Hvilke fødevarer hjælper til at tømme maven?

Det er meget vigtigt, at du ikke holder op med at drikke vand for at fjerne overskydende væske og toksiner, hvis du føler dig oppustet. Sørg for, at det har et lavt indhold af natrium.
Hvilke fødevarer hjælper til at tømme maven?

Sidste ændring: 01 januar, 2022

Vi er sikre på, at du på et tidspunkt har lidt af den irriterende følelse af oppustethed i maven. Du ved måske ikke, at nogle fødevarer kan tømme maven for luft. Det vil vi tale om.

Først og fremmest skal du vide, at oppustethed eller maveudvidelse skyldes ophobning af gasser eller væsker. Det kan skyldes forskellige situationer, f.eks. visse fødevarer, der er vanskelige at fordøje, eller visse helbredstilstande.

Ifølge U.S. National Library of Medicine er der dog andre årsager forbundet med helbredstilstande, der fører til oppustethed. Disse omfatter irritabel tarmsyndrom, forstoppelse, fødevareintolerancer og visse lægemidler. For ikke at nævne præmenstruelt syndrom.

Oppustethed i maven og kost

Så længe du er sikker på, at årsagen til din oppustethed hovedsagelig skyldes kostproblemer, vil løsningen også være fokuseret på mad. Husk altid, at hvis symptomerne fortsætter, forværres eller der opstår nye problemer, bør du kontakte en læge.

På grund af hormonelle ændringer har kvinder en større tendens til at lide af væskeophobning. Her er en liste over fødevarer, der kan forårsage oppustethed i maven. Vi viser dig også, hvilke der kan være gavnlige for at mindske oppustethed.

Fødevarer, der forårsager oppustethed

Mælk hældes op

Nogle af disse fødevarer er nødvendige for en afbalanceret kost. De kan dog være ansvarlige for den oppustede mave, som generer dig så meget. Blandt dem kan vi nævne følgende:

  • Mejeriprodukter.
  • Bælgfrugter.
  • Kål.
  • Kulsyreholdige drikkevarer.
  • Fedtholdige fødevarer.
  • Krydrede fødevarer.
  • Salt.

Fødevarer, der hjælper med at tømme maven

Inden for det store udvalg af fødevarer, som vi har til at ernære os dag efter dag, er der fødevarer, der kan hjælpe med at forhindre væskeophobning eller gasser i maven.

  • Frugt som f.eks. ferskner, pærer, ananas eller æbler.
  • Magert kød, der er bagt, stegt eller kogt.
  • Krydderurter såsom persille, oregano eller basilikum.
  • Ris.
  • Grøntsager som f.eks. squash.
  • Aubergine.
  • Zucchini (uden skræl eller kerner).
  • Infusioner af citronverbena, mynte, lind og boldo kan også hjælpe med at reducere hævelser.

Det er vigtigt at bemærke, at selv om disse fødevarer anses for at være gavnlige for at tømme maven, er det nødvendigt at supplere deres indtag med andre sunde fødevarer.

Du bør ikke lave restriktive diæter med kun disse fødevarer. I stedet bør du inkludere dem i en afbalanceret kostplan, som giver alle de næringsstoffer, der er nødvendige for din krop.

Andre anbefalinger

Man bør drikke vand for at tømme maven og undgå oppustethed

På dage, hvor din mave føles mere oppustet, bør du ikke holde op med at drikke vand. Dette vil hjælpe dig med at fjerne overskydende væske. Tro ikke på myten om, at hvis du har en oppustet mave, skal du ikke drikke vand. Husk dog på, at hvis du drikker mineralvand, skal det være uden natrium.

Og du bør naturligvis undgå meget salt mad. Som forskellige undersøgelser påpeger, kan for meget natrium gøre din situation værre, da det vil få dig til at tilbageholde mere væske i kroppen. Brug andre metoder til at krydre dine måltider, f.eks. krydderier, som giver en dejlig smag uden at tilføje ekstra natrium.

Motion bør ikke glemmes. Med en simpel gåtur hjælper du med at mobilisere de ekstra væsker, som derefter kan elimineres effektivt.

Afsluttende anbefalinger til at tømme maven

Det er ikke umuligt at opnå en flot figur, men det kræver en indsats. Du er nødt til at lære din krop at kende og vide, hvordan den reagerer på forskellige fødevarer. Det er vigtigt at understrege, at du ikke bør springe nogen form for mad, der er nødvendig for en god ernæring, over, blot fordi den forårsager oppustethed i maven.

Det ideelle ville være at konsultere en ernæringsekspert. En professionel kan forklare den korrekte måde at erstatte de fødevarer, der forårsager ubehag, eller rådgive dig om, hvordan du skal indtage dem for at undgå ændringer i din krop.

Med enkle ændringer, når du laver mad, kan du forebygge potentielt ubehag. Du vil nyde alle fordelene ved disse produkter uden at lide under den ubehagelige oppustethed.

Og som det sidste bør vi nævne vigtigheden af at tygge din mad godt for at undgå oppustethed i maven. Måltidet bør være som et ritual med ro og harmoni for at undgå ubehag i forbindelse med fordøjelsen.

Følg disse tips, og begynd at spise flere af disse fødevarer, der kan tømme maven. I løbet af kort tid vil du få det meget bedre. Hvorfor ikke prøve det?

Det kan interessere dig ...
Tips til forbedring af fordøjelsen af fødevarer
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Tips til forbedring af fordøjelsen af fødevarer

Forbedring af fordøjelsen kan lindre symptomer som oppustethed, diarré, luft i maven eller halsbrand, især efter et tungt måltid.



  • Cho, I. H., Mauer, L., & Irudayaraj, J. (2014). In-situ fluorescent immunomagnetic multiplex detection of foodborne pathogens in very low numbers. Biosensors and Bioelectronics. https://doi.org/10.1016/j.bios.2014.02.012
  • Francavilla, R., Cristofori, F., Stella, M., Borrelli, G., Naspi, G., & Castellaneta, S. (2014). Treatment of celiac disease: From gluten-free diet to novel therapies. Minerva Pediatrica.
  • Salazar, B., & Montoya, O. (2003). Importancia de los probióticos y los prebióticos en la salud humana. Revista de La Fac. de Química Farmacéutica, U. de Antioquia, Colombia. https://doi.org/10.1007/s00464-002-9114-1
  • MedlinePlus. Distensión abdominal. https://medlineplus.gov/spanish/ency/article/003123.htm
  • J Clin Invest. 2017 May 1; 127(5): 1932–1943. Published online 2017 Apr 17. Increased salt consumption induces body water conservation and decreases fluid intake. doi: 10.1172/JCI88530