9 hurtige aftensmadsideer til vægttab

· 30. juli 2018
For at dit stofskifte skal forblive aktiv, er det vigtigt at spise et måltid om aftenen. Derfor er aftensmad nødvendigt, altid med sunde valg, der hjælper dig med at nå dine mål.

En af de sværeste aspekter ved at tabe sig, er at skulle planlægge måltiderne. Med de her hurtige aftensmadsideer behøver du ikke spilde for meget tid på planlægning, mens du stadig fastholder din slankekur.

Aftensmaden er vigtigt, når du er på slankekur

At være på en slankekur betyder ikke, at man springer over måltider eller begrænser sig til måltider baseret på grøntsager og protein. Faktisk er dette en meget almindelig fejl hos mennesker, der slanker sig for at tabe sig hurtigt, såsom at ty til en “mirakelkur”.

At følge en sund kost, gør det muligt for dig at tabe vægt gradvist og med stabile resultater, derfor anbefales det at følge en afbalanceret kost og øge mængden af måltider, du spiser til fem om dagen. På denne måde spiser du mere regelmæssigt med mindre portioner.

Lækker aftensmad

Derfor er vedligeholdelsen af ​​et korrekt energiniveau et must for at følge din kost korrekt. På denne måde undgår du at føle dig sulten og ængstelig, hvilket kan få dig til at spise ukontrollabelt.

I sidste ende giver aftensmaden dig den rigtige mængde kalorier, du har brug for hele dagen. Derudover forbereder den dig til de fastende timer, når du sover. Derfor tillader den din krop at hvile bedre og forbruge den rigtige mængde energi, mens du opretholder de vitale funktioner under søvnen.

Et sundt aftensmåltid er et must, når man følger en afbalanceret kost for at tabe sig. At gøre din krop vant til ikke at spise aftensmad vil få dig til at forbrænde mindre kalorier under hvile. Dette betyder, at dit stofskifte vil være mindre effektiv, da din krop vil forbrænde færre kalorier, hvilket gør det sværere at tabe sig.

Sådan ser et afbalanceret og sundt måltid ud

Det behøver ikke være tidskrævende at lave aftensmad. Der findes faktisk mange hurtige aftensmadsideer rundt omkring på nettet. Du kan også have bestemte tommelfingerråd i tankerne. Prøv for eksempel at kombinere fødevarer, der er rige på kulhydrater såsom ris, havregryn eller pasta, med andre grøntsager og bladgrøntsager. På denne måde får du en god mængde energi med flere vigtige næringsstoffer, som vitaminer og mineralsalte.

Mad til vægttab

Tilføjelse af kød, fisk eller mælk til dine middage vil også give masser dig af protein. Ligeledes kan du også få disse næringsstoffer fra produkter som bælgfrugter eller tofu, hvilket er særligt vigtigt, hvis du fælger en vegansk eller vegetarisk kost.

Tjek også denne artikel:
Find den ideelle kost til din kropstype 

I sidste ende bør det perfekte måltid til middag bestå af halvdelen som grøntsager, en kvart del i form fødevarer, der er rige på protein og en kvart del som fødevarer, der er rige på kulhydrater. På denne måde får du den rette mængde af alle nødvendige næringsstoffer, der er vigtige for din krop.

Det anbefales stærkt at bruge madlavningsmetoder, der kræver meget lidt olie. Nogle eksempler er følgende:

  • Grilling
  • En papillote
  • Bagning
  • Stegning i en wok

Disse typer madlavning er enkle og hjælper dig med at lave lækre retter.

Hurtige aftensmadsideer til vægttab

Her er nogle hurtige aftensmadsideer, som du kan prøve. Vi har samlet nogle ingredienser, vi synes går godt sammen, så du selv kan tilpasse dem til din smag.

Aftensmadside 1:

  • Arugula salat med tomat
  • Grillet kyllingebryst
  • 2 skiver fuldkornsbrød
  • Fedtfri yoghurt eller et stykke frugt

Aftensmadside 2:

  • Julienne suppe med nudler
  • Makrel med grøntsager og papillote
  • Fedtfri yoghurt eller et stykke frugt
Grøntssagssuppe

Aftensmadside 3:

  • Grøn courgetterpuré med kartofler
  • Kalkun og oste sandwich
  • Fedtfri yoghurt med müsli

Aftensmadside 4:

  • Midsommers linsesalat: Røde peberfrugter, grønne peberfrugter, græssløg, sød majs og agurker
  • Aubergine omelet
  • Fedtfri yoghurt og te

Aftensmadside 5:

  • Krydret hvid asparges
  • Bagt fisk med kartofler og løg
  • Fedtfri yoghurt eller et stykke frugt

Aftensmadside 6:

  • Frisk spinat salat
  • Hele fuldkornpasta spiraler med tun og rejer
  • Frugtsalat

Aftensmadside 7:

  • Kartoffelsalat, revet gulerødder og bønnespirer
  • kalkun spyd med ananas
  • Fedtfri yoghurt eller et stykke frugt
Bagte grøntsager

Aftensmadside 8:

  • Vegetabilsk grill: Aubergine, peberfrugter, løg og vild asparges
  • Bagt kulmule og papillote med aromatiske urter og 1 lille kartoffel
  • Fedtfri yoghurt med müsli

Aftensmadside 9:

  • Sølvbede med saltede garbanzos
  • Røræg med svampe og rejer
  • Frugtsalat

Som du kan tilføjelse af te eller frugt til dessert, hjælpe du dig med at føle dig mæt fra dit måltid og lade dig kontrollere dit fødeforbrug, mens du spiser.