Forstoppelse hos børn: Hvilke fødevarer skal de spise?

08 oktober, 2020
Forstoppelse hos børn er et problem, der giver mange forældre stor bekymring. Heldigvis kan de fleste tilfælde behandles ved at ændre deres kost. Så hvilke fødevarer skal børn med forstoppelse spise?

Forstoppelse hos børn er et meget hyppigt sundhedsproblem. Det er almindeligt, at en høj procentdel af små børn lider af det. Denne proces går normalt over af sig selv, når børn bliver ældre. Imidlertid kan nogle tilfælde kræve visse kostændringer. I dag vil vi tale om, hvilke fødevarer børn med forstoppelse bør spise.

Bortset fra i tilfælde af en underliggende sygdom eller mekanisk årsag til denne situation kan forstoppelse hos børn normalt kureres ved hjælp af en ordentlig kost. Derfor er det vigtigt at være forsigtig med, hvad børn spiser. På den måde kan forældre muligvis undgå at skulle lade små børn gennemgå farmakologiske behandlinger.

I nogle tilfælde kan afføringsmidler og anden medicin være nødvendig. De kan dog føre til visse uønskede virkninger på kroppen, hvilket får leveren til at lide under optagelsen af dem. Derfor vil du i denne artikel opdage visse fødevarer og koststrategier, der kan være effektive til forebyggelse og behandling af forstoppelse hos børn.

Nyttige fødevarer til forstoppelse hos børn

Når små børn lider af forstoppelse, er det vigtigt først at afgøre, hvor alvorligt problemet er. Derfor er det første, som forældre skal gøre, at konsultere en børnelæge for at få stillet en diagnose. Derefter vil lægen afgøre, om farmakologiske behandlinger er nødvendige eller om kostændringer er tilstrækkelige.

Læs også: Afføringsfremmende fødevarer mod forstoppelse

Heldigvis kan forstoppelse hos børn i de fleste tilfælde forhindres ved at justere den mad, de spiser. Mange fødevarer stimulerer tarmbevægelse og faciliterer lindring af forstoppelse.

Så hvad er de bedste muligheder?

Frugt

Et af de grundlæggende næringsstoffer til behandling af denne lidelse er fibre. Frugt og grøntsager er rige på dette stof, hvilket giver mulighed for en forøgelse af afføringsvolumenen og derfor peristaltisk tarmbevægelse.

Der er to typer fibre: Opløselige og uopløselige. Den første giver mulighed for forøgelse af afføringsvolumenen ved hjælp af optagelsen af ​​vand. På den måde er passagen mekanisk hurtigere og mere effektiv. Desuden er afføringens konsistens bedre, da opløselige fibre begrænser dets hårdhed.

Denne type fiber findes normalt i frugt og grøntsager, hvilket betyder, at det daglige indtag er afgørende. Det er dog vigtigt at variere den frugt, som børn spiser. At vælge frugt, der er i sæson, har tendens til at være en effektiv strategi, når det kommer til at sikre det korrekte indtag af vitaminer.

Samtidig er det værd at nævne, at der er en væsentlig forskel mellem at indtage hele frugter og juice eller smoothies. Når det kommer til juice og smoothies, mister vi fibrene i frugterne, hvilket gør dem ineffektive til behandling af forstoppelse hos børn.

Forstoppelse hos børn kan bekæmpes ved at spise sundt

Havre til børn med forstoppelse

Når det kommer til uopløselige fibre, er en af ​​de vigtigste repræsentanter havre. Denne type fiber er kendetegnet ved, at den fermenteres på tarmniveau og producerer kortkædede fedtsyrer. Denne type stof har større antiinflammatorisk styrke og forbedrer sammensætningen af ​​mikrobiota- eller tarmfloraen.

Sund tarmflora sikrer korrekt behandling af næringsstoffer og optimal udveksling af væsker. Dette forhindrer diarré og forstoppelse hos børn. Fibre i havre består hovedsageligt af beta-glucaner, som er forbindelser, der giver flere fordele.

På den ene side giver deres gæring dem en antiinflammatorisk kapacitet. På samme tid kan de endda regulere personens lipidprofil, hvilket let reducerer LDL-kolesterolniveauer.

Fuldkorn

Udover havre er der andre typer korn, der også kan være nyttige, når det kommer til forstoppelse hos børn. Men når vi tilbyder vores børn korn, er det bedst at vælge fuldkorn frem for raffinerede korn.

Denne type fødevare tilbyder et lavere glykæmisk indeks, hvilket er gode nyheder for bugspytkirtelens sundhed og styring og forebyggelse af diabetes. På samme tid er mængden af ​​fibre, der er til stede i fuldkorn, betydeligt højere, hvilket muliggør forbedret tarmtransit.

Yoghurt til tarmmikroflora

Indtag af mindst en portion yoghurt om dagen forbedrer mikrofloraens sundhed og symptomerne på forstoppelse hos børn betydeligt. Denne fødevare indeholder en stor mængde probiotikalevende bakterier, der koloniserer i fordøjelseskanalen, hvilket giver fordele for værten.

Derfor garanterer den rigtige mikroflora udveksling af væsker og korrekt optagelse af næringsstoffer. Som et resultat vil afføring have den korrekte konsistens og hårdhed, der er nødvendig for udskillelsen af det.

Læs også: Hvad er probiotika, og hvordan får du det?

Den yoghurt, som børn spiser, skal have lavt sukkerindhold. I de sidste år er der kommet et stort antal meget sukkerholdige mejeriprodukter på markedet. Disse produkter falder ind under kategorien forarbejdede fødevarer, og derfor bør børn kun indtage meget begrænsede mængder.

Det daglige indtag af yoghurt naturel og fermenteret mælk er dog positivt for tarmens sundhed. Det hjælper også med at forhindre forstoppelse hos børn.

Yoghurt i træskåle til at hjælpe på forstoppelse hos børn

Forstoppelse hos børn kan bekæmpes ved at drikke mere vand

Opløselige fibre vil ikke være effektive, hvis væskeindtaget er utilstrækkeligt. Derfor er det bedst at drikke mindst 6-8 glas vand om dagen. Dette sikrer dannelsen af ​​afføring med den rigtige struktur, og det er ikke for hårdt, hvilket ellers kan producere en vis mekanisk blokering.

Derudover er vand et uundværligt element til optagelsen og distribution af vitaminer i kroppen. Det er en grundlæggende bestanddel i blod og er til stede i alle de systemer, der udgør den menneskelige krop.

Mindsk forstoppelse hos børn gennem ernæring: Konklusion

Samlet set er de bedste fødevarer til børn, der lider af forstoppelse, dem, der har et højt fiberindhold. Det er vigtigt at kombinere fødevarer, der er rige på opløselige fibre, med dem, der indeholder uopløselige fibre i deres sammensætning. Derfor bør forældre prioritere frugt, grøntsager og fuldkorn.

På denne måde kan du være sikker på, at afføringsvolumenen er korrekt, og at dets passage finder sted uden komplikationer. Oven i alt dette skal børn drikke rigeligt med vand, da afføringens hårdhed kan være en af ​​hovedårsagerne til, at det gør det vanskeligt at udskille det.

Alt dette vil hjælpe dit barn til snart at føle sig bedre tilpas. Men hvis forstoppelsen varer et stykke tid eller andre symptomer er til stede, skal du sørge for at tage dit barn til en læge.

  • Wilkins T., Sequoia J., Probiotics for gastrointestinal conditions: a summary of the evidence. Am Fam Physician, 2017. 96 (3): 170-178.
  • Freeman CR., Zehra A., Ramirez V., Wiers CE., et al., Impact of sugar on the body, brain and behavior. Front Biosc, 2018. 23: 2255-2266.
  • Koh A., Vadder F., Kovatcheva Datchary P., Backhed F., From dietary fiber to host physiology: short chain fatty acids as key bacterial metabolites. Cell, 2016. 165 (6): 1332-1345.