Hvad er symptomerne på højt kolesteroltal?

· 22. september 2016
Efter at have nået 20-årsalderen, er det vigtigt at få foretaget regelmæssige undersøgelser og prøver for at sikre dit kolesteroltal, og at du ikke er i nogen risiko.

Kolesterol er en type fedt, der er til stede i alle kroppens celler og nødvendige for optimal kropsfunktion. Leveren udskiller hovedparten af kolesterolet, men det absorberes også fra nogle fødevarer, der indeholder det. Hvad er symptomerne på højt kolesteroltal? Se nedenfor for at lære mere.

Primært er kolesterol designet til at gribe ind i dannelse af galde, som er ansvarlig for at fordøje fedtstoffer. Den er også ansvarlig for at danne visse seksual- og skjoldbruskkirtel hormoner.

Men fordi så mange organer har brug for det, kan det blive en mulig lejemorder, når det ikke er tilstrækkeligt kontrolleret.

Det største problem er, at mange mennesker lige nu ignorerer den kendsgerning, at de har højt kolesteroltal, hvilket også sker med mange andre sygdomme. I første omgang kan det let blive overset på grund af en mangel på aktuelle symptomer.

Dette kunne derfor skabe alvorlige problemer for leveren, men i endnu højere grad hjerte-karsystemet.

Højt kolesteroltal vil bringe dig i en højere risiko for at udvikle åreforkalkning, som forekommer, når kolesterol og andre fedtstoffer akkumuleres i arterievæggene og forebygger passende blodomløb.

På grund af de farer, det indebærer, og hvor svært det er at opdage det, skal du absolut vide, hvad symptomerne er for at du kan holde øje med det.

Symptomer på højt kolesteroltal

Blodaarer

Efter at have nået de 20 år skal alle gennem lægeundersøgelser, der også omfatter blodprøver for at kontrollere kolesteroltal.

Dette er vigtigt, fordi det ofte tager lang tid at udvikle symptomer på forhøjet kolesterol, hvilket gør det vanskeligere at kontrollere.

Øjeblikket er der ingen rungende symptomer, der hjælper med at identificere, at du er i fare, bortset fra at få taget en blodprøve. Imidlertid har eksperter samlet visse symptomer som hvis du er i risiko for at udvikle højt kolesteroltal:

  • En tung fornemmelse og smerter i lever og galdeblære.
  • Bomuldsmund, ledsaget af dårlig ånde.
  • Tunghed i maven, besvær med at udføre visse fordøjelsesprocesser, især ved forbrug af fødevarer med højt fedtindhold.
  • Bøvser, gas og fordøjelsesbesvær efter måltider.
  • Besvær med tarmbevægelser med en tendens til forstoppelse.
  • Trang til at sove efter hovedmåltider.
  • Nældefeber eller kløende hud.
  • Hovedpine eller migræne.
  • Tab af balance og svimmelhed.
  • Inflammation og sovende fornemmelser i arme og ben.
  • Vanskeligheder med synet.
  • Besvær med at flytte sig eller når man skal foretage fysiske aktiviteter.
Prikpen

Denne gruppe af symptomer kan generelt forveksles med mere almindelige sundhedsmæssige forhold, der kan forsvinde spontant.

Men hvis du ikke sikrer dig at disse problemer ikke er relateret til kolesterol, forværres denne tilstand ofte til et mere alvorligt stadie niveau, der forårsager skader, der er svære eller umulige at reparere.

Den gode nyhed er at alt dette kan forebygges med en enkelt normal blodprøve og ved at få nogle få sunde vaner i dit liv, som hjælper dig med at stabilisere kolesteroltallet og samtidig forbedre din leverfunktion.

Se også:

7 anbefalinger til at reducere dårligt kolesterol (LDL) og øge godt kolesterol (HDL)

Hvordan styrer du kolesteroltallet derhjemme?

Selv om du i de fleste tilfælde skal tage en slags farmaceutisk medicin for at sænke højt kolesteroltal, er det også blevet bevist, at ikke alle har brug for at bruge dette for at være i stand til at balancere deres tal.

Uanset om du tager medicin eller ej, er det altid bedst at undgå at indtage fødevarer med højt indhold af fedt og kalorier, som de følgende:

  • Forarbejdede kødprodukter
  • Rødt kød
  • Koldt pålæg
  • Fastfood
  • Bagværk
  • Forarbejdede fødevarer
  • Mælkeprodukter
  • Smør og mayonnaise
  • Æggeblommer

I stedet for at forbruge de førnævnte fødevarer, er du nødt til at basere din kost på meget nærende ingredienser, som:

  • Frisk frugt
  • Grøntsager
  • Bælgplanter
  • Fuldkorn
  • Fedtfattige mejeriprodukter
  • Olivenolie
  • Magert kød
  • Fede fisk
  • Chiafrø eller hørfrø

Læs også:

6 overraskende fødevarer med dårligt kolesterol

Du skal også ændre den måde, du tilbereder mad på. Undgå at stege mad og bag det i stedet uden olie, kog og grill dine måltider.

Når du bare ved, hvor farligt det er at have højt kolesteroltal, er det vigtigt at du forbedrer dine vaner og gør så meget som muligt for at holde dit tal under kontrol.

Selv om det ikke synes at påvirke dit helbred meget i første omgang, vil du med tiden blive mere udsat, og dit høje kolesteroltal vil fortsætte med at ændre din krop, hvilket fører til alvorlige sygdomme senere. Så vær forsigtig!