Fysisk smerte og angst, og deres forhold

28. juli 2020
Adskillige studier indikerer, at fysisk smerte og angst hyppigt opstår samtidig. Dette giver mening, fordi kroppen og sindet ikke er to separate enheder. Tværtimod, arbejder de sammen og påvirker hinanden. Dermed, påvirker begge disse enheder den anden, selvom dette forhold ofte går ubemærket hen.

Fysisk smerte og angst er symptomer, der ofte går hånd i hånd. Ifølge en rapport af Amercian Psychiatric Association ved deres 161. kongres, lider 60% af patienter med angst også af fysisk smerte. Derudover, er der også depression i 80% af disse tilfælde.

I et andet studieJournal of  Affective Disorders, viser forskere, at 78% af personer med fysiologiske problemer også udvikler kropsrelaterede symptomer, inklusiv fysisk smerte.

Selvom tallene er bevis i sig selv, indikerer estimater, at hos 60% af konsulatationerne, formåede læger ikke at etablere forholdet mellem fysisk smerte og angst. Dette skyldes, at en opdelt tilgang dominerer, hvor de henvender sig til fysiske og mentale symptomer adskilt af hinanden.

Angst, et udbredt problem

Kvinde tager sig til hoved

Angst er på nuværende tidspunkt et meget gængst problem hos befolkningen. Og, selvom det involverer følelsesmæssige lidelser, har det også noget at gøre med fysiske symptomer.

Dermed, er angst en ubehagelig tilstand, som alle personer oplever, i det mindste midlertidigt, på et tidspunkt i deres liv. Dette skyldes, at det er en reaktion på stimuli, der opfattes som truende. Nogle gange er disse stimuli reelle risici og andre gange er de i forbindelse med opfattede eller imiginære risici.

Overdrevet stimulerende stimuli fører også til angst. Nogle mener, at det at bo i store byer har en høj sandsynlighed for at generere angst. Disse miljøer indebærer alarmtilstande, der genererer stress og som et resultat af det også angst.

Der er en upræcis frygt, når det kommer til angst, hvilket får os til at skabe forsvarende adfærd. I denne tilstand, er der også kropslige ændringer, såsom øget puls, sved og hurtigere vejtrækning. Åbenlyst, vil disse fysiologiske ændringer med tiden også ændre vores kroppes funktion.

Læs også: Posttraumatisk stress og dets virkninger på din krop

Et studie om fysisk smerte og angst

Et studie, som inkluderede 1.317 patienter, på 80 sundhedsklinikker, udgivet af the Genereal Council og Psychologyviser, at 981 af patienterne havde en vis grad af angst.

De slog fast, at 59% af patienterne med angst også oplevede fysisk smerte. Det er tydeligt, at der er et tæt forhold mellem fysisk smerte og angst, men procentdelen steg med 19%, hvis der også var en depression. Det mest foruroligende ved det er, at ud af dem alle modtog kun 17% en form for behandling af deres psykologiske problemer.

Mange patienter har fysisk smerte, som læger ikke kan finde en organisk forklaring på. Smerte ender derfor med at blive en måde, som nogle mennesker udtrykker deres følelsesmæssige lidelse på. Ikke alle læger erkender eller indrømmer dog denne sammenhæng.

Fysisk smerte og angst

Kvinde med nakkesmerter oplever forholdet mellem fysisk smerte og angst

Typisk, lider personer med angst af hovedpine, muskelsmerter, mavepine og smerter i brystet. Lad os se på, hvorfor.

  • Muskelsmerter. Angst får muskler til at blive spændte. Hvis dette varer ved, mere eller mindre konstant, fører det til smerter i muskler, samt følelsen af overanstrengelse og muskelkramper. Disse smerter sætter sig oftest i ryggen og nakken.
  • Hovedpine. Denne smerte er en form for hjelm, som dækker hovedet og presser mod det. Det er også gængst, at der er en summende eller prikkende fornemmelse i kraniet. Dette er en spændingshovedpine forårsaget af sammentrækningen af musklerne i hovedbunden og nakken.
  • Mavepine. Hurtigere vejrtrækning kan producere luft i maven, og nervøse tilstande påvirker også fordøjelsen. Det er gængst for mange personer med angst at opleve mavepine.
  • Brystsmerter. Mange personer oplever også smerter i brystet. Det forårsager stor bekymring og kan øge angsten, men det er blot et problem relateret til musklerne, ikke hjertet.

Gå ikke glip af: Undertrykkelse af dine følelser øger din angst

Hvad skal man gøre?

Det vigtigste at gøre er at indrømme, at vi alle er udsat for angst, til en vis grad. Af den grund, skal vi vælge en livsstil, som giver os mulighed for at finde plads til afslapning og fornøjelse. Det gælder endnu mere, hvis vi oplever fysisk smerte og angst.

Fysisk motion er et af de mest effektive midler til at genskabe vores følelsers balance. En lille træningsrutine på 15 minutter dagligt er som regel nok til, at vi får det bedre. Det er endnu bedre, hvis det kombineres med nogle afslapningsøvelser.

I tilfælde, hvor angst er fremskredent, skal man tale med en professionel indenfor mental sundhed. Der er mange typer terapi og teknikker, som kan hjælpe dig med at håndtere dine følelser på en passende måde.

  • Queraltó, J. M. (2005). Análisis de los factores psicológicos moduladores del dolor crónico benigno. Anuario de psicología/The UB Journal of psychology, 36(1), 37-60.
  • Lumley MA, Cohen JL, Borszcz GS, et al. Pain and emotion: a biopsychosocial review of recent research. J Clin Psychol. 2011;67(9):942–968. doi:10.1002/jclp.20816
  • Anderson E, Shivakumar G. Effects of exercise and physical activity on anxiety. Front Psychiatry. 2013;4:27. Published 2013 Apr 23. doi:10.3389/fpsyt.2013.00027
  • Sheng J, Liu S, Wang Y, Cui R, Zhang X. The Link between Depression and Chronic Pain: Neural Mechanisms in the Brain. Neural Plast. 2017;2017:9724371. doi:10.1155/2017/9724371
  • de Heer EW, Gerrits MM, Beekman AT, et al. The association of depression and anxiety with pain: a study from NESDA [published correction appears in PLoS One. 2014;9(12):e115077]. PLoS One. 2014;9(10):e106907. Published 2014 Oct 15. doi:10.1371/journal.pone.0106907
  • Woo AK. Depression and Anxiety in Pain. Rev Pain. 2010;4(1):8–12. doi:10.1177/204946371000400103