10 fødevarer, der kan hjælpe med at bekæmpe astma

Selv om der stadig ikke findes nogen kur mod astma, kan du kontrollere og bekæmpe astma med medicin. Der er også mange fødevarer, der kan hjælpe med at bekæmpe astma.
10 fødevarer, der kan hjælpe med at bekæmpe astma
Maricela Jiménez López

Bedømt og godkendt af læge Maricela Jiménez López.

Skrevet af Ekhiñe Graell

Sidste ændring: 25 december, 2022

Astma er en kronisk sygdom, der påvirker en persons åndedrætsorganer. Astma har visse udløsende faktorer, som bl.a. forårsager alvorligt åndedrætsbesvær. Selv om der stadig ikke findes nogen kur mod astma, kan du kontrollere og bekæmpe astma med medicin. Der er også mange fødevarer, der kan hjælpe med at bekæmpe astma.

10 fødevarer, der kan hjælpe med at bekæmpe astma

1. Avocado

Avocadoer er fremragende muligheder for astmatikere, især for dem, hvis astma er forbundet med nøddeallergi. Avocado indeholder også glutathion, et element, der beskytter cellerne mod frie radikaler. Det har også en stor afgiftende evne.

2. Broccoli

Nylige undersøgelser tyder på, at hvis man spiser broccoli ofte, hjælper det astmatikere med at undgå virkningerne af denne lidelse. Desuden hjælper det at spise broccoli med at reducere risikoen for inflammation i luftvejene og hjælper også med at fjerne frie radikaler.

3. Æbler

Æbler har også gavnlige virkninger for astmatikere. Eksperter siger, at det skyldes, at æbler har en god mængde bioflavonoider. Disse er blandt andet, ligesom quercetin, naturlige antihistaminer og et antiinflammatorisk middel for luftvejene.

4. Bananer

Banan kan bruges til at bekæmpe astma

Bananer kan hjælpe folk med at trække vejret bedre, og derfor anbefales de stærkt til astmatikere. Bananer indeholder pyridoxal, som er almindeligt kendt som vitamin B6. En af dette vitamins funktioner er at afslappe den glatte bronkialmuskulatur.

5. Ingefær kan bekæmpe astma

Astmatikere kan også spise ingefær, fordi ingefær indeholder antiinflammatoriske stoffer, der hjælper med at behandle astma. Faktisk siger man, at det er disse stoffer, der giver ingefær sin karakteristiske smag.

6. Spinat

Frisk spinat

Spinat er en meget sund fødevare. Blandt dens mange fordele viser en nyere undersøgelse, at den hjælper med at reducere risikoen for at lide af astma. Dette bør ikke overraske dig, da dette produkt indeholder mange vigtige næringsstoffer og vitaminer.

7. Rosmarin kan bruges til at bekæmpe astma

Takket være sine antiinflammatoriske egenskaber og antioxidanter er rosmarin et stærkt anbefalet produkt til astmatikere. Som følge heraf kan rosmarin hjælpe med at holde dine luftveje sunde.

8. Solsikkekerner

Solsikkekerner har mange næringsstoffer og egenskaber, der kan hjælpe med at reducere din risiko for astma. Blandt disse er E-vitamin, kalium og magnesium. Nogle mennesker bør dog være forsigtige, fordi det kan give allergi at spise det.

9. Mynte

Frisk mynte kan bekæmpe astma

Mynte har forskellige egenskaber, der kan hjælpe med at frigøre dine luftveje, hvilket er en stor hjælp for folk, der lider af astma. Faktisk bruges dette produkt generelt i medicin til behandling af luftvejssygdomme.

10. C-vitamin kan bekæmpe astma

En god anbefaling til astmatikere er at spise fødevarer, der er rige på C-vitamin. Som du ved, har dette vitamin vigtige fordele for dine luftveje, samt ekstraordinære antiseptiske virkninger.

Det kan interessere dig ...
Verdens astmadag: Du kan kontrollere denne sygdom
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Verdens astmadag: Du kan kontrollere denne sygdom

5. maj er verdens astmadag, en dag for at øge bevidstheden om denne sygdom og øge patienternes viden om den. Lær mere her!



  • Tresguerres, J.Villanua, M.López-Calderon, A. (2009). Sistema Respiratorio. In Anatomia y fisiologia del cuerpo humano. https://doi.org/10.1016/S0006-3495(00)76404-6
  • Rojas, E. Á., & De La Oliva, P. (2010). Insuficiencia respiratoria aguda en el niño. Revista Espanola de Pediatria.
  • Del, P. (2004). Patología del sistema respiratorio. Pathology.
  • CALVO FERNANDEZ, L. (1949). Asma infantil. Acta Pediátrica Española. https://doi.org/10.1016/S1245-1789(16)77913-3

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.