Sådan kan man forebygge gigt i hænderne: 5 tips

11 marts, 2021
Gigt er en syngdom, som forårsager smerte og ubehag i leddene. For at forebygge gigt i hænderne kan man prøve at følge disse tips.

Det er ikke en umulig mission at forebygge gigt i hænderne. Tidlige diagnostiske undersøgelser kan advare en person tidligt, hvis de har en risiko. Når de er diagnosticeret, bør passende medicinsk behandling blive udført så tidligt som muligt.

Den tidlige diagnose giver os også mulighed for at drage nytte af nogle råd, som er både praktiske og effektive. I denne artikel vil vi gennemgå vejledningerne, man bør følge, for at forebygge gigt i hænderne.

Gigt

Gigt er en sygdom, som er kendetegnet ved akut eller kronisk betændelse i leddene. Symptomerne inkluderer ofte ledsmerter, stivhed og misdannelser. Det indebærer en bred vifte af lidelser og tilstande i leddene. De mest gængse er:

  • Osteoarthritis: Det involverer forringelse af brusk og overvækst af knogler.
  • Slidgigt: En degenerativ sygdom.
  • Leddegigt: En autoimmun sygdom.
  • Urinsyregigt: Resultatet af ophobning af syre i urinen.
  • Ledinfektion: Resultatet af en infektion.
  • BørneleddegigtUkendt årsag.

Vi anbefaler, at du også læser denne artikel: Allopurinol mod gigt: Bivirkninger og indikationer

Gigt i hænderne

Gigt i hænderne kan påvirke leddene mellem de 29 knogler i hænder og håndled. Smerte i denne del af kroppen gør det ofte svært at udføre daglige aktiviteter.

De mest gængse former er osteoarthritis, posttraumatisk slidgigt og leddegigt. Her er nogle tips til at hjælpe med at forebygge osteoarthritis og også til at lindre smerten, hvis man allerede lider af det.

Tips til at hjælpe med at forebygge gigt i hænderne

1. Bromelin, et naturligt anti-inflammatorisk middel

Ananas kan hjælpe på gigt i hænderne

Bromelin er et enzym med proteolytisk virkning. Det udvindes fra frugten eller stammen af ananas. Det skiller sig ud for sine anti-inflammatoriske, kredsløbsrelaterede og immunmodulerende egenskaber.

Af den grund er bromelin effektivt til at forebygge og lindre leddegigt. Forskning viser, at det kan hjælpe med at reducere betændelse betydeligt.

Man kan derfor tage kosttilskud med bromelin for at hjælpe med at forbeygge gigt i hænderne. Det kan også hjælpe med at lindre ubehag såsom smerte og betændelse, hvis man allerede lider af det. Det vil hjælpe dig til at undgå at skulle tage anti-inflammatoriske lægemidler og lide under deres bivirkninger.

2. Tilskud af hvidløg

Hvidløg er en gammel medicinsk fødevare, som er særligt kendt for sine fordele for hjertekarsystemet. Dets svovlforbindelser har derudover vist sig at have meget effektive anti-inflammatoriske egenskaber.

For at drage nytte af disse komponenter kan man spise rå hvidløg eller bruge knust hvidløg. Man kan tilføje det til vinaigrette eller grøntsagsjuice såsom gazpacho. En anden mulighed er at købe kapsler med hvidløgsolie.

Måske denne artikel også vil interessere dig: Tre nemme opskrifter på hvidløgssuppe

3. Varmebehandling

Massage med varmt håndklæde

Når man lider af akut betændelse, for eksempel på grund af skader, kan man påføre kulde for at lindre det og reducere hævelsen. Når betændelsen er kronisk, er det dog bedre at påføre varme. Du kan prøve at påføre både kulde og varme for at se, hvad der virker bedst.

Hvordan kan man påføre varme på sig selv?

  • Med massage med vegetabilske olier (oliven, mandel, sesam).
  • Med en elektrisk varmepude.
  • Med en varm vandflaske.
  • Ved at dyppe hænderne i varmt vand i mindst 10 minutter.

4. Øvelser til at forebygge gigt i hænderne

Gigt i hænderne er kendetegnet ved smerte, hævelse og stivhed. I mange tilfælde er en af årsagerne langvarig brug af computer og computermus. Man bør derfor prøve at forebygge det, før det er for sent.

Hvis man arbejder med et tastatur hele tiden, bør man vænne sig til at tage pauser hver halve time. Man bør bruge disse pauser på at bevæge sine hænder, fingre og håndled. Eller man bør prøve at give sine hænder lidt massage. Man kan også gøre dette om morgenen, og før man går i seng.

5. Vær opmærksom på fedt og spis flere fibre

Fødevarer med fibre til at forebygge gigt i hænderne

Den bedste måde at forebygge gigt på er gennem kosten. Studier har vist vigtigheden af at øge ens indtag af de følgende fødevarer:

  • Rå eller let tilberedte grøntsager.
  • Bælgfrugter.
  • Gurkemeje og ingefær.
  • Frugter i sæson.
  • Probiotisk yoghurt.
  • Kosttilskud med D-vitamin, torskelevertran og multivitaminer. Indtag altid disse kosttilskud under opsyn af en læge.

Man kan også bruge disse tips til at hjælpe med at forebygge gigt i hænderne, hvis man har en prædisponering for denne sygdom. Man kan derudover bruge dem, hvis man er i de indledende stadier af sygdommen.

  • Deane, K. D. (2013). Can rheumatoid arthritis be prevented? Best Practice and Research: Clinical Rheumatology. https://doi.org/10.1016/j.berh.2013.09.002
  • Rathnavelu, V., Alitheen, N., Sohila, S., Kanagesan, S., & Ramesh, R. (2016). Potential role of bromelain in clinical and therapeutic applications (Review). Biomedical Reports. https://doi.org/10.3892/br.2016.720
  • Jeon, R., Lee, H. J., Lim, H. J., Lee, D. Y., Li, H., & Ryu, J.-H. (2012). Anti-Inflammatory Activity of Sulfur-Containing Compounds from Garlic. Journal of Medicinal Food. https://doi.org/10.1089/jmf.2012.2275
  • Khanna, S., Jaiswal, K. S., & Gupta, B. (2017). Managing Rheumatoid Arthritis with Dietary Interventions. Frontiers in Nutrition. https://doi.org/10.3389/fnut.2017.00052