Afgift din lever med denne blåbær- og rødbede-smoothie

27. februar 2019
I denne artikel vil vi dele en hjemmelavet opskrift på blåbær- og rødbede-smoothie. Den er rig på antioxidanter og fibre, som naturligt vil hjælpe til at afgifte leveren. Prøv den!

For at afgifte leveren, skal du droppe både alkohol og tobak ud over at spise naturlige fødevarer, som hjælper med at rense den. Du kan også prøve denne rødbede-smoothie.

Din lever har en meget vigtig funktion i kroppen, såsom at filtrere giftstoffer fra blodet. Dette hjælper til at forebygge et utal af sygdomme. Det er derfor, det er vigtigt at afgifte leveren med naturligt rensende ingredienser.

Det anslås, at leveren påvirker mere end 500 funktioner i kroppen. Blandt dens vigtigste funktioner er hjælp til forbrændingsprocesserne, udskillelse af visse hormoner og afgiftning af kroppen.

Men lige som det, der sker i andre systemer i kroppen, kan leverfunktionen kompromitteres. Det sker på grund af uregelmæssigheder i vævet eller overdreven ophobning af giftstoffer.

Lever

Disse situationer forhindrer leveren i at arbejde, som den skal. Resultatet kan være udvikling af kronisk sygdom, som påvirker livskvaliteten.

Derfor er diæter, som afgifter leveren, blevet mere og mere almindelige. De består af naturlige ingredienser og hjælper med at rense leveren, inden der opstår komplikationer.

I denne artikel vil vi dele en hjemmelavet opskrift på blåbær- og rødbede-smoothie. Den er rig på antioxidanter og fibre, som naturligt vil hjælpe til at afgifte leveren. Prøv den!

Blåbær- og rødbede-smoothie til at afgifte leveren.

Denne naturlige smoothie kombinerer to fødevarer, som er rige på essentielle næringsstoffer. Når de optages i kroppen, hjælper de med at rense leveren, når der er opbygget giftstoffer i dens væv.

Disse ingredienser skiller sig ud på grund af deres høje indhold af antioxidanter. Deres rensende effekt fjerner urenheder i blodet.

De indeholder mineraler som kalium og magnesium. Når disse balanceres med natrium, reducerer de væskeophobning og inflammation.

De indeholder også vigtige mængder af fibre. Det er et næringsstof, som hjælper med at kontrollere kolesteroltal og fordøjelsesproblemer.

Fordelene ved blåbær

Blåbær er en fantastisk kilde til antioxidanter, fibre og essentielle mineraler. Igennem årene har man opdaget, at de kan forebygge og bekæmpe mange forskellige sygdomme, som kroppen rammes af.

Deres antibakterielle egenskaber og antibiotika er blevet anvendt til behandling af urinvejsinfektioner og til at neutralisere bakterievækst.

Blåbær

De rensende forbindelser styrker leverfunktionen. Og på samme tid kan de hjælpe med forebyggelse af fedt- og skrumpelever.

Ud af de mange næringsstoffer i blåbær, er værd at nævne:

  • Vitaminer (A, C og E)
  • Kostfibre
  • Mineraler (kalium, jern, kalcium)
  • Garvesyre

Fordelene ved rødbeder

Rødbeder er en af de grøntsager, som oftest bruges til at rense leveren og blodet.

De er kendt for deres anvendelsesmuligheder i madlavningen. Rødbeder er en naturlig kilde til essentielle næringsstoffer, som giver kroppen mange fordele, når det tilføres kosten.

Rødbeder til at rense din lever

Rødbeder indeholder store mængder antioxidanter og fibre. Begge er nødvendige for at at optimere renselsen af kroppens nedbrydningsorganer.

På samme tid har de en beskyttende effekt overfor skade, der skyldes de frie radikaler. Denne skade sker på celle-niveau.

Rødbeder indeholder betydelige mængder betalain, betacyanin og folinsyre. Alle disse er nødvendige for at holde leveren sund.

Koncentrationen af pektin, som er en type fiber, hjælper med at kontrollere for højt kolesterol, samt fordøjelsen af fedtstoffer.

Derudover giver rødbeder næringsstoffer som:

  • Vitaminer (A, B-complex og C)
  • Mineraler (fosfor, zink, kalium, jern, kalcium)
  • Aminosyrer

Læs også: 9 fødevarer til at forbedre dine arteriers sundhed

Hvordan laves denne lever-rensende blåbær- og rødbede-smoothie?

For at afgifte leveren med denne hjemmelavede drik, har du først brug for at have en afbalanceret kost. Det betyder, at du bør spise meget frugt og grønt, samt drikke vand.

Grøntsager

Undgå fødevarer, som indeholder meget sukker og mættet fedt. Det er fordi, dette står i vejen for afgiftningsprocessen.

Selvfølgelig bør du også prøve at holde dig fra alkohol og cigaretter. Det er fordi giftstofferne i dem påvirker leverens helbred.

Læs også: 7 hjemmelavede midler til tarmrensning

Ingredienser

  • # små rødbeder
  • 1,25 dl blåbær
  • Saften fra en citron
  • 1 L koldt vand

Fremgangsmåde

  • Vask (og evt, skræl) rødbederne og pres saften ud af dem
  • Hæld saften i en blender. Tilsæt derefter blåbær, citronsaft og vand
  • Blend det hele godt, indtil der ikke er flere klumper i
  • Drik et glas til morgenmad og et om eftermiddagen
  • Dik dette hver dag i to uger hver anden måned

Er du klar til at prøve det derhjemme? Hvis kroppen sender dig signaler til, at det er på tide at afgifte leveren, så lav denne drik og mærk selv forskellen.

  • Norberto, S., Silva, S., Meireles, M., Faria, A., Pintado, M., & Calhau, C. (2013, October). Blueberry anthocyanins in health promotion: A metabolic overview. Journal of Functional Foods. https://doi.org/10.1016/j.jff.2013.08.015
  • Shi, M., Loftus, H., McAinch, A. J., & Su, X. Q. (2017, March 1). Blueberry as a source of bioactive compounds for the treatment of obesity, type 2 diabetes and chronic inflammation. Journal of Functional Foods. Elsevier Ltd. https://doi.org/10.1016/j.jff.2016.12.036
  • Kalt, W., & Dufour, D. (1997). Health functionality of blueberries. HortTechnology7(3), 216–221.
  • Clifford, T., Howatson, G., West, D. J., & Stevenson, E. J. (2015, April 14). The potential benefits of red beetroot supplementation in health and disease. Nutrients. MDPI AG. https://doi.org/10.3390/nu7042801
  • Chawla H, Parle M, Sharma K, Y. M. (2016). Beetroot: A Health Promoting Functional Food. Inventi Rapid : Nutraceuticals2016(1), 1–5. https://doi.org/profile/Monu_Yadav6/publication/304012098_Beetroot_A_Health_Promoting_Functional_Food/links/5762c3ec08ae0eda643110b3/Beetroot-A-Health-Promoting-Functional-Food.pdf