Undgå oppustethed: Spis ikke disse 7 fødevarer!

19 marts, 2019
Har du problemer med oppustethed? Undgå oppustethed og få en bedre fordøjelse ved at undgå disse 7 fødevarer.

Oppustethed er super irriterende. Det får os til at se og føle os tunge, selvom vi slet ikke er tykke. Det er heldigvis muligt at undgå oppustethed. I denne artikel får vi de 7 fødevarer, der er synderne, når det kommer til oppustethed.


Mange tror, ​​at de pludseligt er blevet tykke, når de får luft i maven, men det er selvfølgelig ikke sandt.

Faktisk er oppustethed undertiden ledsaget af fordøjelsesproblemer såsom luft i maven og mavesmerter. Det kan gøre os tunge og uoplagte.

Oppustethed skyldes for det meste en usund kost. Mange fødevarer forårsager oppustethed, når vores mave forsøger at fordøje dem.

Desværre har vi tendens til at ignorere hvilke fødevarer der forårsager vores ubehag. På grund af dette fortsætter vi med at forbruge dem dagligt.

Undgå oppustethed: Spis ikke disse 7 fødevarer!

1.Mælk og mejeriprodukter

Mejeriprodukter

Mælk og mejeriprodukter er forbundet med abdominal oppustethed.

Dette skyldes et højt indhold af lactose, et sukker, som kan forårsage fordøjelsesproblemer ved at forhindre enzymer til at virke forkert i kroppen.

Dens dårlige absorption forårsager produktion af overskydende tarmgas, oppustethed og smerte.

Forslag

  • Udskift komælk med vegetabilske produkter som mandelmælk eller havregrynsmælk.
  • Hvis du gerne vil have mere absorption af calcium, skal du forbruge grøntsager, der indeholder dette mineral.

2. Raffinerede korn

Korn, der er blevet forarbejdet, har mindre næringsværdi.

Raffinerede korn mister deres fiberindhold, hvilket er nøglen til fordøjelsen.

De bidrager også med mindre vitaminer og mineraler i forhold til helkorn og, på grund af deres glutenindhold, vil det højst sandsynligt forårsage oppustethed.

Forslag

  • Begræns forbruget af raffinerede korn så meget som muligt, herunder dem fra brød og pizza.
  • Find erstatninger til korn, der er fuldkorn og fri for gluten.

Anbefalet læsning efter “Undgå oppustethed: Spis ikke disse 7 fødevarer!”:

5 naturlige smoothies for natlige hedeture

3. Rå grøntsager

Raa grontsager

Kål grøntsager er fulde af vigtige næringsstoffer. Udover at have et lavt kalorieindhold hjælper de dig også med at være sund.

Desværre er problemet, at de også indeholder polysaccharider kendt som raffinose. Når de fordøjes, gærer de og producerer gas.

Dette indebærer selvfølgelig en inflammatorisk virkning i maven, hvilket er vanskeligt at behandle.

Forslag

  • Begræns forbruget af disse typer af grøntsager, så de kun indgår i din kost en gang om ugen.
  • Spis dem rå eller dampede.

4. Pålæg

Pålægkød ser altid friskt ud og er en hurtig og lækker mulighed.

Men hvad få mennesker ved, er, at et stort udvalg af kemikalier og fedtstoffer, der ikke er gode for dit helbred, er skjult i disse produkter.

Deres vedvarende forbrug giver en inflammatorisk reaktion i kroppen, der påvirker leddets og fordøjelseshygiene.

Desuden indeholder de for meget salt og kan forårsage væskeretention og metaboliske lidelser.

Forslag

  • Udskift det forarbejdede kød med magert kød som kylling eller kalkun.
  • Undgå mad, der indeholder disse tilsatte ingredienser.

5. Friturestegt mad

Friturestegt mad

Friturestegt mad er en af ​​de mest almindelige årsager til oppustethed. Dette er ikke kun fordi de øger akkumuleringen af ​​gas, men også fordi de sænker fordøjelsen og øger kolesterolniveauet.

Forslag

  • Undgå fuldstændig stegte forarbejdede fødevarer, chips og lignende produkter.
  • Når du laver mad i hjemmet, brug olivenolivenolie eller solsikkefrøolie.

Læs også denne artikel efter “Undgå oppustethed: Spis ikke disse 7 fødevarer!”:

Fuglefrø og kanel mod højt blodtryk

6. Krydderier

Krydderier giver smag til mad. I små mængder giver de interessante fordele for dit helbred.

Det er dog ikke godt, når de indtages i store mængder, især når de kombineres med 2 eller flere sorter.

Disse irriterer maven. Når de frembringer en inflammatorisk reaktion, forårsager de syre reflux og gas.

Forslag

  • Tilsæt kun små mængder krydderier til dine retter.
  • Undgå at kombinere for mange forskellige krydderier på samme tid.
  • Begræns dit forbrug af stærke krydderier, såsom peber og chili.

7. Bønner

Skaal med boenner - undgaa oppustethed

Vi kan ikke benægte, at bønner er lækre og gode til en sund kost.

De er en vigtig ressource af vegetabilsk protein, antioxidanter og vitaminer og mineraler.

På grund af dette kan det at spise bønner forårsage betændelse på grund af deres polysaccharidindhold.

Forslag

  • Brug kun lejlighedsvis i moderate proportioner.
  • Kog godt for at undgå uønskede fordøjelsesreaktioner.

Undgå oppustethed

Har du tendens til at inkludere disse fødevarer i din kost? Hvis det er tilfældet, er det sandsynligt, at dette er grundene til, at du ofte bliver oppustet. Begræns dit forbrug af disse fødevarer og vælg andre fødevarer, der er lettere.

  • Marina, A. M., Che Man, Y. B., & Amin, I. (2009). Virgin coconut oil: emerging functional food oil. Trends in Food Science and Technology. https://doi.org/10.1016/j.tifs.2009.06.003
  • Soares, F. L. P., de Oliveira Matoso, R., Teixeira, L. G., Menezes, Z., Pereira, S. S., Alves, A. C., … Alvarez-Leite, J. I. (2013). Gluten-free diet reduces adiposity, inflammation and insulin resistance associated with the induction of PPAR-alpha and PPAR-gamma expression. Journal of Nutritional Biochemistry. https://doi.org/10.1016/j.jnutbio.2012.08.009
  • de Punder, K., & Pruimboom, L. (2013). The dietary intake of wheat and other cereal grains and their role in inflammation. Nutrients. https://doi.org/10.3390/nu5030771
  • Kiecolt-Glaser, J. K., Christian, L., Preston, H., Houts, C. R., Malarkey, W. B., Emery, C. F., & Glaser, R. (2010). Stress, inflammation, and yoga practice. Psychosomatic Medicine. https://doi.org/10.1097/PSY.0b013e3181cb9377