En sund lever: Fødevarer, der skal undgås

27. august 2019
Hvis du har hvilken som helst tvivl om din kost, er det en god ide at gå til en ernæringsekspert for at afklare eventuelle spørgsmål og guide dig mod sundere valg.

En sund lever er at foretrække over en usund lever. Det er afgørende for dit helbred at have en ren og fungerende lever. Hovedpine, oppustethed og hudsygdomme kan alle skyldes en uren lever.

Din lever er et uundværligt organ, der sørger for, at dit fordøjelsessystem fungerer optimalt uden at belaste din krop. Derfor er det af stor betydning at holde en sund lever.

Hvorfor er det så vigtigt at have en sund lever?

Dette organ er ansvarlig for at fjerne toksiner fra blodbanen, fordi det virker som et filter.

  • Det lagrer vitaminer og mineraler.
  • Din lever omdanner lagrede sukkerarter til energi, som din krop kan bruge.
  • Det producerer galde og hjælper med at fordøje fedtstoffer.
  • Det kan også være meget vigtigt, når det gælder om at opretholde en sund vægt.
  • En usund kost kan føre til udvikling af leversygdomme som hepatitis, cirrose, fedtlever og kræft.

Gå ikke glip af: Bekæmp fedtlever med disse 6 alternative behandlinger

Mad, der forhindrer din lever i at være sund

1. Sukker er gift for en sund lever

Sukkerknalder er gift for en sund lever

At indtage desserter, sukkerholdig sodavand, slik og andre slags slik lavet med raffinerede sukkerarter er alle risikofaktorer, fordi de udløser leversygdomme som fibrose.

2. Salt øger dit blodtryk og er en stor risiko for at få fedtlever

For stort saltindtag øger dit blodtryk, såvel som din risiko for fedtlever. Det er vigtigt at læse etiketterne på de produkter, du spiser, for at kontrollere mængden af tilsat natrium.

3. Alkohol forstyrrer din levers normale funktion

Alkohol er usundt

Alkoholholdige drikkevarer forstyrrer din levers normale funktion.

De producerer en kemisk ubalance og ødelægger leverceller, hvilket kan føre til hepatitis eller cirrose.

4. Mættede fedtstoffer kan skade en sund lever

Fede fødevarer har masser af kalorier og høje triglyceridniveauer (som kan skade leveren).

For at opretholde en sund lever skal du reducere dit indtag af smør, fedt kød, mayonnaise, fløde og pølser.

5. Hvidt raffineret mel forhindrer din krop i at bruge fedt som energi

Kulhydrater i form af børd er ikke sundt

Læs også: Helbredsimplikationerne ved en glutenfri diæt

Kulhydrater i store mængder kan forhindre din krop i at bruge fedt som energi. I stedet for at forbrænde det, får det det til at akkumulere.

  • Kulhydrater øger også dine insulinniveauer, og insulinresistens er den vigtigste årsag, der fører til mange hjertesygdomme.
  • Din krop omdanner overskydende kulhydrater til glykogen og opbevarer dem i leveren.
  • Der omdannes kulhydrater til fedt og opbevares i fedtvæv. Resultatet er vægtøgning og fedme.

6. For at holde en sund lever skal du holde dig fra for meget krydret mad

Det kan skade din lever at spise for meget krydret mad. Det er vigtigt ikke at forbruge for mange krydrede retter, fordi det kan resultere i fordøjelsesproblemer.

Din lever kan lide af irreversibel skade.

7. Friturestegt mad er skadeligt for dit helbred og din lever

Friturestegt mad er usundt

Fedtstoffer eller lipider er næringsstoffer, som findes i fødevarer, der bruges til at opbygge væv og membranerne i dine celler.

Problemet er, at når du spiser dem i store mængder, er de skadelige for dit helbred og din lever. De fedtstoffer, du indtager, der ikke bliver omdannet til energi, bliver til fedtceller.

De bliver primært til mavefedt, som bærer alvorlige risici for at udvikle forskellige sygdomme såsom:

  • Type 2 diabetes
  • Kardiovaskulær sygdom
  • Kolon- og brystkræft

8. Medicin kan have bivirkninger, hvis de tages forkert

Nogle typer medicine kan have bivirkninger, hvis de tages forkert, eller når de blandes med alkohol.

Hvis du selvmedicinerer, kan din lever lide alvorlig skade. Det er derfor bedst at gå til en ekspert, og få en ordentlig diagnose for eventuelle recepter, du måtte have brug for.

For at holde din lever sund, bør du følge disse anbefalinger:

  • Følg en afbalanceret kost med masser af vitaminer, mineraler og fibre
  • Forøg dit indtag af frugt, grøntsager og bælgfrugter
  • Spis fedtfattigt hvidt kød, fisk eller kylling uden skindet
  • Vælg rå salater
  • Drik 2 til 3 liter vand om dagen
  • Drik urtete, der hjælper med fordøjelsen (kamille, mallow, cedron … )
  • Begræns dit alkoholindtag
  • Hold øje med din kropsvægt da både over- eller undervægt kan udløse ændringer i levervæv
  • regelmæssig motion
  • Få nok søvn
  • Undgå tobaksbrug
  • Hold dine stressniveauer lave

Husk, at dårligt ernæring ikke har at gøre med, hvor meget mad du spiser, men snarere kvaliteten af din mad.

En person kan være overvægtig, men kan være mangelfuld i vitaminer og næringsstoffer på stoffer, på trods af at spise en stor mængde mad med en ubalanceret kost.

Hvis du har hvilken som helst tvivl om din kost, er det en god ide at gå til en ernæringsekspert for at afklare eventuelle spørgsmål og guide dig mod sundere valg.

En god kost er essentiel for, at du kan tage dig af din sundhed!