Hvordan lilla sauerkraut kan styrke tarmfloraen

31. januar 2019
Vidste du at sauerkraut kan hjælpe med at forbedre din fordøjelse og bekæmpe gærinfektioner? Lær hvordan du forbereder det for at udnytte alle fordelene!

Sauerkraut er et probiotikum, der er blevet populært i de senere år for dets evne til at styrke tarmfloraen ansvarlig for at beskytte tarmene. Det er et produkt af en fermenteringsproces af kålblad i saltet vand. Efter flere dage danner denne proces sunde bakterier og gær, som kan bidrage til at fremme trivsel.

Spisning af denne mad stimulerer væksten af ​​mikroorganismer som bifidobakterier og lactobacillius, hvis aktivitet er ansvarlig for at lette fordøjelsesprocessen. Disse mikroorganismer understøtter også nedbrydningen af ​​laktose, sukkerarter og andre stoffer, der bevares i tyktarmen.

Faktisk er sauerkraut også meget gavnligt for immunforsvarets sundhed. Dette skyldes, at det forbedrer antistoffernes respons på hastig vækst af ​​skadelige bakterier som E. coli og C. difficile.

Bedst af alt er, at det er en af ​​de mest økonomiske fermenterede produkter og kan fremstilles derhjemme ved at følge et par enkle trin. Vi ved, at ikke mange mennesker har prøvet at lave det derhjemme endnu, og derfor deler vi en handy opskrift med denne lilla kål.

Lilla sauerkraut til at styrke tarmfloraen

Tarmflora

Lilla sauerkraut er et naturligt probiotikum, der giver tarmene ekstra sunde bakterier til regulering af dets flora. Det gør dette særligt i lyset af ubalancer forårsaget af skadelige mikroorganismer.

Mens du også kan opnå denne effekt ved at spise mad som naturlig yoghurt, er denne mulighed lavere på kalorier og perfekt til dem, der foretrækker at få deres næringsstoffer fra planter. Rødkål indeholder komponenter kaldet isothiocyanater, der har været forbundet med forebyggelse af visse former for kræft.

De bakterier og gær, de indeholder, er koncentreret i saltet vand under gæringen, hvilket skaber en super fødevare, der kan balancere og styrke tarmfloraen. Dette mindsker ikke kun risikoen for at udvikle sygdomme i tyktarmen, men kontrollerer også symptomer som luft i maven, betændelse og mavesmerter.

Da lilla sauerkraut regulerer pH i maven, er den desuden ideel til at kontrollere den overdrevne produktion af mavesyre, som kan have tendens til at forårsage mavekatar, sår og syrerefluks.

Se mere: 7 fødevarer du bør undgå hvis du lider af syrerefluks

Rødkål

Desuden styrker dets næringsstoffer immunforsvaret, hvilket reducerer mulighederne for at få infektioner i form af vira, bakterier og svampe. Det betyder, at det er et godt supplement til forebyggelse af almindelige sygdomme som influenza og forkølelse, når de indtages regelmæssigt.

Til gengæld har det en positiv indvirkning på den metaboliske sundhed. Dette skyldes, at det fremskynder de processer, der fjerner affaldet, der bevares i kroppen.

Ud over alt dette giver forbrug af rødkål andre fordele som:

  • At være i et bedre humør
  • Øget fysisk og mental produktivitet
  • Beskyttelse af kardiovaskulær sundhed
  • Forebyggelse af hudens aldring
  • Forebyggelse af sygdomme i urinvejen og vagina

Læs denne artikel: 7 fødevarer der forbedrer dit humør

Sådan tilberedes lilla sauerkraut derhjemme

glaskrukker

Denne lilla sauerkraut opskrift er ideel til at bekæmpe mange almindelige lidelser, der påvirker dit helbred. Du behøver dog ikke at lide af nogen særlig lidelser for at få alle dens fordele.

Du kan forberede og forbruge det når som helst og bruge alle dens næringsstoffer som et supplement til din kost. Det er sådan, du kan styrke tarmfloraen i din tarm samt forhindre mange sygdomme i at udvikle sig.

Ingredienser

  • 1 grønkål
  • 2 lilla kål
  • 3 spiseskefulde havsalt
  • Vand (så meget som nødvendigt)

Udstyr

Et lufttæt glaskrukke

Metode

  • For det første skal du skære kålbladene ud eller rive dem for at gøre dem finere.
  • Kom dem derefter i en glaskrukke og tilsæt 1 spiseskefuld havsalt.
  • Hæld derefter lidt vand over bladene. Pres dem derefter sammen for at skabe noget mellem dem og låget.
  • Kålen vil begynde at skabe dens naturlige saft under fermenteringsprocessen, og både dens tekstur og lugt vil ændre sig.
  • Derefter skal du dække produktet med et køkkenrulle eller, hvis du vil, lade det blive afdækket på et sted, hvor det ikke vil blive forurenet eller hvor insekter ikke kan komme ind i krukken.
  • Fortsæt med at trykke produktet ned flere gange om dagen, så bladene frigiver deres saft.
  • Efter en eller to dage vil saften være steget over låget og begynde at få en stærk smag.
  • Endelig fjern det lag af affald, der vil danne sig på overfladen og læg det på et mørkt sted i to eller tre uger.
  • Efter at denne tidsperiode er gået, er sauerkrauten klar til at spise. Du kan også udnytte dens saft.
  • Derudover kan du tilføje det til dine salater og måltider.

Som du kan se, er det meget nemt at forberede din egen sauerkraut derhjemme. Det vil bidrage til at styrke din tarmflora, og vil forbedre dit helbred på samme tid.

  • Malajovich, M. (2001). Fermentación Láctica. Laboratory Exercise in Sauerkraut Fermentation.
  • Recetas, M., Fermentados, A., & Sencillas, R. (2015). Fermentación: Cómo hacer chucrut. Eva Muerde La Manzana.
  • Martínez, M., Peláez, C., & Requena, T. (2012). Probioticos En la Salud humana. Instituto de Investigació En Ciencias de La Alimentación. Grupo de Biología Funcional de Bacterias Lácticas. CSIC-UAM. https://doi.org/10.1182/asheducation-2015.1.436