Lad ikke folk trække dig med ind i deres eget uvejr

· 14. september 2016
Før vi begynder er vi nødt til at skelne mellem dine egne problemer, og andre menneskers. Du skal også lære at identificere negative tanker og finde løsninger som du er tilfreds med og som giver dig fred i sindet.

 

Nogle mennesker er i stand til at skabe deres eget uvejr, men græder så, når det regner. Jeg er sikker på du kender nogen med denne personlighed.

De skaber deres egne problemer, og senere græder de over at de sidder fast i den labyrint, som de selv har skabt.

Det mest farlige ved disse situationer er at de i de fleste tilfælde vil trække andre mennesker med ind i deres besættelse og moralske eller personlige dilemmaer. De får dig til at føle dig ansvarlig og det får dig til at påtage dig problemer, der ikke er dine egne. Lad ikke folk gøre det.

Dette er ret almindeligt, især hos umodne og afhængige mennesker. Det at skabe uvejr i fredstid er noget, vi alle har lidt af på et tidspunkt i vores liv, på grund af perioder med usikkerhed.

Så lad os tage et kig på dette.

Når du skaber et uvejr på en rolig dag

Nogle dage er det nemt at blive mere og mere besat af tingene og ikke rigtigt vide hvorfor.  ”Men hvis det ikke går godt… hvad skal jeg gøre? Jeg vil ikke have nogen anden udvej! ” Eller “Tilsyneladende er jeg dømt til at være ulykkelig, intet går godt for mig.”

Disse små eksempler er situationer, tanker og idéer, som du let kunne falde i på visse tidspunkter i livet.  Du må ikke se på det som noget traumatisk eller farligt.

Eksistentielle kriser er vitale øjeblikke, der tvinger dig til at foretage lige så vigtige beslutninger.

  • Alle er i stand til at skabe deres eget uvejr på ethvert tidspunkt, men det bør kun være korte perioder med svaghed. Dit selvværd skal hjælpe dig til at komme tilbage op på overfladen og påtage dig nye projekter.
  • Du må ikke fortryde eller se ned på at du har haft disse tanker. Ægte mod er at vide hvordan du skal indrømme at du ikke befinder dig i en god situation,og at du i uvejret har brug for fred og lys. Omorganiser dine tanker.
  • Du er nødt til at sætte dine følelser til side for at huske, hvad du virkelig fortjener. Ingen fortjener at gå igennem livet og tro, at verden er imod dem, og at skæbnen har lukket alle døre for evigt.
Tanker

Kognitiv omstrukturering

Kognitiv omstrukturering er en yderst nyttig psykologisk strategi for at få “mentale uvejrtil at forsvinde, dem som vi alle har lidt under eller kunne komme til at lide under når som helst.

Nogle gange kombinerer sindet følelsesmæssigt ubehag med disse automatiske tanker, som du er uvidende om, og som har tendens til at forværre den tilstand du befinder dig i. Det er derfor, det er vigtigt at have disse strategier i tankerne.

  • Enhver følelse og automatisk tanke har en plads i hjernen. Så når du opdager, at du ikke er på et godt sted, så grib en notesbog og beskriv, hvad der foregår i din hjerne.
  • Brug ord eller korte sætninger. Beskriv hvad du føler, hvad du ser, hvad du bemærker.
  • Dette vil føre dig til et tidspunkt, hvor du kan “kæmpe” imod det, og konfrontere disse ideer. ”Jeg føler vrede.” ”Folk er dårlige.” ”Hvorfor føler jeg vrede? Hvorfor tror jeg, at alle er slemme? ” ”Fordi nogen har svigtet mig?” ”Hvad kan jeg gøre for at få det bedre?” ”Tal med den person om, hvordan jeg føler, står over for problemet og slip det raseri jeg føler.”
  • Når du har identificeret følelserne og de negative tanker, har du brug for at prioritere en løsning. Du er nødt til at indgyde en positiv tilstand af frihed i dit sind for at hjælpe dig selv med at komme over dette.

Beskyt dig selv imod uvejr, der ikke er dit eget

Vi har netop accepteret, at vi også er i stand til at skabe vores eget uvejr. Vi ved, at dette er en intern og personlig proces, og at vi alene er ansvarlig for at se problemet i øjnene.

Det er imidlertid et meget almindeligt problem at nogle mennesker er i stand til at trække dig med ind i deres egne problemer, deres eget uvejr. Lad ikke folk gøre dette.

  • Selvom du måske til tider oplever øjeblikke med kriser, er der nogle mennesker, der synes at leve i en kronisk tilstand af krise.
  • Disse personligheder er meget usikre og har brug for at blive påskønnet, bekræftet og lyttet til, fordi de ser sig selv ude af stand til at indse de problemer, de selv har skabt.
  • Det kan være du har venner, familiemedlemmer og endda en partner som har denne slags personlighed.
  • I disse situationermbliver du indhyllet i en atmosfære fuld af negative følelser, som du derefter er “tvunget” til at lytte til og løse problemer, der ikke er dine egne.
RamPlet

Den bedste måde at handle i situationer som denne er at forblive afbalanceret og at etablere dine egne grænser. Du kan hjælpe dem på nogle måder, men du har brug for at gøre det klart, at de uvejr, som de skaber skal løses af sindet, der skabte dem.

Støt dem, giv dem mod, men prøv at få dem til at indse at de er dem der skal finde deres egen løsning. Hvis du hjælper dem på den måde, bliver de måske ikke tilfredse.

Hold en passende følelsesmæssig distance. Du har allerede dine egne problemer og ansvar. Bær ikke andre folks byrder på din egen ryg, da det vil begrænse din egen personlige vækst.

Du er nødt til at træde varsomt.