Risici ved at holde sig til en proteinrig kost

At følge en proteinrig kost har mange sundhedsrisici. Det skyldes, at du kan komme ind i en tilstand af ketogenese, hvis du kun indtager animalske proteiner. Derfor skal du inkludere fiberrige fødevarer og reducere dit indtag af kulhydrater betydeligt.
Risici ved at holde sig til en proteinrig kost

Sidste ændring: 16 september, 2022

Der er i øjeblikket mange kosttendenser derude, og du skal vide, at de fleste af dem er dårlige for dit helbred. Nogle af dem indebærer faktisk flere sundhedsrisici. Det er tilfældet med en proteinrig kost – også kendt som proteinkuren. Det er blot en kostmodel, der er baseret på indtagelse af proteinrige fødevarer, især kød.

Ligesom nogle mennesker går ind for indtagelse af flere grøntsager, frugt, fuldkorn osv. er der dem, der går ind for indtagelse af proteinrige fødevarer frem for alle andre.

Problemet med denne form for kost er, at den ikke er afbalanceret. Den giver dig ikke alle de næringsstoffer, som din krop har brug for for at kunne udføre sine funktioner korrekt og holde dig sund.

De mulige risici ved en proteinrig kost

Mange mennesker tror virkelig ofte, at det er sundt at spise en proteinrig kost, men det er det ikke. Et overdrevet indtag af protein kan påvirke dig på flere måder.

For eksempel undlader du at inkludere andre nærende fødevaregrupper, når du kun fokuserer på at indtage protein. Vær opmærksom på, at alle næringsstoffer er lige nødvendige for en optimal kropsfunktion.

Rå bøf

Der er i øjeblikket en kontrovers om at øge proteinforbruget i den daglige kost. Især når denne stigning erstatter andre vigtige næringsstoffer, såsom kulhydrater og kostfibre.

Du skal således tage hensyn til nogle grundlæggende punkter for at kunne overholde en proteinrig kost:

  • Vær bekendt med de typer fødevarer, der har et højt proteinindhold. De er nemlig ikke alle af animalsk oprindelse, som f.eks. kød, fisk, kylling, ost og mælk. De fleste bælgfrugter og nødder og endda nogle grøntsager har også et højt proteinindhold.
  • Bestem dit behov for protein, og overskrid ikke dit daglige behov. Det fastsatte forbrug er 1,2 g/kg/protein om dagen, og det er nok til at dække ernæringsbehovet hos en “normal” voksen.
  • Balance er nøglen, så begræns ikke din kost til animalsk protein. Inddrag i stedet protein af vegetabilsk oprindelse og bland det med kulhydrater for ikke blot at få en god mængde protein, men også fibre.

De negative virkninger af en proteinrig kost

Læge ser på røntgenbillede

Et overdrevet proteinforbrug kan have en negativ indvirkning på dit helbred (det vil blive gennemgået nedenstående). Derfor skal du overveje risiciene ved en given diæt, før du vedtager den. Desuden skal du altid konsultere en læge og løse eventuelle problemer, der måtte opstå.

Bemærk, at den seneste forskning ikke har fundet en direkte sammenhæng mellem et højt proteinforbrug og organiske skader. Faktisk er disse typer diæter primært skadelige, når folk springer andre vigtige næringsstoffer over for at øge proteinindtaget.

Nyreoverbelastning

En af risiciene ved at spise en proteinrig diæt er, at den kan skade nyrerne, selv om nyere undersøgelser ikke har fundet stærke beviser for dette. Det er primært, at disse typer mad får dem til at arbejde dobbelt så hårdt.

Med andre ord arbejder vores nyrer ekstra hårdt, når vi spiser for meget protein (disse organer fjerner affaldsstofferne fra proteinindtag). Derfor kan det at opretholde denne kost over en længere periode være en risikofaktor for personer med en modtagelighed for nyresygdomme.

Øget risiko for ernæringsmæssig ubalance

Du skal være opmærksom på, at det er vigtigt, at din kost er næringsmæssigt afbalanceret, før du indfører denne type kost. Du kan således ikke bare spise animalsk protein uden at inkludere fiberrige fødevarer. Faktisk kan du i betydelig grad tømme dine kulhydratdepoter og komme ind i en tilstand af ketogenese.

Som du kan se, er det slet ikke dårligt at spise proteiner, du skal blot opretholde et tilstrækkeligt indtag af fibre. Et regelmæssigt indtag af fibre er afgørende for tarmens sundhed – ifølge forskning offentliggjort i Central European Journal of Public Health.

Ting, du skal overveje, før du indfører en proteinrig kost

Bælgfrugter til en proteinrig kost
  • Sørg for at være ved et generelt godt helbred.
  • Vælg helst skummetmælk og fedtfattige mejeriprodukter.
  • Undgå indtagelse af alt for forarbejdede proteiner som f.eks. kødpålæg og dåsemad m.m.
  • Oprethold et passende niveau af hydrering ved at drikke rigeligt med vand i løbet af dagen.
  • Indtag mere vegetabilsk protein fra bælgfrugter, grøntsager og nødder.

Afslutningsvis bør du rådføre dig med din læge, før du begynder på en proteinrig kost, og følge lægens anvisninger. Husk også på de ovenstående punkter, og sæt ikke dit helbred på spil. Husk, at disse diæter kan virke ret attraktive, men det er kun ud fra et reklamemæssigt perspektiv. De har ikke rigtig de sundhedsfordele, som de hævder at have.

Det kan interessere dig ...
8 proteinrige plantebaserede fødevarer, du bør tilføje til din kost
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
8 proteinrige plantebaserede fødevarer, du bør tilføje til din kost

Proteinrige fødevarer er en meget vigtig del af en persons kost. Her er 8 proteinrige plantebaserede fødevarer, du bør tilføje til din kost.



  • Cao JJ., High Dietary protein intake and protein related acid load on bone health. Curr Osteroporos Rep, 2017. 15 (6): 571-576.
  • Kamper AL., Strandgaard S., Long term effects of high protein diets on renal function. Annu Rev Nutr, 2017. 37: 347-369.
  • Hijova E., Bertkova I., Stofilova J., Dietary fibre as prebiotics in nutrition. Cent Eur J Public Health, 2019. 27 (3): 251-255.