Japansk teknik: Sådan får du den ultimative afslapning

11. december 2015
Stress er et problem for mennesker verden over, især for dem der lider af det som følge af en stor arbejdsbyrde, forpligtelser i hjemmet, personlige problemer og sygdom. Stressramte oplever, at de har svært ved at udføre deres daglige aktiviteter, og dette fører ofte til endnu flere sundhedsproblemer - både fysisk og følelsesmæssigt.

Der er mange forskellige måder at bekæmpe stress og forhindre det i at blive et problem i dit liv. Det er vigtigt at lære at styre dine stressniveauer, når de begynder at stige i første omgang. Stress kan gå hen og blive en kronisk lidelse, der kræver behandling med medicin og terapi, hvis du ikke passer på.

For at holde dit stressniveau i skak, vil vi gerne dele en simpel japansk teknik, der kan få dig til at slappe dejligt meget af. Den kan genoprette energibalance i kroppen og dermed lindre fysisk og følelsesmæssig smerte.

Hvad er den japanske teknik til afslapning?

Hver af dine fingre er forbundet med forskellige følelser eller holdninger, ifølge den japanske tradition. Ved hjælp af den modsatte hånd påføres der tryk til hver enkelt finger for at arbejde med den ønskede følelse.

For hver gang du presser på punktet, kan du mærke at den pågældende følelse forsvinder mere og mere. Tag et kig på de følelser, der er forbundet med hver finger:

  • Tommelfinger: Hjælper med at bekæmpe følelser som bekymring og angst.
  • Pegefinger: Kan hjælpe med at bekæmpe frygt.
  • Langefinger: Hjælper med at kontrollere vrede og forargelse.
  • Ringefinger: Denne finger er forbundet med følelser som tristhed og depression; hjælper dig til at være mere beslutsom.
  • Lillefinger: Hjælper med at berolige angst, øger optimisme.

Denne simple teknik trækker på begreber fra traditionel japansk medicin, men integrerer dem i en simpel øvelse, som alle kan udføre derhjemme. Denne japanske teknik er virkelig ekstraordinær; den udgør en enkel måde at opnå balance på et mentalt, fysisk og endda åndeligt niveau. Denne praksis er en form for selvbevidsthed, afslapning, og harmonisering af krop og sind.

Andre naturlige løsninger til at lindre stress

Japansk-Afslapning-2

Ud over den japanske teknik nævnt ovenfor, er her et par naturlige alternativer, som kan være meget nyttige, når man beskæftiger sig med negative følelser:

  • Træk vejret: Mange undersøgelser viser, at det at trække vejret dybt sænker niveauet af et hormon kaldet kortisol, som resulterer i frigivelse af spændinger og angst.
  • Aromaterapi: Aromaterapi er endnu en glimrende alternativ metode til afslapning og eliminering af negative følelser som stress. Dufte som lavendel, merian, citron verbena, appelsin eller kamille har egenskaber, som er yderst effektive mod stress og angst.
  • Drik te: At drikke te er en fantastisk måde at drage fordel af planters helbredende evner til at bekæmpe stress, depression og angst. Infusioner af lavendel, citronmelisse, citron verbena, lind, valerian rod, kamille eller passionsblomst er alle fremragende til behandling af stress, depression, vrede, angst, søvnløshed og andre negative følelser.
  • Latter: En af de bedste måder at bekæmpe stress er simpelthen at grine. Mange undersøgelser har vist, at latter nedsætter niveauet af hormoner og andre stoffer i kroppen, der forårsager stress, angst og andre lidelser. Faktisk tyder en ny undersøgelse på, at latter har en smertelindrende effekt svarende til aspirin, hvilket gør det til en ideel måde at lindre smerte og reducere stress.
  • Gymnastik for øjnene: Stress kan påvirke dit syn og forårsage spændinger og smertefuld hovedpine. For at undgå belastning af øjnene er det vigtigt, at man øver sig i at afslappe sit syn. Kig op fra computeren og fokuser dine øjne på det samme objekt, for eksempel et træ eller et billede, i 30 sekunder. Blink derefter et par gange. Gentag denne øvelse flere gange om dagen.
FRA INTERNETTET