.

4. Udsæt dig selv gradvist. Dette går hånd i hånd med det foregående punkt. Du kan starte med at tage små skridt. Beslut dig f.eks. for at deltage i din lille arbejdsgruppe i stedet for at tale foran hele klassen. Eller acceptér en lille udflugt med to eller tre klassekammerater og ikke med hele den udvidede gruppe. På denne måde kan du tage dig god tid og bestemme dit komfortniveau, mens du langsomt øger din tolerance over for større grupper.

5. Arbejd med sociale færdigheder, der tilskynder til kontakt med andre og giver dig mulighed for at kommunikere. Lær f.eks. at ytre din mening, give konstruktiv kritik, afvise en anmodning og acceptere en invitation.

Venner griner sammen

Med generthed bliver alting til en beregning

Ekstrem generthed får vores verden til at kollapse. Pludselig bliver alting til en beregning af de risici, vi ville blive udsat for.

Det er ikke kun sådan, vi afviser en udflugt med venner, men når vi bliver ældre, trækker vi os også tilbage til fjerntliggende jobs, hvor vi ikke behøver at interagere med nogen. Der er altid en eller anden undskyldning, der beskytter os, og vi bruger dem som forsvarsmekanisme. I virkeligheden er disse forsvarsmekanismer ofte vores største fængsel og svaghed.

At arbejde med ekstrem generthed er nøglen til at kunne nyde livet, så oplevelser er en mulighed for nydelse og ikke for tortur. Det er op til dig at komme videre!

Det kan interessere dig ...
Sådan kan man stoppe med at føle sig intimideret, når man står overfor andre
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Sådan kan man stoppe med at føle sig intimideret, når man står overfor andre

At føle sig intimideret har ofte at gøre med det billede, man har af den person, man står overfor. Hvordan håndterer man det?



  • Wagner, M. F., Pereira, A. S., & Oliveira, M. S. (2014). Intervención sobre las dimensiones de la ansiedad social por medio de un programa de entrenamiento en habilidades sociales. Behavioral Psychology/Psicología Conductual22(3).
  • García, R. R., Flores, R. A. E., Gutiérrez, A. C. P., Rojas, M. A. Á., & Agraz, F. P. (2008). Ansiedad social en estudiantes universitarios: prevalencia y variables psicosociales relacionadas. Psicología Iberoamericana16(2), 54-62.