Ti råd til at styrke dit immunforsvar gennem kosten

23. april 2019
At have jern-stærkt immunforsvar er ingen nem opgave, men hvis du følger en sund kost kan du opnå dette ganske ubesværet.

I den moderne verden er der mange faktorer, der kan svække dit immunsystem. Temperaturændringer, kontinuerlig stress og træthed er tre faktorer, som vi skal være opmærksomme på. Men det er også vigtigt at styrke dit immunforsvar gennem kosten.

Vedligeholdelse af en sund kost er altid en god beslutning og vil hjælpe dig med at holde dit immunsystem i god stand. For at opnå optimale forsvarsniveauer i kroppen er det vigtigt at spise en afbalanceret kost.

I denne artikel vil vi anbefale 10 fødevarer til at styrke dit immunforsvar gennem kosten, samtidig med at du undgår vitamintilskud eller medicin, som er tilbøjelige til at være de mest almindelige løsninger.

Du bør altid sørge for at spise masser af frugt og grøntsager, fordi de indeholder makronæringsstoffer, vitaminer, antioxidanter og mineraler. Alle disse hjælper med at afbalancere niveauerne af dine hvide blodlegemer, som er ansvarlige for at beskytte din krop mod sygdomme og infektioner.

10 vigtige fødevarer: Sådan styrker du dit immunforsvar gennem kosten

1. Hvidløg

Rå hvidløg

Hvidløg er almindeligt anvendt til at give smag til kulinariske retter. Men det har utallige egenskaber, som gør det til en stor allieret for vores helbred.

Det er antibakterielt og anti-viralt, hvilket hjælper med at forbedre dit immunforsvar gennem kosten og din evne til at reagere på sygdom.

Vi anbefaler at du læser: Derfor skal du drikke hvidløgste hver morgen!

2. Citrusfrugter

Kvinde der hoster

Frugter som appelsiner, limes, citroner, grapefrugter og mandariner indeholder masser af vitaminer, især vitamin C. Det er vigtigt at spise dem for at styrke dit immunforsvar, og de vil samtidig hjælpe dig med at forhindre de typiske sygdomme forårsaget af klimaændringer som hoste og influenza.

Hvis du allerede lider af en af disse sygdomme, vil C-vitamin også hjælpe dig med at komme dig hurtigt og nemt.

3. Løg

Rå løg

En løginfusion vil altid bidrage til at styrke immunsystemets kapacitet.

  • Du kan koge det i vand og drikke det ved høj temperatur for at lindre åndedrætsproblemer som katarre og trængsel i lungerne.

Hvis du foretrækker det, kan du også spise det rå for at hjælpe med at reducere problemerne forårsaget af hoste og slim. I begge tilfælde vil løg bidrage til at styrke dit immunforsvar og øge dets evne til at reagere på sygdomme.

4. Røde frugter og grøntsager

Røde tomater

Denne gruppe omfatter rød peberfrugter, tomater, kirsebær og jordbær. Disse fødevarer er rig på vitamin A og caroten, to forbindelser, som hjælper med at styrke forsvaret og forhindre sygdom.

5. Vand

Par drikker vand af flaske

Hver slurk af vand du tager hjælper med at styrke dit immunforsvar. Dette skyldes, at når du holder din krop hydreret og at slim bliver løst.

På denne måde vil du holde dine luftveje fri for blokeringer. Samtidig beskytter du dem mod bakterier og vira.

  • Drik mindst 6 glas vand om dagen for at sikre, at du holder virus væk.

Du kan også drikke kokosvand for at øge elektrolytterne i din krop. Dette favoriserer hydrering, især i øjeblikke med masser af fysisk slid.

Du bør læse: Brug løg til at lindre hoste naturligt

6. Nødder såsom mandler

Mandler på et bord

Nødder er rige på E-vitamin, en vigtig allieret for at eliminere toksiner. Dette vitamin er en antioxidant og øger antallet af leukocytter, der beskytter kroppen mod sygdom, virus og bakterier.

Mandler især hjælper med at reducere kolesterol takket være deres Omega-3 indhold. En god mulighed er at forberede mandelsmør, som du kan bruge til at ledsage alle slags fødevarer.

7. Honning

Brug af honning til at behandle hoste er meget populært. Når du lider af influenza, en hoste eller en forkølelse, så spis en spiseskefuld honning. Dets antiseptiske egenskaber vil bidrage til at styrke dit immunforsvar.

Honning

8. Havregryn

Havregryn

Havregryn er en superfødevare, der er rig på mineraler som magnesium, zink og kobber. Disse hjælper direkte på dit immunsystem og øger dets effektivitet mod virus og bakterier, der forårsager sygdomme.

9. Svampe

Svampe

Svampe har antivirale og antimikrobielle egenskaber.

Disse grøntsager forbedrer immunsystemets evne til at reagere på enhver fare, der truer kroppen. Du kan spise dem før du går i seng, krydret med hvidløg og løg.

10. Royal gelé

Pulver af en slags

Royal gelé er et produkt fremstillet af bier. Det er en naturlig superfødevare, der styrker immunforsvaret fuldstændigt. Når temperaturen er lav om vinteren, fungerer det perfekt for at styrke dit immunforsvar.

Ekstra: Bekæmp stress

Yoga stilling

Glem ikke at immunforsvaret også kan svækkes af andre faktorer end mad. I starten af denne artikel nævnte vi træthed og stress. Stress er en afgørende faktor for sundhed.

Stress kan forårsage depression af immunsystemet. Hvis dette sker, vil dit blodtryk og kolesterol gå op sammen med ubalanceret hormonsekretion. Som følge heraf kan du lide af mange sygdomme.

Så vi anbefaler, at du motionerer og udøver en form for aktivitet, der forbedrer din følelsesmæssige velvære, samt inkluderer de her 10 fødevarer til at styrke dit immunforsvar gennem kosten. Styrkelse af dit forsvar er en daglig opgave.

  • Volcheck, G. W. (2001). How the Immune System Works. Annals of Allergy, Asthma & Immunology. https://doi.org/10.1016/S1081-1206(10)63314-5

  • Calder, P. C. (2013). Feeding the immune system. In Proceedings of the Nutrition Society. https://doi.org/10.1017/S0029665113001286

  • Kau, A. L., Ahern, P. P., Griffin, N. W., Goodman, A. L., & Gordon, J. I. (2011). Human nutrition, the gut microbiome and the immune system. Nature. https://doi.org/10.1038/nature10213