Ingefær har slankende egenskaber

Ingefær anvendes regelmæssigt i mange kulinariske retter på grund af sin unikke smag. Men vidste du, at det også har slankende egenskaber?
Ingefær har slankende egenskaber

Sidste ændring: 30 oktober, 2021

Ingefær anvendes hovedsageligt i det asiatiske køkken på grund af sin særlige smag. Det er dog også blevet anerkendt for at have medicinsk anvendelse. En af de mest interessante er dens indflydelse på vægttab. I denne artikel vil vi tale om ingefærens slankende egenskaber.

Først skal vi dog huske på, at kulinariske krydderier anbefales i forbindelse med en afbalanceret kost. De har mange gavnlige sundhedsegenskaber. Dette skyldes først og fremmest dens bidrag af plantenæringsstoffer med antioxidant kapacitet.

Lad os se nærmere på det.

Ingefær og dens medicinske anvendelser

Ingefær indgår i langt de fleste retter i Kina, Thailand, Indien, Vietnam og Japan. Det er det kødfulde rhizom af arten Zingiber officinale. Når den er tørret og pulveriseret, kan den betragtes som et krydderi.

Den er almindeligvis tilsat i gryderetter, velsmagende supper og kogt fisk. I det hele taget giver det et krydret præg til måltiderne. I nogle kulturer betragtes det endda som et afrodisiakum, da det kan forbedre den seksuelle potens.

Derudover er andre af dens fordele, at ingefær:

  • Bekæmper svimmelhed og kvalme.
  • Lindrer betændelse og muskelsmerter.
  • Behandler vejtrækningslidelser.

Det har en let krydret smag, og derfor har nogle forfattere foreslået, at det kan have positive virkninger, når det drejer sig om at stimulere stofskiftet. Dette fremgår af forskning offentliggjort i tidsskriftet Critical Reviews in Food Science and Nutrition. Faktisk kombineres det ofte med andre krydderier for at styrke denne egenskab.

Hvis du ønsker at tabe et par kilo på en naturlig måde, bør du være opmærksom på dette naturprodukts slankende egenskaber.

Du skal selvfølgelig ikke tro, at det har magiske virkninger! For at opleve dets fordele vil det være nødvendigt at tage sig af andre aspekter af din kost også.

Du vil måske gerne læse: Lær at lave en lækker ingefærkage

Ingefærolie

Ingefær har slankende egenskaber

Du kan rive rhizomet og drysse det i gryderetter og salater samt nyde en næringsrig te. Andre krydderier, som du også kan bruge for deres slankende egenskaber, er cayennepeber og kanel.

Sidstnævnte kan faktisk virke antidiabetisk ifølge en undersøgelse, der er offentliggjort i Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics. Takket være den forbedres insulinfølsomheden, hvilket giver mulighed for optimal fedtoxidation, der kan hjælpe med at håndtere vægttab.

Vi tror, du vil kunne lide denne artikel: Er du et offer for problemer med vægttab?

Ingefær forbedrer fordøjelsen

Dernæst virker ingefær som en hjælp til absorption af næringsstoffer og fremmer fordøjelsen. På denne måde fremmer ingefærteen vægttab. Det er dog vigtigt, at du ved, at indtagelse af dette rhizom lidt før måltider øger din appetit.

Husk på, at te i sig selv allerede har vist positive egenskaber på vægttab og kontrol af vægt. Kombinationen af begge elementer er således ekstra nyttig for alle, der ønsker at øge oxidationen af fedtstoffer. Den kan også indtages på tom mave eller under træning for at opnå optimale resultater.

Ingefær hjælper med at eliminere fedt

Nogle undersøgelser tyder på, at ingefær øger stofskiftet. Denne proces fremmer energiforbruget, så det hjælper folk med at begynde at tabe sig.

Det skal også bemærkes, at ingefær har den egenskab at kunne øge testosteronproduktionen hos personer med et mangelfuldt niveau af det i blodet. Af denne grund kan det hjælpe disse personer i forhold til vægttab. Dette skyldes, at hormonet er forbundet med muskelproduktionskapaciteten og med det basale stofskifte.

Frisk ingefær og olie

Du kan også læse: Krydderiallergier: Sådan ved du, om du er allergisk

Hvor meget ingefær skal jeg indtage?

For at opleve ingefærens gavnlige virkninger på vægttab anbefales det at indtage det ofte som en del af en sund kost. Således kan den pulveriserede version bruges til at krydre saucer og grøntsagspuré.

Det er også en god idé at tilsætte det til ris og pasta. Det kan endda være det perfekte supplement til gryderetter og kød. Faktisk er det en god tilføjelse til de fleste typer retter og opskrifter.

Derudover, og som vi allerede har nævnt, er det særligt gavnligt at indtage ingefær sammen med grøn te, især på tom mave eller før træning. Dette vil være med til at øge tabet af fedt.

Ingefær, en gavnlig rod med slankende egenskaber

I mange kulturer bruges ingefær som en fødevare med medicinske egenskaber. Sandheden er, at ingefær er egnet til at fremme håndteringen af flere forskellige lidelser. Desuden er det i stand til at fremme vægttab, så længe resten af dine livsstilsvaner også er sunde.

Glem dog ikke, at det vil være nødvendigt at dyrke fysisk motion regelmæssigt for at opnå et optimalt resultat. På den anden side er det også nødvendigt at øge dit indtag af grøntsager og sunde fødevarer, mens du begrænser forbruget af ultraforarbejdede industriprodukter.

Det kan interessere dig ...
Fordelene ved ingefærolie, og hvordan man laver det derhjemme
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Fordelene ved ingefærolie, og hvordan man laver det derhjemme

Ingefær kan hjælpe på fordøjelsesproblemer, lindre gigt og forbedre huden. Opdag anvendelsesmulighederne og fordelene ved ingefærolie i dag!



  • Maharlouei N, Tabrizi R, Lankarani KB, Rezaianzadeh A, Akbari M, Kolahdooz F, Rahimi M, Keneshlou F, Asemi Z. The effects of ginger intake on weight loss and metabolic profiles among overweight and obese subjects: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Crit Rev Food Sci Nutr. 2019;59(11):1753-1766. doi: 10.1080/10408398.2018.1427044. Epub 2018 Feb 2. PMID: 29393665.
  • Costello RB, Dwyer JT, Saldanha L, Bailey RL, Merkel J, Wambogo E. Do Cinnamon Supplements Have a Role in Glycemic Control in Type 2 Diabetes? A Narrative Review. J Acad Nutr Diet. 2016 Nov;116(11):1794-1802. doi: 10.1016/j.jand.2016.07.015. Epub 2016 Sep 8. PMID: 27618575; PMCID: PMC5085873.
  • Rothenberg DO, Zhou C, Zhang L. A Review on the Weight-Loss Effects of Oxidized Tea Polyphenols. Molecules. 2018 May 14;23(5):1176. doi: 10.3390/molecules23051176. PMID: 29758009; PMCID: PMC6099746.