Vegansk kost under amning: Hvad anbefales?

Vegansk kost under amning giver fordele, men indebærer også risici. Det er bedst at tale med din læge for at få den rette vejledning.
Vegansk kost under amning: Hvad anbefales?

Skrevet af Edith Sánchez

Sidste ændring: 12 august, 2022

Der er mange myter omkring vegansk kost under amning. De fleste af dem er dog helt ubegrundede.

Når det er sagt, er det også vigtigt at bemærke, at hvis en mor opretholder en vegansk kost under amning, bør hun sørge for, at hun indtager tilstrækkeligt med protein, vitaminer, mineraler og kalorier. Ellers kan der opstå en vis ubalance.

Det mest tilrådelige er at drøfte det med en læge. Han/hun vil give den nødvendige vejledning, så der ikke opstår ernæringsmæssige mangler.

Kost og amning

Modermælken indeholder i sig selv de fleste af de næringsstoffer, som barnet har brug for, uanset om moderen har en vegansk kost, mens hun ammer eller ej. På trods af dette er der også andre næringsstoffer, som kun kan fås gennem maden, når barnet er over 6 måneder gammelt.

Under amningen stiller kroppen modermælk til rådighed for barnet. Derfor skal moderen spise godt, da hun ellers kan få underskud i sin egen krop.

På den anden side er der nogle næringsstoffer, som kroppen ikke kan producere eller som ikke lagres tilstrækkeligt. Det drejer sig bl.a. om jern, jod, zink og B12-vitamin. Hvis moderen følger en vegansk kost under amning, bør hun sikre sig, at hun får nok af disse.

Generelt bør en voksen spise ca. 2000 kalorier om dagen. En ammende mor bør tilføje yderligere 300 til 500 kalorier. Det er meget vigtigt at holde sig inden for dette interval, så du kan tilbyde dit barn kvalitetsernæring uden at sætte dets sundhed på spil.

Mor ammer baby

Dannelsen af modermælk sikrer de nødvendige næringsstoffer til et barn under 6 måneder. Derefter bør supplerende fødevarer indarbejdes.

Hvordan er en vegansk kost?

En vegansk kost er en kost, der udelukkende er baseret på planteprodukter. Den indeholder ingen fødevarer af animalsk oprindelse.

Denne type kost kan være meget sund, men den hindrer også opnåelsen af visse næringsstoffer, som er mere til stede i animalske produkter.

En vegansk kost kan være sund for en mor, hvis den planlægges på den rigtige måde. Man bør især være opmærksom på indtagelsen af B12-vitamin, da mangel på dette vitamin kan medføre udviklingsproblemer for barnet.

Vegansk kost er en glimrende mulighed for at forebygge visse sygdomme. Men hvis moderen ikke ved meget om emnet eller er usikker på andelen af næringsstoffer, hun indtager, er det bedst at søge lægehjælp.

Vi tror også, at du vil nyde at læse denne artikel: Vægt, søvn og udvikling hos 4 måneder gamle babyer

Mulige risici ved vegansk kost under amning

Veganere har under hele graviditeten og amningen brug for yderligere kilder til B12-vitamin. Grøntsager giver ikke nok af dette vitamin, og mangel på dette vitamin kan føre til megaloblastær anæmi, en sygdom, der alvorligt påvirker barnets fysiske og neurologiske udvikling.

Ligeledes er der blevet konstateret tilfælde af neonatal hypothyreose hos nogle børn af veganske mødre på grund af jodmangel. På den anden side er denne type kost meget rig på fytater, som er stoffer, der hindrer optagelsen af mineraler som jern, calcium og zink.

Børn af mødre, der følger en vegansk kost, har lavere niveauer af docosahexaensyre (DHA). Der er dog ingen beviser for, at dette påvirker barnets sundhed. Mælken fra disse mødre har mere selen og mindre taurin, men det har heller ikke vist sig at give relevante problemer.

Hvad har en mor med en vegansk kost brug for?

Den veganske kost er begrænset med hensyn til tilførsel af nogle næringsstoffer, så det er tilrådeligt at få de manglende næringsstoffer fra kosttilskud. Specifikt bør veganere suppleres med følgende:

  • B12-vitamin: Findes kun i animalske produkter.
  • Calcium: En mælkefri kost kræver calcium fra andre kilder. Under amning har moderen brug for 1.000 milligram om dagen af dette element. Indtaget af grøntsager, der indeholder calcium, bør øges, og det kan være nødvendigt med et tilskud.
  • D-vitamin: Manglen på D-vitamin i modermælken medfører D-vitaminmangel hos barnet. Det er vigtigt at tage solbad uden at overdrive og at indtage appelsinjuice, sojamælk og korn. Din læge vil angive, om det er nødvendigt med et tilskud.
  • DHA: Docosahexaensyre er en omega 3, der hovedsageligt findes i fisk. 1500 milligram DHA om ugen er nødvendigt under amning.
  • Jod: Jod er nødvendigt for en sund skjoldbruskkirtel. Nogle gange er et tilskud af dette element nødvendigt, men det er lægen, der skal angive, om et tilskud er nødvendigt eller ej.
  • Jern: Jern fås fra forskellige grøntsager, f.eks. grønne bladgrøntsager, svampe og nødder. Det er dog et lavt biotilgængeligt jern, så det kan være klogt at tage et jerntilskud, hvis du er veganer og ammer.
  • Zink: En ammende kvinde har brug for 12 milligram zink dagligt. Dette findes også i planter, men det optages ikke så godt som i animalske produkter.
Kvinde tager kosttilskud som en del af en vegansk kost under amning

Supplering bør ske under vejledning af en professionel for ikke at begå fejl.

Kan du lide denne artikel? Du vil måske også gerne læse: Opskrift på en lækker vegansk sojabøf

Oprethold en vegansk kost under amning, mens du passer på mors og barns sundhed

Den veganske kost er sund, og en mor har ingen grund til at opgive den, når hun er gravid eller ammer. Det er dog muligt, at denne type kost kan kræve kosttilskud i disse særlige faser.

Det er bedst at vurdere madpræferencerne sammen med lægen og forene dem med ernæringsbehovene under amning. Den veganske kost har brug for forstærkninger for at udnytte alle dens fordele uden at generere nogen risici for barnet.

Det kan interessere dig ...
7 anbefalede kosttilskud til veganere
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
7 anbefalede kosttilskud til veganere

En vegansk kostplan har forskellige fordele, når det kommer til sundhed. Der er dog flere anbefalede kosttilskud til veganere. Find ud af mere i da...



  • Macías, S. M., Rodríguez, S., & Ronayne de Ferrer, P. A. (2006). Leche materna: composición y factores condicionantes de la lactancia. Archivos argentinos de pediatría, 104(5), 423-430.
  • Brito, A., Hertrampf, E., Olivares, M., Gaitán, D., Sánchez, H., Allen, L. H., & Uauy, R. (2012). Folatos y vitamina B12 en la salud humana. Revista médica de Chile, 140(11), 1464-1475.
  • Leal Curí, Lisette, Drissa Bina Konaré, and Erick Robles Torres. “Nutrición de yodo y salud materno-infantil.” Revista Cubana de Endocrinología 30.2 (2019).
  • Soliveres Higuera, I. (2017). Dieta vegetariana y vegana durante el embarazo y la lactancia materna.