Namaste: Hvad betyder det?

· 9. marts 2019
Ordet namaste stammer fra sanskrit, og har en dyb spirituel betydning. I denne artikel kan du lære om begrebet namaste og dets betydning.

Hvis du nogensinde er dykket ned i meditationens fantastiske verden, er du helt sikkert kommet i kontakt med ordet “Namaste”.

Dette udtryk bruges meget i meditation, og det bruges også af nogle yoga-skoler. Det har en dyb og åndelig betydning. Dette er vigtigt at vide, så du er klar over hvad det egentlig er du siger, når du bruger dette ord.

Ordet “Namaste”s oprindelse

Namaste betyder både hej og farvel

“Namaste” er et relativt ukendt ord, fordi det kommer fra fjerne lande. Det bruges både som en måde at sige hej og farvel på.

Oprindelsen af dette ord er hinduistisk og det sprog, det svarer til, er sanskrit. Dette er et af de sprog, der betragtes som helligt for dem, der udøver den hinduistiske religion.

Dette ord bruges med en særlig gestus kendt som mudra. Når du siger “namaste”, samler du dine håndflader lige foran brystet. Dette er et signal om absolut respekt over for den person, du taler til, når du siger hej eller farvel.

Derfor er dette ord ikke underligt, for hvis du studerer ordets etymologi, vil du opdage, at ‘namas’ er et navneord, der kan oversættes som “hilsen” eller “farvel.” Hvad den anden del angår, så er ‘te’ et pronomen der betyder “til dig”.

Spiritualitet i meditation og yoga

Namaste er en måde at udtrykke ydmyghed på

Meditation og yoga er praksisser, der er godt for alle, der praktiserer dem. Yoga består af at være opmærksom på øjeblikket og frigøre sig selv fra  bedømmelse. De fokuserer også på andre bekymringer og spørgsmål, der forstyrrer dit sind. På denne måde kan du nå til en tilstand af forbindelse med alt, hvor dit ego opløses.

I yoga og meditation bruges ordet “namaste” som en måde at udtrykke ydmyghed på. Dette er ikke kun overfor nogen mulig lytter, men også mod verden og universet …

Der er nogle eksperter, der har dedikeret sig til undersøgelsen af ​​ordet “namaste”. De er kommet til den konklusion, at “namas” (som vi har set betyder hilsner eller farvel) også kan symbolisere “intet af mig selv”.

Dette er en tilstand, hvor du ikke er noget. Men på samme tid er du alt. I denne tilstand er du forbundet med verden, men dit ego er dæmpet. Dit sind er roligt, og du er afslappet, næsten i trance.

Læs også:

5 yogastillinger der reducerer angst og stress

Din guddommelige essens

Med meditation kan du opnå en tilstand af opmærksomhed og ro

Ifølge den tradition, hvor udtrykket “namaste” blev til, antages det, at der findes en guddommelig essens inde i os. Sommetider skal du opdage dette på egen hånd, ved hjælpe af nogle meget sunde praksisser, som vi har nævnt i tidligere artikler.

I det øjeblik du indtræder i denne ideelle tilstand af opmærksomhed og ro, samler du dine hænder, bøjer dig frem og siger ordet. På denne måde giver du en plads til den guddommelige essens, der lever i dig. Men du gør også det samme for alt og alle omkring dig.

Det kan sammenlignes med, når udøvere af den katolske religion knæler og slår korses tegn foran sig, med et signal om ydmyghed og respekt for Gud. I dette tilfælde kan ordet “namaste” rettes mod en gud, universet eller en anden person …

Det er dog ikke kun et signal om respekt for en anden person, men også for dig selv. Alle er af guddommelige essenser, og derfor bør du anerkende det i andre og hilse andre med respekt.

Læs også:

7 yogastillinger der gør dig glad

Konklusion og praksis

Nu ved du hvad det betyder at sige dette ord. Dette lader dig internalisere alt, hvad det har at give til dig. Du kender også det velvære, det kan fylde dig med hver gang du siger det under dine yoga- eller meditationssessioner.

Der er flere og flere mennesker, der nyder godt af det gode, der kommer fra at dedikere et par minutter om dagen til denne praksis. På denne måde kan du give dig selv en lille smule fred og ro i den larmende, forpligtelsesfyldte verden, vi lever i.

Konsistens og viden om hvad det betyder at sige dette besynderlige ord, vil lade dig få det bedste ud af alle de yoga- og meditationssessioner, du udfører i fremtiden.

Hovedbillede takket være © wikiHow.com

  • Imagen principal cortesía de © wikiHow.com
  • Campagne, D. M. (2004). Teoría y fisiología de la meditación. CUADERNOS DE MEDICINA PSICOSOMATICA Y PSIQUIATRIA DE ENLACE, 69(69–70), 15–30.
    https://www.researchgate.net/publication/28095567_Teoria_y_fisiologia_de_la_meditacion

  • Justo, C. F., Mañas, I. M., & Martínez, E. J. (2009). Reducción de los niveles de estrés, ansiedad y depresión en docentes de educación especial a través de un programa de mindfulness. Revista de Educación Inclusiva, 2(3), 11–22.
    https://doi.org/10.1016/S0002-8223(96)00569-X

  • Gálvez Galve, J. J. (2014). Meditación y emociones. Medicina Naturista, 8(2), 19–23.

  • Meditation programs for psychological stress and well-being: a systematic review and meta-analysis (2014). Goyal M, Singh S, Sibinga EM, Gould NF, Rowland-Seymour A, Sharma R, Berger Z, Sleicher D, Maron DD, Shihab HM, Ranasinghe PD, Linn S4, Saha S, Bass EB, Haythornthwaite JA.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24395196
  • Alterations in Brain and Immune Function Produced by Mindfulness Meditation (2003). Davidson, Richard J. PhD; Kabat-Zinn, Jon PhD; Schumacher, Jessica MS; Rosenkranz, Melissa BA; Muller, Daniel MD, PhD; Santorelli, Saki F. EdD; Urbanowski, Ferris MA; Harrington, Anne PhD; Bonus, Katherine MA; Sheridan, John F. PhD
    doi: 10.1097/01.PSY.0000077505.67574.E3