Hvor lang tid bør du træne dagligt?

28. januar 2019
Det er en vane som holder dig sund, aktiv og med meget energi

Hvis du vil træne dagligt, skal du tænke over din nuværende fysiske form. Du skal også overveje hvilken type træning du vil lave, og hvor meget tid du har.

Mange mennesker har en god vane med daglig træning. Det er en vane som holder dig sund, aktiv og med meget energi. Det forebygger også forskellige sygdomme. Men det er vigtigt at vide, hvor lang tid du bør træne dagligt.

I denne artikel vil vi dele nogle tips med dig, så din daglige motion er effektiv, og godt for dit helbred. Der er trods alt flere faktorer som har indflydelse på dine rutiner. Det er vigtigt at kende dem, så man for mest ud af sin motion.

Dette kunne måske også interessere: 5 enkle øvelser til at tone dine benmuskler

Er det sundt at træne dagligt?

At træne dagligt er ikke kun godt for dit helbred; det er nødvendigt.

I de senere år har vi opdaget mere og mere om de forfærdelige følger en stillesiddende livsstil har for din sundhed. Hvis du arbejder på et kontor med mange timer foran en computer, udsættes din krop for den belastning ikke at bevæge sig. Dette kan have mange skadelige konsekvenser for dit helbred.

En stillesiddende livsstil betyder en væsentlig øget risiko for hjerte-karsygdommeKolesterol, forhøjet blodtryk, tryglycerider, overvægt og sukkersyge bliver dagligt mere almindeligt. Sådanne lidelser er nogle af de store onder i vores tid, og stammer ofte fra vores mere og mere stillesiddende liv.

Derfor skal folk som er tvunget til at sidde meget ned følge disse anbefalinger, og se at få rejst sig mindst en gang i timen. Det er nok bare at gå lidt omkring, strække ud, eller gå op og ned af trapper.

Sørg for at få rejst dig jævnligt

Læs også: Sådan forbrænder du 600 kalorier derhjemme

Risikofaktorer ved at træne dagligt

Hvis du træner hver dag er der også risici, hvis du overdriver det. Hvis du ikke er professionel atlet, og ikke har en træner, så husk disse forholdsregler:

  • Du skal ikke gå fra at lave ingenting til at træne dagligt. Du skal lave denne ændring gradvis, så du undgår skader.
  • En god kost er nødvendig. Sørg for at få proteiner, kulhydrater og god fedt gennem dine måltider. Når du træner mere, skal du indtage flere kalorier, og selvom du gerne vil tabe dig. Du kan altid gå efter superfoods, for at finde et hurtigt og sundt tilskud til din kost.
  • Du skal afgøre hvilken type træning der er best for dig. Her skal du tænke på din alder, helbred, livsstil og vaner. Husk også at det over tiden kan ændre sig hvad du har behov for.
  • Hvis du lider af nogen sygdom, skal din læge tages med på råd om dine træningsvaner. Som en tommelfingerregel bør mennesker med hjerteproblemer undgå træning med høj intensitet mellem kl. 11 og 13.

Hvilken træning bør jeg udføre?

Det er vigtigt at tage træningstypen i betragtning, når du skal afgøre hvor lang tid det skal gøres.

  • Du kan lave medium-intens træning, som at gå eller jogge, hver dag. Vi anbefaler du gør det mellem 20 minutter og en time.
  • Træning med høj intensitet som er hårdt for hjertet bør højst udføres i en halv time.
  • Der er ikke nogen begrænsning for lav-intens træning, såsom yoga, tai chi eller strækøvelser.
  • Hvis du laver styrketræning med vægte hver dag, skal du træne forskellige muskler dagligt. Du kan have et træningspas med 5 forskellige øvelser, og træne de forskellige muskelgrupper to gange om ugen.
Varier øvelserne når du vil træne dagligt

Læs også: Fire øvelser til tonede mavemuskler

Praktiske tips

Hvis du vil træne hver dag, er det klogt at huske på disse tips:

  • Glem ikke at du skal strække ud, før og efter hver omgang. Dette er vigtigt for at forbedre smidighed, tone musklerne og forebygge skader.
  • Du skal holde dig hydreret, både under træningen og dagen igennem generelt.
  • Prøv at kombinere aerobiske og anaerobiske øvelser.
  • Det er afgørende at du trækker vejret korrekt når du træner. Træk altid luft ind mens du ikke anstrenger dig.
  • Træn ikke lige efter du har spist. Du skal fordøje din mad inden du bevæger dig.
  • Derudover anbefales det kraftigt at spise mange proteiner (vegetabilske eller animalske), en halv time efter du har motioneret.

Husk til slut på, at det at træne dagligt giver dig energi og får dig til at slappe af. Du kan jo tage en omgang træning når som helst på dagen, så hvorfor ikke gøre det til en sund del af din hverdag?

 

 

  • Cordero, A., Masiá, M. D., & Galve, E. (2014). Ejercicio físico y salud. Revista Española de Cardiología67(9), 748–753. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2014.04.007
  • Jiménez, M. G., Martínez, P., Miró, E., & Sánchez, A. I. (2008). Bienestar psicológico y hábitos saludables: ¿Están asociados a la práctica de ejercicio físico? International Journal of Clinical and Health Psychology, 8(1), 185–202. https://doi.org/10.1109/ICSICT.2010.5667623