Faktorer, der påvirker kvaliteten af ​​din søvn

· 24. april 2019
At vide, hvordan du giver slip på arbejdet og andet pres er afgørende for at kunne sove godt. Du skal også huske, at din alder også kan påvirke kvaliteten af din søvn.

Når du begynder at lide af et eller andet problem forbundet med din nattesøvn, er det første, som enhver specialist vil spørge om, hvad dine daglige vaner er, der kan påvirke kvaliteten af din søvn.

En dårlig kost, at gå for sent i seng, tage for mange lure eller elektronik, lige inden du skal sove, kan udløse søvnløshed.

Men noget andet at huske på er, at du ikke er den eneste, der kan være ansvarlig for kvaliteten af din søvn.

Nogle gange kan det ske, at selv om du sover om natten, er kvaliteten af ​​din søvn ikke god nok. Du vågner måske ofte, og føler dig træt om morgenen, og kan have muskelsmerter og hovedpine.

Hvis dette sker for dig, og situationen er stået på i nogen tid, bør du se en læge for at identificere årsagen.

I denne artikel ønsker vi at diskutere visse andre faktorer, der kan have indflydelse på kvaliteten af din søvn, som du måske ikke engang er opmærksom på.

Lad os se på dem.

1. Din alder påvirker kvaliteten af ​​din søvn

ældre kvinde har problemer med kvaliteten af sin søvn

Som du bliver ældre, er det almindeligt at opleve at kvaliteten af din søvn bliver ringere.

Du kan sove lettere, vågne oftere og få færre timers dyb søvn.

Over tid kan denne lejlighedsvis søvnløshed blive kronisk. Det kan endda kræve en form for medicin, der sikrer at du tilstrækkeligt med hvile og en forbedret livskvalitet i det hele taget.

Årsagerne til dette er talrige: problemer som søvnapnø, uro i benene, ledsmerter eller endda ændringer i din søvnrytme kan forekomme.

Sørg for at få lægehjæl. Hav en god kostplan og få moderat eller regelmæssig motion kan hjælpe med at forbedre kvaliteten af ​​din hvile.

Opdag også: 3 usædvanlige strategier til bekæmpelse af søvnløshed

2. Du sover mindre, hvis du er kvinde

American Sleep Foundation fastslog at dit køn kan påvirke kvaliteten af din søvn.

Her er årsagerne:

  • Kvinder multitasker ofte. De udfører en række aktiviteter, hvor deres sind er bevidste om flere pres, stimuli og ansvar.
  • Derudover kan eventuelle lidelser forbundet med graviditet eller overgangsalderen være afgørende faktorer.

Alt dette kan udløse søvnløshed.

Et andet interessant aspekt er den kendsgerning, at mænd har flere problemer med søvnapnø eller snorken, og vækker deres partnere flere gange i gennemsnit.

Alle disse karakteristika betyder, at en kvindes hviletid kan blive mindre.

3. Kultur og det sted, hvor du bor

kvinder der arbejder

Denne kendsgerning er mere end blot et sjovt faktum. I virkeligheden er det relateret til noget, som alle forstår: Den slags samfund, du bor i, kan bestemme kvaliteten af ​​dit velvære.

Visse steder, som Japan, hvor folk er meget arbejdsorienterede, gør samfundsværdierne at folk får færre timers søvn om natten.

Faktisk er det endda almindeligt for dem at udøve det, der er kendt som “inemuri” eller kunsten at være vågen mens de sover.

Japanere kan tage små lure i deres kontorer, hvor de falder hen i en stund, uden at skulle gå i seng.

Det indebærer at hvile sindet og kroppen i et par minutter, i lyset af det betydelige arbejdspres, der kendetegner en stor del af befolkningen i dette land.

På den anden side afhænger livsstilsvaner meget af den kultur, vi er del af.

I Spanien er det for eksempel almindeligt at spise sent og gå i seng meget sent, hvilket er i modsætning til mange nordøsteuropæiske lande, og størstedelen af USA.

Alle disse faktorer er ikke nødvendigvis afhængige af den enkelte, men afgør også kvaliteten af din søvn.

Læs også: De 4 bedste sovepositioner for dig og din partner

4. Sollys

kvinde i sollys

Mange af os bruger meget af vores dag på arbejdet i kunstig belysning: på et kontor, foran en computer, på en fabrik eller i et andet miljø, hvor de fleste opgaver udføres indendørs.

Over tid, og uden at bemærke det, er din biologiske cyklus ikke længere synkroniseret med dagslyset. Hvis du tager på arbejde, når solen ikke er stået op endnu, eller går hjem sent om aftenen, kan dette alvorligt påvirke din søvn.

Dette er noget, som kan have stor indflydelse på dit liv.

5. Socialt pres

Mange mennesker vil sige, at de har ansvaret for deres eget liv, og at de ikke er kontrolleret af samfundsmæssigt pres.

Der er dog visse faktorer, som vi ikke altid kan kontrollere.

Arbejde kan for eksempel have indflydelse på din tidsplan, såvel som miljøet omkring dig: sociale og økonomiske politikker, kalendere, forpligtelser …

Du er en del af en maskine, hvorfra du aldrig kan være helt fri, og dette kan bestemme din stressbelastning i større eller mindre grad.

Meget af dette sociale pres påvirker dit liv på mange måder, især på det følelsesmæssige niveau. Det er derfor, du kan gå igennem perioder, hvor du har problemer med søvnløshed.

For at håndtere dette pres, er det vigtigt at opretholde en balance mellem din fritid og din arbejdstid.

stress har indflydelse på kvaliteten af din søvn

Omsorg for dit eget helbred og velvære er nøglen til at kunne sove bedre og være fri for bekymring, når du lægger dig til at sove.

Moller-Levet, C. S., Archer, S. N., Bucca, G., Laing, E. E., Slak, A., Kabiljo, R., … Dijk, D.-J. (2013). Effects of insufficient sleep on circadian rhythmicity and expression amplitude of the human blood transcriptome. Proceedings of the National Academy of Sciences. https://doi.org/10.1073/pnas.1217154110

Pilcher, J. J., & Huffcutt, A. I. (1996). Effects of sleep deprivation on performance: A meta-analysis. Sleep. https://doi.org/10.1093/sleep/19.4.318

Wright, K. P., McHill, A. W., Birks, B. R., Griffin, B. R., Rusterholz, T., & Chinoy, E. D. (2013). Entrainment of the human circadian clock to the natural light-dark cycle. Current Biology. https://doi.org/10.1016/j.cub.2013.06.039

Mander, B. A., Winer, J. R., & Walker, M. P. (2017). Sleep and Human Aging. Neuron. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2017.02.004