Konsekvenserne ved at tænke for meget

· 26. februar 2017
At tænke for meget kan føre til en ubalance. Så når man opdager, at man gør det, bør man prøve at stoppe og huske, at alt det, der er overvældende, kun er i ens hoved

Der er mange personer, som tænker for lidt. Og mange andre, som tænker for meget. Ingen af delene er særlig positive. At tænke for meget kan få forfærdelige konsekvenser.

Se også:

Find en vane til positiv selvværd

Er du den type person, som altid overtænker alting, som sker for dig? Har du nogensinde ligget vågen i sengen, fordi du ikke kunne stoppe med at tænke?

At tænke for meget kan blive ens værste fjende. Så det er vigtigt, at man fra nu af forstår denne forfærdelige vane lidt bedre.

At tænke for meget fraholder en fra at prøve nye ting

optraekker_dukke

Personer, som tænker for meget, bruger mere tid i sine tanker end ved at leve i den virkelige verden. På grund af inerti bruger de al deres tid på at tænke. Det sker, fordi de tror, det er noget, de ikke kan slippe væk fra.

Der er dog mange personer, som finder tilflugt i deres tanker. De udlever sande eventyrer i deres hoveder. Hvad sker der i det virkelige liv? Hvorfor ikke tage det, der er i ens hoved, og gøre det til handlinger?

I virkeligheden er deres liv måske meget kedeligt. De vil ikke opleve bestemte ting, fordi de ikke tør handle ud fra deres tanker. Måske er de bange for det. Men hvad er de bange for?

At tænke for meget betyder, at man vedvarende undgår at tænke på nuet. Uden tvivl prøver man at håndtere nogle minder fra fortiden. Og man drømmer om en lovende fremtid.

Opdag:

Kan tiden hele alt?

Mere end noget andet så kan at overtænke tingene stoppe en fra at leve sit liv – det er blot en passiv handling. Den vigtige ting er at vide, hvordan man tager det, som snurrer rundt i ens hoved, og omdanner det til et virkeligt liv, til sande oplevelser.

Tanker og bekymringer

Personer, som tænker for meget har et andet stort problem, som plager de fleste personer i dag: bekymringer.

Når man tænker for meget, så er det fordi, man er bekymret for noget. Hvad end det er ens fortid, ens fremtid, ens nuværende situation eller personerne, som er omkring en. Alt dette trækker en ind i en orkan, som det kan være svært at komme ud af igen.

Nogle gange vil man måske ikke indse det, men man bekymrer sig om ting, man ikke burde give opmærksomhed. Det kan være, at ens usikkerheder er årsagen til alt dette.

At tænke for meget kan skabe indre konflikter

Har du nogensinde genlevet en begivenhed igen og igen i dit hoved? Måske var det en historie, som du fortalte en ven, eller en situation, som endte med, at en person blev vred. Man går tilbage igennem det scenarie igen og igen og tænker over hvilke andre resultater, man kunne have endt op med.

Det er dog nytteløst at genoplive fortiden. For man kan ikke ændre den. Det er derfor, det er nytteløst at bekymre sig om de ting, man har gjort. Det klogeste at gøre er at se på nuet og komme videre.

Tips til at stoppe med at tænke så meget

Hvis man konstant analyserer hele sit liv, hvert møde eller hvert skridt, man tager, så er det på tide at stoppe.

For at gøre dette har vi nogle tips. De kan hjælpe en i de tider, hvor man føler, at det er umuligt at sætte en stopper for sine tanker:

  • Tal med en ven: Dette kan hjælpe en til at undgå at lade sine tanker vandre uden en retning. Tal om dine bekymringer for at befri dig selv for tvivl og undgå at overtænke en situation, som højst sandsynligt ikke fortjener at fylde så meget i dit hoved.
  • Skriv dine tanker ned: At føre en dagbog kan være meget nyttigt til at komme af med tingene og sætte ord på det, man føler. På denne måde kan man befri sig selv fra alle de tanker, som overvælder en. Og man vil endda kunne se dem fra et andet perspektiv.
  • Distrahér dig selv: Man kan gøre dette ved at gøre noget, som man godt kan lide. Eller ved at prøve en ny aktivitet, som interesserer en. Distraheringer vil hjælpe en til at stoppe med at fokusere på alle de ting, som snurrer rundt i ens hoved. Nogle gange tænker personer for meget, fordi de har for meget fritid.
  • Vær opmærksom og gentag “stop det!”: Hvis du ved, at du ikke kan stoppe med at tænke på noget, som bekymrer dig, så sig “nok!” til dig selv. På den måde vil du tvinge dig selv til at fokusere på noget andet. Så kan du komme ud af den onde cirkel, du er endt i.
    Sig det så mange gange, du har brug for.
depression

Har du nogensinde taget dig selv i at tænke for meget?

Nogle gange er det nemt at give meget mere betydning til nogle ting, end de egentlig fortjener.

Hvis en ven ikke taler til en så ofte som før. Eller hvis man tror, de ser ned på en, så kan det være, at det blot er i ens eget hoved. Man bør prøve ikke at overtænke ting, som ikke fortjener ens bekymring.

Nogle gange er det hele i ens hoved.