Sådan kan du sænke blodsukkeret i en nødsituation

Hvis en person har diabetes eller andre problemer med blodsukkeret, bør han eller hun løbende overvåge glukoseniveauet. På denne måde kan eventuelle problemer opdages tidligt, og der kan reageres på dem.
Sådan kan du sænke blodsukkeret i en nødsituation
Leidy Mora Molina

Skrevet og kontrolleret af sygeplejerske Leidy Mora Molina.

Sidste ændring: 24 august, 2022

Højt blodsukkerniveau eller hyperglykæmi opstår, når kroppen ikke effektivt kan flytte sukker fra blodet til cellerne. Generelt skyldes dette en mangel på insulin. Vi vil se på, hvordan man kan sænke blodsukkeret i denne artikel.

Forhøjet blodsukker er, når du når 124 milligram glukose pr. deciliter blod uden at have spist. Hvis man har spist mad, bør tallet ikke være højere end 180 milligram glukose pr. deciliter blod.

Et højt blodsukkerniveau bringer en persons helbred i fare. Sådanne episoder forekommer især hos personer med type 1- og type 2-diabetes. Den grundlæggende tilgang er at give insulin.

Årsager til højt blodsukker

Generelt bidrager flere faktorer til forhøjet blodsukker eller hyperglykæmi. Kostvaner med dårlig kulhydratkontrol og en stillesiddende livsstil er de største syndere. Andre almindelige årsager til hyperglykæmi er bl.a. følgende:

  • Ikke at bruge den korrekte dosis insulin.
  • Glemme at bruge orale hypoglykæmiske lægemidler som f.eks. metformin.
  • At have en luftvejsinfektion, urinvejsinfektion eller gastrointestinal infektion.
  • Fysisk traume.
  • Graviditet.
  • Brug af stoffer, f.eks. kokain.

Sådan identificerer du en diabetes-nødsituation

Kvinde måler sit blodsukkerniveau

Forhøjet blodsukker forårsager symptomer som f.eks. overdreven tørst eller sløret syn.

Uanset hvad årsagen til forhøjet blodsukker er, er det vigtigt at kende symptomerne for at vide, hvordan man skal handle. Disse symptomer er normalt som følger:

  • Overdreven tørst.
  • Et behov for at tisse hyppigere.
  • Koldsved.
  • Sløret syn.
  • Svaghed og sløvhed.
  • Følelsesløshed.
  • Hjertebanken.
  • Hovedpine.
  • Kvalme og opkastning.
  • Åndenød.
  • Mavesmerter.
  • Ketoner i urinen – disse påvises med en urintest.

Det er meget vigtigt at handle hurtigt, når der konstateres et højt blodsukkerniveau. Hvis situationen udvikler sig, er der risiko for at udvikle en diabetisk koma eller ketoacidose. Dette opstår, når der ikke er nok insulin, og det udgør en medicinsk nødsituation.

Der kan også opstå andre komplikationer som diabetisk neuropati, diabetisk retinopati, nyre- eller hjerteproblemer og hyperosmolær hyperglykæmi.

Læs mere her: Diabetes hos børn og unge

Sådan kan du sænke blodsukkeret hurtigt

Højt blodsukkerniveau skal behandles hurtigt for at stabilisere kroppen. Der findes tre n ødforanstaltninger: Giv insulin, drik vand og motionér.

Giv insulin

Insulinadministration er den grundlæggende foranstaltning, der skal træffes, når der er et højt blodsukkerniveau hos personer med type 1- eller 2-diabetes. Dette er endnu vigtigere, når der er mere end 250 milligram glukose pr. deciliter blod, da tilstanden let kan udvikle sig til diabetisk koma.

Det første, der skal gøres, er derfor at måle sukkerniveauet i blodet. Hvis det er meget højt, er det bedste at søge lægehjælp. Hvis det er højt, men ikke ekstremt højt, er det bedste at gøre at anvende en dosis insulin for at rette op på problemet.

Undersøgelser anslår, at den anbefalede insulindosis varierer mellem 0,3 og 0,5 internationale enheder (IU) pr. kg vægt. Den er forskellig for hver enkelt person og bør dække basale behov og behov efter fødeindtagelse.

Det er vigtigt at huske på, at en væsentlig forbedring ikke vil kunne observeres før to eller tre timer efter anvendelse af insulin. Derfor bør du undgå at tage en ny dosis før dette tidspunkt, da det kan medføre et pludseligt fald i blodsukkeret.

Drik vand for at sænke blodsukkeret

En af årsagerne til forhøjede blodsukkerniveauer er dehydrering. Når du ikke drikker nok vand, bliver nogle komponenter i blodet, f.eks. glukose, mere koncentreret.

Derfor er det bedst at drikke rigeligt med vand, især når du begynder at føle dig usædvanlig tørstig. Dette fører til, at der produceres mere urin, hvorved overskydende glukose i blodet fjernes, og væske i blodet genopfyldes.

Motionér

Motion er et meget effektivt middel til at sænke blodsukkeret. Selv en gåtur på 15 minutter kan have en betydelig indvirkning på denne tilstand. Dette anbefales stærkt til dem, der ikke tager insulin.

Hvis en person tager insulin og deres blodsukker er meget højt, bør de ikke motionere, før en korrektionsdosis er givet. Ellers kan dette øge niveauet af ketoner og have en negativ effekt.

Livsstil og anbefalinger til at sænke blodsukkeret

Eksempel på en sund kost

Daglige vaner kan mindske risikoen for en stigning i blodsukkeret.

Den bedste måde at forebygge en stigning i blodsukkeret på er med en sund livsstil. Det er bedst at overholde følgende anbefalinger:

  • Regelmæssig motion. Forskellige undersøgelser tyder på, at motion hjælper kroppen med bedre at udnytte det sukker, der er tilgængeligt i blodet. Dette er kendt som en forøgelse af kroppens følsomhed over for insulin.
  • Regulering af kulhydratindtaget. Kroppen omdanner kulhydrater til sukkerstoffer, og derfor bør man opretholde en kost med et lavt indhold af disse fødevarer.
  • Øge indtagelsen af fibre. Fibre vil bidrage til at mindske optagelsen af sukker og fordøjelsen af kulhydrater. Effekten er en større stabilisering af glukoseniveauet.
  • Hold dig hydreret. At drikke vand hjælper med at dræne overskydende blodsukker gennem urinen. Det forhindrer også dehydrering.
  • Fødevarer med et lavt glykæmisk indeks. Disse omfatter bønner, linser, bælgfrugter, korn, byg, majs, søde kartofler, kød, æg, fisk og skaldyr, ikke-stivelsesholdige grøntsager og de fleste frugter.
  • Håndtér stress. Et højt niveau af stresshormoner vil også øge blodsukkeret. Afslapningsteknikker og motion er gode løsninger.
  • Sov godt. Dårlig søvnkvalitet påvirker vigtige stofskiftehormoner, og det påvirker insulinfølsomheden. Det har også indflydelse på vægtøgning.
  • Fødevarer, der er rige på krom og magnesium. Det er mikronæringsstoffer, der hjælper med at regulere blodsukkeret. De findes i mørkegrønne bladgrøntsager, avocadoer, bønner, fuldkorn, mørk chokolade, bananer og fisk.
  • Æblecidereddike og kanel. Æblecidereddike og kanel har positive virkninger på kroppen, bl.a. hjælper de med at holde blodsukkeret stabilt.
  • Undgå sukkerholdige drikkevarer.
  • Kontinuerlig overvågning. Det er vigtigt at overvåge blodsukkeret ofte for at opdage eventuelle uregelmæssigheder tidligt.

Hvornår skal man søge lægehjælp?

Personer med diabetes bør altid være opmærksomme på blodsukkerniveauet. I de fleste tilfælde forårsager hyperglykæmi ikke symptomer, før det når meget høje niveauer. Nogle advarselstegn, der kræver lægehjælp så hurtigt som muligt, er følgende:

  • Kvalme og opkastninger.
  • Forvirring og døsighed.
  • Hurtig vejrtrækning.
  • Mavesmerter.

På samme måde skal du kontakte en specialist, hvis din glykæmi forbliver høj i løbet af dagen, på trods af at du har anvendt korrigerende foranstaltninger. Hvis du har mærkelige symptomer, skal du gå til lægen sammen med et familiemedlem eller en ven, som kan holde øje med din tilstand.

Hold blodsukkeret under kontrol med hjælp fra lægen

Hvis en person har diabetes eller andre problemer med blodsukkeret, bør han/hun ikke ændre sin kost eller indtage nye produkter uden først at rådføre sig med lægen. Hvert tilfælde er forskelligt, og det er bedst at lade sig vejlede af en ekspert.

Hvis dit blodsukkerniveau stiger relativt ofte, bør du også rådføre dig med din læge. Det er ikke tilrådeligt at sænke dit blodsukker regelmæssigt, da denne ustabilitet også har negative konsekvenser.

Det kan interessere dig ...
Sådan regulerer du dit blodsukker naturligt
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Sådan regulerer du dit blodsukker naturligt

Folk som har højt blodsukker må konstant finde på måder at kontrollere det, og hvis de ikke passer på kan det endda føre til døden.



  • Jansà, M., Colungo, C., & Vidal, M. (2008). Actualización sobre técnicas y sistemas de administración de la insulina (y II). Avances en Diabetología, 24(4), 347-354.
  • Espinosa García, M. M., Daniel Guerrero, A. B., Durán Cárdenas, C., & Hernández Gutiérrez, L. S. (2021). Deshidratación en el paciente adulto. Revista de la Facultad de Medicina (México), 64(1), 17-25.
  • Renda, S. M. (2006). Control de la glucosa en la sangre: un panorama claro de su diabetes. Insulin, 1(4), 182-184.
  • Medwave (2003 Oct);3(9):e1000 Ejercicio y sensibilidad a la insulina. doi: 10.5867/medwave.2003.09.1000
  • Zapata, María & Hoet, Ana & Simonini, Daniela. (2013). Evaluación del consumo de fibra alimentaria en pacientes con diabetes tipo 2 que concurren a un centro asistencial de la ciudad de Rosario. Revista Española de Nutrición Humana y Dietética. 17. 10.14306/renhyd.17.3.20.
  • Sánchez, M, Luna, M, Villarreal, Y, & Bermúdez, Andrés. (2014). Manejo de la hiperglucemia en el paciente hospitalizado con diabetes mellitus. Revista Venezolana de Endocrinología y Metabolismo, 12(1), 34-40.

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.