De 8 fantastiske fordele ved gurkemeje

· 4. marts 2019
Selvom gurkemeje er et krydderi med flere fordele, bør du tale med din læge hvis du har nogen sundhedsmæssige problemer, for at diskutere muligheden for at inkludere det i din kost.

Gurkemeje (Curcuma longa) er en lægeplante. Den er blevet brugt siden antikken som et supplement til forbedring af dit helbred. Der er mange fantastiske fordele ved gurkemeje du skal kende.

Den tilhører Zingiberaceae-familien, som ingefær også tilhører. Det er et antioxidant og anti-inflammatorisk krydderi med overraskende fordele.

I århundreder er dets kulinariske anvendelser blevet værdsat. Det er et krydderi og farvestof, der bruges i en bred vifte af retter.

Men udover dette er det også grundlaget for mange naturlige lægemidler. Disse midler anvendes til at kontrollere smerte, betændelse og mulige infektioner.

Faktisk er der undersøgelser, som bekræfter, at det på grund af dets indhold af kraftfulde aktive ingredienser kan være nyttigt til at forebygge udbrud af flere typer kræft.

Bedst af alt er, at du kan tilføje det til mange af dine sædvanlige retter. Og det blandes nemt med andre ingredienser for at gøre virkningerne mere potente.

Da nogle mennesker endnu ikke har haft gavn af dens gode egenskaber, vil vi dele nogle af dem i denne artikel. I det følgende vil du lære om 8 fantastiske fordele ved gurkemeje, som uden tvivl vil overbevise dig om at føje dette fantastiske krydderi til din kost.

Tag et kig på dem!

Fantastiske Fordele ved Gurkemeje

1. Det lindrer problemer med fordøjelsen

Gurkemeje kan lindre problemer med fordøjelsen

Som nævnt ovenfor, har gurkemeje antiinflammatoriske og fordøjelsesfremmende egenskaber. Disse kan hjælpe med at behandle symptomerne på fordøjelsesbesvær og opstød.

De aktive ingredienser fremmer tarmbevægelser. Samtidig fremmer det også eliminering af affaldsstoffer, som din krop ikke har brug for.

Læs også:

7 fødevarer, der er dårlige for dit fordøjelsessystem

2. Det reducerer gigtsmerter

Opskrifter lavet med gurkemeje, især te og juice, giver interessante fordele. Dette gælder især for personer, der lider af gigt eller ledbetændelse.

De antioxidante og antiinflammatoriske midler virker sammen. Efter at være blevet assimileret, lindrer de stivhed og smerter i dine lemmer.

3. Det forebygger Alzheimers sygdom

Gurkemeje kan hjælpe med at forebygge sygdomme som Alzheimer

En af de aktive forbindelser i gurkemeje er curcumin. Dette virker som antiinflammatorisk i din hjerne. Det bekæmper også de negative virkninger forårsaget af frie radikaler i dit miljø.

Disse egenskaber reducerer aldersrelateret tab af kognitive evner. Og i det lange løb forhindrer det kroniske sygdomme som Alzheimers sygdom.

 

4. Det reducerer din risiko for kræft

Den høje koncentration af antioxidanter, som denne rod er kendt for, er et godt kosttilskud. Det hjælper med at genopbygge cellulær aktivitet efter skader forårsaget af toksiner og frie radikaler.

Det betyder, at det understøtter cellulær regenerering. Det reducerer også risikoen for tidlig aldring og sygdomme som kræft.

5. Det øger din leversundhed

Gurkemeje er op i gennem historien blevet brugt til at behandle leverproblemer

I hundredvis af år har gurkemeje været en af de mest anvendte ingredienser til behandling af leverproblemer. Dette skyldes, at dets egenskaber hjælper med at balancere bilirubin og galde.

Disse er essentielle væsker til god leverfunktion. Og de hjælper med din fordøjelse.

På den anden side reducerer vitaminerne, mineralerne og antioxidanterne i denne ingrediens inflammation i dette organ. De fremmer også eliminering af toksiner og raffinerede fedtstoffer i vævet.

6. Det beskytter dit hjertesundhed

Det er en stor støtte for din hjertefunktion at spise dette krydderi regelmæssigt. Og at indtage det hjælper dine arterier og fremmer blodgennemstrømningen.

Dens antioxidante egenskaber hjælper med at regulere dit dårlige kolesteroltal (LDL) og triglycerider. På grund af dette bremses udviklingen af sygdomme som åreforkalkning og højt blodtryk.

Det hjælper også med at forhindre ophobning af plak på dine arterievægge og inflammatoriske problemer i dit kredsløbssystem.

7. Det øger din huds sundhed

Gurkemeje er også godt for din hud

Der er mange fantastiske fordele ved gurkemeje for din hud. Det forhindrer også andre sygdomme, som påvirker din skønhed.

Dens antioxidanter bekæmper cellulær skade forårsaget af frie radikaler. De fremmer også produktionen af kollagen og elastin.

Læs også:

Disse 8 fødevarer tilfører mest kollagen til din hud

8. Det forebygger diabetes

Antioxidanterne og de antiinflammatoriske egenskaber i gurkemeje har evnen til at øge sukkerstofskiftet. På grund af dette er det godt til at forebygge type 2 diabetes.

Ved at drikke en kop gurkemejejuice, eller tilføje gurkemeje til dine supper og salater, kan du reducere udslag i dit blodsukker betydeligt.

Andre overvejelser

Selvom dette krydderi indeholder mange næringsstoffer og medicinske egenskaber, er det vigtigt, at du husker på, at du ikke bør overdrive dit indtag. Det skyldes, at det kan virke irriterende.

Det anbefales heller ikke til personer, der lider af galdesten. Dette skyldes, at det kan øge intensiteten af ​​din kolik.
Dem, der tager antikoagulerende og antiinflammatorisk medicin bør tale med deres læge, før de tilføjer dette krydderi til deres kost.

Er du klar til at tilføje dette krydderi til dine retter? Nu da du kender de fantastiske fordele ved gurkemeje, er det bare om få gavn af dem så hurtigt som muligt. Begynd at spise det for at øge dit helbred.

 

  • Cecilio Filho, A. B., Souza, R. J. de, Braz, L. T., & Tavares, M. (2000). Cúrcuma: planta medicinal, condimentar e de outros usos potenciais. Ciência Rural. https://doi.org/10.1590/S0103-84782000000100028

  • Alvis, A., Arrazola, G., & Martinez, W. (2012). Evaluación de la actividad y el potencial antioxidante de extractos hidro-alcohólicos de Cúrcuma (Cúrcuma longa). Informacion Tecnologica. https://doi.org/10.4067/S0718-07642012000200003

  • Volp, A. C. P., Renhe, I. R. T., & Stringheta, P. C. (2009). Pigmentos naturais bioativos. Alimentos e Nutrição Araraquara. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0087067