Lav din egen havremælk!

· 8. maj 2016
Havremælk har et højt indhold af fiber, så det giver en god mæthedsfølelse samtidig med at det hjælper med at man taber sig. Det er en ideel løsning til den søde tand.

For mange er havregryn bare det morgenmadsprodukt, man spiser sammen med sin mælk eller yoghurt til morgenmaden. Men denne kornsort kan bruges på mange flere gode måder. I dagens artikel vil vi fortælle om fordelene ved havremælk og hvordan man selv kan lave det derhjemme. Læs med her!

Hvorfor er havremælk godt for kroppen?

Dette skyldes det høje fiberindhold, da havre er den kornsort, som har flest fibre. Det giver en masse gode sundhedsfordelen, blandt andet sænker det blodtrykket, forbedrer mave- og fordøjelsesproblemer, fremmer vægttab og bekæmper visse former for kræft.

Havremælk er blevet brugt til at rense væggene i tarmene og detoxe blodet. Det kan både bruges til at forebygge og kurere forskellige problemer og fremmer kroppens overordnede helbred – især i forhold til fordøjelsessystemet. Det hjælper især tarmene med at fungere uden problemer, hvilket hjælper til sikkert at fjerne giftstoffer fra kroppen.

2-oat-drink

Det er en fordel at drikke havremælk om morgenen, og helst på tom mave før man spiser morgenmad. Derefter kan man drikke endnu en portion inden frokost og endnu en om aftenen før aftensmaden. Det hjælper til, at man føler sig mere mæt, så man ikke overspiser eller får lyst til at tage en tallerken mad mere efter den første.

Nogle mennesker mener, at før man kan begynde en rutine med at drikke havremælk, bør man lave en detox af hele kroppen, hvilket tager omkring en uge. Derefter kan man drikke denne fiberrige drik tre gange om dagen, som nævnt ovenfor.

Fordelene ved havremælk

Nedenfor er bare nogle af de mange fordele ved at drikke havremælk:

  • Det sænker kolesteroltallet og renser blodårene.
  • Stabiliserer blodsukkerniveauet ved at give mæthedsfølelse uden at hæve produktionen af glukose.
  • Sænker risikoen for kræft, især i tyktarmen, fordi det forhindrer ophobningen af giftstoffer i tarmene.
3-oat-smoothie

  • Reducerer blodtrykket, ligesom kolesteroltallet, for at rense blodet.
  • Fremmer en sund afføring ved at fremme væksten af sunde tarmbakterier og forebygge forstoppelse.
  • Bidrager til vægttab, fordi det giver mæthedsfølelse.
  • Forbedrer den fysiske ydeevne – atleter bør forsøge at drikke et glas havremælk en time før en konkurrence eller træning for at supplere deres træningsprogram.
  • Forbedrer søvnkvaliteten, hvilket gør havremælk til et ideelt hjemmemiddel mod søvnløshed.

Havremælk mod vægttab

De fleste mennesker, som vælger at drikke havremælk, gør det for at få en hjælpende hånd til at tabe sig. Denne simple drik er særligt effektivt til vægttab, på grund af dens høje indhold af fiber.

Den har også et lavt indhold af kalorier, og ubetydelige mængder af fedt og sukker, hvilket gør den til et godt alternativ til slik og hjælper lidt på den søde tand, så man ikke har helt så meget lyst til slik og andre søde sager.

4-oats-and-strawberries

Folk som er på diæt sulter ofte sig selv. Dette er på ingen måde sundt, men det er den tilgang, mange mennesker har til at være på diæt. Den gode nyhed er, at havremælk kan give en god følelse af mæthed i flere timer, hvilket gør at maven ikke rumler af sult, når det er tid til næste måltid. Man kan kombinere havremælken med andre madvarer med et højt fiberindhold, såsom reven kokosnød, bananer, jordbær, kanel, nelliker, vanille og kardemomme, som alle vil tilføre havremælken en lækker smag.

Opskrifter på havremælk

Hvis man gerne vil drikke dette uden tilbehør, bør et gøres ved morgenbordet, før man begynder at spise morgenmad. Man kan også bruge havremælk i opskrifter til smoothies, kager, saucer og endda supper. Det har en meget stærk smag, hvilket gør det til et ideelt supplement til både sød og salt mad.

havremælk

Opskrift nr. 1 til havremælk

Det skal du bruge

  • Tre kopper vand
  • En kop finvalsede havregryn
  • Fire teskeer miso byg

Sådan gør du

Bring vandet i kog i en gryde. Fjern gryden fra varmen, tilsæt havregrynene og lad dem trække i 30 minutter. Tilsæt miso byg og bland godt. Hæld blandingen over i en glasflaske. Hvis man foretrækker en mere mælkeagtig konsistens, kan væsken eventuelt filtreres når man hælder den over i flasken.

Opskrift nr. 2 til havremælk

Det skal du bruge

  • En kop finvalsede havregryn
  • Fem kopper vand
  • To spiseskefulde miso byg

Sådan gør du

I denne opskrift koges havregrynene. Bring vandet i kog i en gryde og tilsæt havregrynene. Kog i 10 minutter. Tag gryden af varmen og lad den køle af til stuetemperatur. Tilsæt miso byg og rør godt rundt. Dæk gryden med et låg eller et viskestykke og lad det stå natten over. Om morgenen, hæld da blandingen i en blender og blend indtil massen er helt glat. Denne drik bør drikkes kold og på tom mave.

Opskrift nr. 3 til havremælk

Det skal du bruge

  • En kop vand
  • En spiseskefuld havreflager eller havregrød
  • Honning, økologisk sukker, kanel eller stevia (eller et andet sødemiddel)

Sådan gør du

Denne sidste opkrift indeholder et naturligt sødemiddel. Denne opskrift bør laves om aftenen, og husk at gange ingredienserne op hvis der skal laves flere portioner. Læg havregrynene i vand og tilføj sødemiddel. Lad det trække natten over og drik det om morgenen på tom mave ved din foretrukne temperatur.