Det vidste du ikke om bananskræller

22 november, 2018
Bananskræller kan bruges både indvortes og udvortes til behandling af sygdomme. De fjerner effektivt linjer og rynker.

Hvis vi kendte alle de egenskaber, der er indeholdt i skræller og skorper af frugter og grøntsager, vi spiser, ville vi aldrig smide noget væk! Nogle er spiselige og andre kan bare smides ud. Denne artikel vil forklare nogle af de fantastiske ting du kan bruge bananskræller til. Du vil tænke dig om to gange, før du nogensinde smider dem væk igen.

Næringsværdi af bananskræller

Bananer er en af de mest populære typer af frugt i verden. De kan tilberedes på hundredvis af forskellige måder, og børnene elsker dem.

Hvad du måske ikke vidste er at skrællen er fuldstændig lige så næringsrig som indholdet og indeholder meget jern, kalium, B-, C- og K-vitaminer. Og som om det ikke var nok, indeholder de også store mængder magnesium, fibre, antioxidanter og kobber.

For de bedste resultater, prøv kun at vælge økologiske frugter, for at undgå at udsætte din krop for farlige stoffer som pesticider og gødning, som blev brugt under dyrkningen.

Se også:

Det sker der med din krop, hvis du spiser to bananer om dagen

Bananskræller: egenskaber og anvendelser

Så du er gået glip af de gavnlige ting ved bananskræller hele tiden. Men når du lærer om deres mange egenskaber, vil du aldrig tænke på at smide dem i skraldespanden igen.

Forbedret tarmsundhed

Hvis du lider af forstoppelse eller andre problemer med tarmene, vil bananskræller give dig alle de fibre, du har brug for. Ja, du opnå dette ved at spise dem. De er ikke giftige, og du vil ikke blive syg.

Start med at prøve en lille smule. Det vil hjælpe med at forbedre din fordøjelse, og du kan sige farvel til træg mave.

Behandler hovedpine

Tag indersiden af skrællen og læg den direkte på din pande eller tindinger. Lad det virke i nogle minutter. Brug noget gaze eller tape til at holde det på plads med.

Bare læne dig tilbage og lade det gøre sit arbejde.

Beskytter dit syn

bananskræller beskytter dit syn

For at udnytte denne egenskab, skal du spise skrællen. Deres høje indhold af beta-caroten (som giver dem deres karakteristiske farve) forbedrer øjnenes sundhed. A-vitamin er virkeligt godt til at beskytte nethinden.

Sænker kolesterol

Hvis din seneste blodprøve viste et højt kolesteroltal, så begynd at spise bananer – herunder skrællen!

Skrællerne har egenskaber, der fjerner fedt fra arterierne. De anbefales til dem med højt blodtryk på grund af deres høje indhold af kalium.

Behandling af hudproblemer

bananer6

Har du nogensinde haft et frygteligt blåt mærke fra en skade? Du kan drage fordel af egenskaberne i en bananskræl til behandling af blå mærker. Bare placer indersiden af skrællen i kontakt det skadede område og bind det fast med en bandage. Lad det virke hele dagen.

Hvis du lider af psoriasis, anbefaler vi at bruge en bananskræl til at lindre tørhed og kløe forbundet med denne tilstand. Gnid indersiden af en bananskræl på det berørte område to gange daglig.

Bananskræller er også nyttige, hvis du har akne. Hvis din hud er irriteret og inflammeret af akne, så gnid en bananskræl på det berørte område og skyl det med varmt vand, inden du går i seng hver aften.

Reducere forekomsten rynker og vorter

Bananskræller et  af de bedste hjemme-midler imod rynker og linjer. men det skal bruges konsekvent.

Hver aften inden du går i seng, så gnid de ramte områder med indersiden af en bananskræl og lad det tørre uden skylning. Din hud vil blive efterladt med en blød og glat følelse.

Hvis du har en vorte, som du gerne vil fjerne, skal du tage skrællen fra en grøn eller lysegul banan. Enzymerne vil på en sikker måde ødelægge den grimme forhøjning uden at såre dig.

Bare gnid det berørte område forsigtigt med indersiden af en bananskræl. Gentag så mange gange som nødvendigt.

Vi anbefaler at læse:

5 jordbær-banan smoothies til morgenmad

Kom i bedre humør

KomIBedreHumør

Bananskræller indeholder gode mængder af tryptofan. Denne aminosyre hjælper med at fremme produktionen af serotonin, også kendt som “lykkehormon”.

Det hjælper med at regulere humøret og hvis dets niveau går lavt nok, kan symptomer som depression og irritabilitet ses.

Spisning af to bananskræller om dagen i tre dage i træk kan øge kroppens serotoninniveau med 16%.

Andre anvendelser

Ud over de anvendelser, vi allerede har nævnt, er her yderligere et par måder, du kan drage fordel af bananskræller på:

  • Du kan dulme ubehaget ved insektbid (ligesom myg og myrer).
  • Blege tænderne.
  • Reducere forekomsten af ar.
  • Fjern mørke pletter fra huden.
  • Styrke dine knogler.
  • Hjælp kroppen med at optage mere calcium.
  • Polere sko.
  • Polere sølvtøj.
  • Lave bedre kompost.
  • Gøde planter.
  • Afvise skadedyr ligesom rosenbladlus.
  • Mindske udslæt.
  • Tiltrække sommerfugle.
  • Fjerne splinter fra huden.
  • Polere bladene på stueplanter.
  • Fange møl.
  • Zhang, P., Whistler, R. L., BeMiller, J. N. and Hamaker, B. R. 2005. Banana starch:
    production, physicochemical properties, and digestibility – a review. Carbohydrate
    Polymers. 59: 443–458.
  • Sulaiman, S., Yusoff, N., Eldeen, I., Seow, E., Sajak, A., Supriatno, and Ooi, K. 2011.
    Correlation between total phenolic and mineral contents with antioxidant activity of eight
    Malaysian bananas (Musa sp.). Journal of Food Composition and Analysis. 24(1): 1-10.
  • González, R., Lobo, M., and González, M.2010. Antioxidant activity in banana peel
    extracts: Testing extraction conditions and related bioactive compounds. Food
    Chemistry. 119(3): 1030-1039.