6 måder til bekæmpelse af væskeophobning

2. juli 2019
Lider du af symptomer på for meget væske i kroppen? Prøv disse råd. Som du kan se, er det nemt at føre ud i praksis, uden at du behøver at følge en stram diæt!

Har du symptomer på væskeophobning i kroppen? Prøv disse tips til bekæmpelse af væskeophobning! Som du kan se, er de meget nemme at flette ind i hverdagen, og involverer ikke en streng diæt.

Personer med væskeophobning kan opleve forbedringer i symptomerne, hvis de laver visse ændringer i deres kost. Selvom der er mange faktorer, som påvirker denne lidelse, kan din kost være med til at kontrollere den.

Det skyldes, at visse fødevarer fremmer nyrefunktionen og lymfesystemet, som begge er vigtige faktorer i udskillelsen af væske, som ophober sig i kroppens væv. Disse fødevarer indeholder nøgleingredienser, som regulerer elektrolytværdierne og holder inflammation under kontrol.

Nyrer er en del af årsagen til væskeophobning

Mærker du en ubehagelig følelse af tunghed? Har du bemærket hævelser i arme eller ben?

Hvis du oplever disse, og andre, symptomer på væskeophobning i kroppen, så prøv nogle af de kostråd, vi deler i dag.

Hvad er væskeophobning?

Væskeophobning, eller ødemer, er en lidelse, som er karakteriseret ved ophobningen af væske i kroppen. Det er forårsaget af manglende kontrol over den proces, som regulerer kroppens væskebevægelser, der sætter gang i en inflammatorisk respons.

Det er ikke en sygdom i sig selv, men det kan være et symptom på andre sygdomme, såsom nyresygdomme, forhøjet blodtryk eller pludselige hormonelle forandringer.

I nogle tilfælde er væskeophobning et resultat af en stillesiddende livsstil og en fedt-, salt- og sukkerrig kost.

Typer af væskeophobning

Symptomerne på denne tilstand vil variere fra person til person, afhængig af hvor alvorlig den er eller den underliggende årsag.

Der er dog nogle generelle karakteristika, som kan hjælpe til at definere tilstanden:

Kvinde med bristet åre på lår

  • Hævelser i ekstremiteter, håndled og mave
  • Følelse af tunghed
  • Vægtøgning uden videre grund
  • Udmattelse eller generel træthed
  • Cellulitis omkring balder, lår og mave
  • Poser under øjnene
  • Lav urinproduktion

Bekæmpelse af væskeophobning gennem kosten

Mens nogle tilfælde af væske i kroppen kan kræve medicinsk behandling, kan det for det meste kontrolleres ved hjælp af kostændringer.

Nedenfor vil vi give dig seks råd til bekæmpelse af væskeophobning.

Olivenolie til bekæmpelse af væskeophobning

1. Spis moderate mængder olivenolie

Olivenolie og det sunde fedt, som det indeholder, har mange interessante fordele for dit helbred. Takket være næringsværdien, øger det optagelsen af visse essentielle vitaminer og reducerer inflammation.

Dagligt indtag bør ikke overstige tre spiseskefulde, hvilket kan give modsat effekt.

Læs også: Sirup med ingefær og olivenolie til smertelindring

2. Drik vand og andre sunde væsker som del af bekæmpelse af væskeophobning

Vand, te og rensende drikke kan stimulere udskillelsen af væskeophobning i kroppen. Disse drikke vil forbedre cirkulationen og nyrefunktionen, samt reducere væsken i vævet.

3. Spar på saltet

Selvom salt altid har været en fast bestanddel i køkkenet, er det ikke en god ide at indtage det, hvis du har for meget væske i kroppen. Det skyldes, at overskydende salt forårsager ubalance i kroppen, hvilket kan gøre problemet værre.

Undgå brug af bordsalt og andre saltholdige fødevarer som:

  • Pølser
  • Forarbejdet mad
  • Dåsemad og mad på frost
  • Lagret ost
  • Sodavand
  • Stegt mad og forarbejdede snacks

4. Spis flere vanddrivende fødevarer som del af bekæmpels af væskeophobning

Vanddrivende fødevarer hjælper som naturlig bekæmpelse af væskeophobning. Det er typisk mad, som er rig på vand, kalium og magnesium, som alle forbedrer nyrefunktionen.

Melon er godt til bekæmpelse af væskeophobning

Nogle af de bedste frugter og grøntsager til bekæmpelse af væskeophobning er:

  • Artiskok
  • Ananas
  • Cantaloupe
  • Vandmelon
  • Rødbeder
  • Asparges
  • Padderokke
  • Persille og selleri
  • Ingefær
  • Kanel

5. Drik te om morgenen

De vanddrivende og næringsrige egenskaber i grøn te kan hjælpe med at løse problemet. Det er en god ide at drikke det til morgenmaden eller om formiddagen.

Grøn te er en af de mest anbefalede fødevarer til vægttab

Grøn te er en fantastisk erstatning for kaffe og andre drikke, som ikke hjælper på væskeophobning.

6. Spis mere frugt og grønt som del af bekæmpelse af væskeophobning

Hvis du øger indtagelsen af friske og rå fødevarer, som frugt og grønt, vil det give din krop vigtige næringsstoffer for nyrer og lymfer. Antioxidanter, fibre og mineraler hjælper altsammen med at forebygge inflammation.

Det er en god ide at spise frisk frugt og grønt mindst tre gange dagligt som bekæmpelse af væskeophobning. Hvis du føler, at arme og ben er tunge eller ømme, kan du øge det til fem gange dagligt, enten som det er, i juice eller som smoothies.

Gå ikke glip af: Fordele ved frugt til morgenmad

Lider du af symptomer på for meget væske i kroppen? Prøv disse råd. Som du kan se, er det nemt at føre ud i praksis, uden at du behøver at følge en stram diæt!

Nordqvist, C. (2017, December 05). Water retention (fluid retention): Causes, symptoms, and treatments. Retrieved from https://www.medicalnewstoday.com/articles/187978.php

Palsdottir, C. (2017). 6 Simple Ways to Reduce Water Retention. Retrieved from https://www.healthline.com/nutrition/6-ways-to-reduce-water-retention