Sjove aktiviteter: Nøglen til velvære i parforholdet

20 juli, 2020
Selvom der er et mønster over nøgleelementer til at opnå det, foreslår psykologi en adfærdsteknik til at opnå lykke i sit forhold: At lave sjove aktiviteter.

Mange personer undrer sig over, hvad ingredienserne til sand og evig kærlighed er. Hvad er nøglen til velvære i parforholdet? Hvordan kan man få et forhold til at holde i det lange løb?

Sandheden er, at der ikke er nogen magisk ingrediens, som altid fører til et tilfredsstillende forhold, men at tage del i sjove aktiviteter sammen er en vigtig del af det.

Selvom alle personer er forskellige, har psykologi med fokus på seksualitet og parforhold dog etableret bestemte forbehold, som man kan tage for at nyde velvære i parforholdet. Det er tilfældet med sjove aktiviteter og deres indvirkning på par. Nedenstående, vil vi forklare det i detaljer.

Når problemer påvirker et par

Seksuelle problemer, stress, børn, familiekonflikter, arbejde og pengeproblemer, blandt andet, kan have en indvirkning på velvære i parforholdet. Disse, eller en kombination af dem, kan have en indvirkning på interaktionen i parret på mange måder.

For eksempel, kan de blive vrede, trække sig følelsesmæssigt væk, afvise hinanden eller mindske kommunikation, blandt andet. Noget, som altid har tendens til at finde sted, er dog, at begge parter stopper med at gøre ting med hinanden.

Når de ikke længere laver sjove ting sammen, har problemet tendens til at blive værre. Denne undertrykkelse er ikke kun konsekvensen af et større problem, men også kernen af en anden konflikt.

Dette opstår på grund af det faktum, at en undertrykkelse af forstærkere for begge parter finder sted. De gør ikke længere ting sammen, deler ikke længere aktiviteter, de tidligere nød at lave, har ikke samtaler og tager ikke længere hen på deres yndlings restaurant.

Frustreret par i seng kigger væk fra hinanden

Der er mange årsager til problemer i forhold. Som et resultat, kan begge parter miste sine kommunikationsevner eller lysten til at tilbringe tid sammen.

Forstærkere og tilhørsforhold i parforhold

Forstærkere er stimuli, som giver bestemte adfærdsmønstre større sandsynlighed for at finde sted. For eksempel, hvis en af parterne modtager et kys hver gang, de laver noget lækker mad, så er det sandsynligt, at de vil gå efter at lave noget endnu mere lækkert næste gang.

I det tilfælde, ville forstærkeren være kysset, eftersom det får adfærden med at lave god mad til at finde sted oftere. Når man stopper med at gøre ting som et par, er der mindre sandsynlighed for, at begge parter bruger forstærkere.

Hvis man ikke laver sjove ting sammen, er der ingen mulighed for at bruge forstærkere. Derfor vil disse former for adfærd sandsynligvis ikke finde sted. Set fra psykologien både med fokus på seksualitet og parforhold, er det derfor en effektiv løsning at lave sjove ting sammen, og det har tendens til ofte at give gode resultater.

Par finder som regel sammen grundet et tilhørsforhold. Det er derfor fælles for, at der skal være sjove aktiviteter, at man kan lave ting, som fungerer som en forstærker for begge parter.

Målet med dette er at genbruge forstærkerne, man var stoppet med at bruge. Det faktum, at man ikke længere bruger dem, betyder ikke, at de er forældede. Forstærkere stopper ikke bare med at virke. I stedet, har de fleste personer bare tendens til at glemme dem.

Du bør også læse: Fem måder at vise din partner, at du holder af dem

Adfærdsmæssige eller følelsesmæssige løsninger?

Når man tænker på problemer i et ægteskab eller parforhold, så tænker man som regel ikke på, at løsningen er adfærdsmæssig, men snarere følelsesmæssig og kognitiv. I terapi, er det faktisk normalt at bruge begge.

Selvfølgelig, er det vigtigt at tale om emner, såsom parrets standarder, overbevisninger om tætte forhold og urealistiske og irrationelle forventninger og tilskrivninger. Det er vigtigt at tale om disse aspekter for at opnå tilpasning i ægteskabet, kommunikationsmønstre og for at forbedre sex.

Sjove aktiviteter er dog en del af en række af nyttige adfærdsmæssige strategier. Derudover, kan resultaterne, man får fra adfærdsmæssige teknikker bestemt motivere et par, da de viser begge parter, at alle forhold fungerer, hvis adfærd bliver tilpasset, og fortsætter med at arbejde på at opnå velvære i parforholdet.

Sådan kan man øge forstærkere

Foruden at lave sjove aktiviteter, kan man anvende andre adfærdsmæssige strategier, som kan give en mulighed for at opnå en effektiv og længerevarende ændring i forholdet.

Sjove aktiviteter til at opnå velvære i parforholdet

Når et forhold er blevet forringet, er det sandsynligt, at begge parter ikke ønsker at lave ting sammen. Det er det primære problem med sjove aktiviteter. Derfor, er det nyttigt at begynde langsomt. Hvis et par ikke har været ude i mere end otte måneder, er det måske en god idé at tage på en ferie.

Små aktiviteter, der er behagelige for en eller begge parter, kan dog være en god idé. For eksempel, er det simple aktiviteter at gå med hunden, lave frokost eller gå til bageren sammen, hvilket kan opbygge forstærkere. Som parret udviklet sig, kan en eller begge parter foreslå at spise middag sammen på deres ynlings restaurant, tage i biografen eller tage til fest sammen.

Det er gængst at se forstærkere under disse former for aktiviteter. Det påvirker sandsynligheden for, at de vil gøre sådan nogle ting igen.

Mange par, der går til parterapi på grund af forringelse af forholdet, begynder at lave sjove aktiviteter automatisk efter at have udført simple aktiviteter sammen først. De er dem, der tager initiativet til at gå til bageren sammen, uden tereapeuten skal sige det til dem.

Det sidste er blot et eksempel på det faktum, at adfærdsteknikker er nyttige i begyndelsen af parterapi: Det første, du skal gøre, er at se efter forstærkere.

Par, der laver mad sammen, opnår velvære i parforholdet

Noget så simpelt som at lave mad sammen som et par eller at tage ud og handle sammen kan være nyttigt for at fremme velvære i parforholdet.

Teknikken med særlige dage til at fremme velvære i parforholdet

En anden måde at etablere forstærkere på uden en specifik aktivitet er ved at anvende teknikken med særlige dage. Dette er nyttigt, hvis parret ikke er villigt til at lave noget sammen eller ikke har nok tid. 

På særlige dage, bliver begge parter bedt om at dedikere en dag om ugen til at forstærke deres partner. De kan ikke vælge den samme dag og begge parter bør vide, hvad deres “særlige dag” er.

Selvom der kan være tøven i begyndelsen, eftersom parterne kan se det som unaturligt eller fremtvunget, er sandheden, at det typisk får par til at få det bedre. At få forstærkning fra kommentarer, samtaler eller handlinger får ofte folk til at føle sig tilfredse.

Når man giver forstærkere, modtager man som regel forstærkere til gengæld. Det er en tanke, som begge parter skal overveje. Som regel, beslutter begge parter at give forstærkere, fordi det får dem til at få det bedre, når de modtager dem. Selvom denne teknik ikke løser konflikter, øger den dog taknemmeligheden.

Du er måske også interesseret i at læse: 7 sætninger, der kan såre ens partner

At observere det positive for at fremme velvære i parforholdet

En anden adfærdsmæssig teknik, som man kan bruge foruden de sjove aktiviteter, er at observere de positive ting. Selvom der er positive ting, man engang elskede, har man en tendens til at stoppe med at observere disse positive aspekter, når er forhold er forringet.

At observere det positive søger også at øge forstærkere gennem kommunikation af aspekter, som man kan lide ved sin partner. Fra fysiske, fysiologiske og hverdags aspekter, såsom at fortælle sin partner, at man nød det måltid, de lavede. Det er vigtigt at fortælle hinanden forskellige positive ting hver dag.

Ideelt set, bør man kommunikere tre ting hver tiende til femtende minut hver dag.

Som du måske har set, er der ingen specifik nøgle til velvære i parforholdet. Alle forhold kan dog fungere, hvis begge parter beslutter at lave nogle adfærdsmæssige og kognitive ændringer.

Disse ændringer går hånd i hånd. Med andre ord, kan adfærdsmæssige teknikker forårsage kognitive ændringer og omvendt. Derfor, er det vigtigt at kende begge og vide, hvordan man anvender dem for at opnå velvære i parforholdet.

  • Sullivan, O. (1996). Time co-ordination, the domestic division of labour and affective relations: Time use and the enjoyment of activities within couples. Sociology30(1), 79–100. https://doi.org/10.1177/0038038596030001006
  • Fava, G. A. (2016, April 1). Well-Being Therapy: Current Indications and Emerging Perspectives. Psychotherapy and Psychosomatics. S. Karger AG. https://doi.org/10.1159/000444114
  • Drigotas, S. M., Rusbult, C. E., & Verette, J. (1999). Level of commitment, mutuality of commitment, and couple well-being. Personal Relationships6(3), 389–409. https://doi.org/10.1111/j.1475-6811.1999.tb00199.x