Derfor er det sundt for din hjerne at læse om aftenen

· 7. april 2019
Læsning kan blive del af et hyggeligt aftenritual væk fra skærmen. Her er nogle af fordelene ved at læse.

Mange af os læser ikke så meget mere, men det er en skam, for det er godt for din hjerne at læse. Du kan bruge læsningen som en rolig afslutning på dagen.

Læsning har været en vigtig aktivitet i århundreder. Men hvad med hjernen? Hvad gør læsning for den?

Teknologien har set en kæmpe udvikling over de sidste par år. Selv helt små børn bruger teknologi i langt højere grad end tidligere generationer. I stedet for at læse bøger læser vi nu korte tekster på de sociale medier, der ikke kræver samme niveau af koncentration.

Læsning styrker vores hjerne. Mange vælger at læse om aftenen, fordi det er her, de kan finde tid til sig selv. Læsning kan blive del af et hyggeligt aftenritual væk fra skærmen. Her er nogle af fordelene ved at læse om aftenen:

Læsning skærper din hukommelse

Kvinde læser i rød bog

Læsning giver en unikt mulighed for at træne din hukommelse. Når du læser, tvinger du din hjerne til at analysere det abstrakte. Der er mange ting, den skal holde styr på for at afkode bogstaverne på siden.

Mange dele af hjernen skal arbejde sammen for, at du kan forstå helheden af det du læser. Ifølge Ken Pugh, der er PhD ved Yale, hjælper denne process dig med at holde din hukommelse skarp i takt med at du bliver ældre.

Måske koncenterer du dig bedre om aftenen, når du ikke længere har flere gøremål. Sådan har mange det.

Men der er også andre gode grunde til at læse om aftenen, især hvis dit mål er at huske det, du læser.

Et forsøg fra Brigham og Women’s Hospital i Boston viste, at de forsøgspersoner, der læste om aftenen, huskede navne og ansigter bedre end de, der læste i løbet af dagen. Det var selvom begge grupper læste lige meget.

Læs også: 6 essentielle vitaminer du har brug for

Det træner din hjerne at læse om aftenen

En anden fordel ved at læse om aftenen er, at det giver din hjerne lidt motion. På samme måde som fysisk motion kan gøre din krop sundere og stærkere, kan lidt mental motion træne din hjerne.

Det er sværere for hjernen at læse end at se TV eller være på sociale medier. Den skal bearbejde den abstrakte information, der står på siden, og analysere, hvad det betyder. Det går langsommere, så den har mere tid til at bearbejde alle de indtryk, den får.

Mindre skærmtid om aftenen har også andre fordele. Det kan for eksempel give bedre søvn.

Hvorfor skærpe hjernen?

Hjernen har brug for træning ligesom kroppen. Hvis du gerne vil holde din mentale kapacitet ved lige, så er det vigtigt at stimulere det, for eksempel ved at læse.

Læsning gør dig også mere kreativ, fordi du tvinger din hjerne til at forestille sig det, der sker.

Den får ingen visuelle input, der kan hjælpe den med at danne et indre billede af de omgivelser og karakterer, den støder på i bogen. Det er helt op til hjernen selv.

Lidt aftenlæsning kan forebygge sygdomme

Videnscenter for demens skriver på deres hjemmeside, at du kan forebygge demens ved holde din hjerne aktiv. Din hjerne har mere at stå imod med, hvis du sørger for at styrke den med aktiviteter, der holder den i gang.

I fagsprog hedder det at opbygge sin “kognitive reserve”, det vil sige sin mentale modstandskraft. Det kan du gøre på mange forskellige måder. Vær frivillig, tag et kursus i noget du altid har drømt om at lære, eller læs en god bog.

Bladrer i bog

Folk med større kognitiv reserve udvikler demens senere og lever bedre med sygdommen. Det gælder for eksempel hvis de har en længere uddannelse.

Læsning er en af de ting, der kan holde din hjerne i gang.

Det styrker din hjerne at læse om aftenen. Mens du hygger dig med en god roman kan du samtidigt træne din hjerne, skærpe din hukommelse og forebygge demens.

Se også: 5 børnebøger dit barn skal læse, før de bliver 6

Du behøver ikke læse skønlitteratur, hvis du ikke bryder dig om den slags. Du kan også læse en biografi eller en bog om noget, du interesserer dig for.

Du behøver heller ikke læse om aftenen. Du kan læse til morgenmaden, om formiddagen eller om eftermiddagen.

Mange føler de har bedre fokus om aftenen, fordi de ikke har tusind andre ting, de skal. Og det er en hyggelig, afslappende aktivitet inden du skal sove. Hvorfor ikke gøre lidt aftenlæsning del af en hyggelig aftenrutine? Det hjælper dig måske også med at huske det, du læser, mere effektivt!

Hvilken bog skal du læse først?

Winter-Hébert, L. (2018). 10 Benefits of Reading: Why You Should Read Every Day. Retrieved from https://www.lifehack.org/articles/lifestyle/10-benefits-reading-why-you-should-read-everyday.html