5 tips til at slippe af med muskelkramper

15. juli 2018
Muskelkramper kan være meget smertefuld, men med den rette pleje er det muligt at slippe af med dem naturligt og lindre deres symptomer hurtigt.

En muskelkontraktion er en ufrivillig kontraktion eller spænding af en eller flere muskler i nogle dele af kroppen. Du kan heldigvis slippe af med muskelkramper og spændinger.

Muskelkramper opstår for eksmpel i:

  • Nakken
  • Skuldrene
  • Den lumbale zone, på nyre niveau
  • Den dorsale zone, på skulderbladet niveau

Det ender med at forårsage immobilitet i de ramte områder, ubehag og smerte for dem, der lider af dem.

Men at slippe af med en muskelkontraktion er et let, hvis du kender metoderne til at gøre det.

Hvis du ledte efter en måde at hurtigt og effektivt slippe af med dine kontraktioner, vil du finde ud af mere end blot et svar i denne artikel. Gå ikke glip af det!

Hvad er en muskelkontraktion nøjagtigt?

Rygsmerter

En muskelkontraktion eller sammentrækning er også kendt som en muskelknude.

Denne sammentrækning begrænser blodcirkulationen, hvilket gør at blodet ikke kan komme til muskelcellerne. Således akkumuleres toksiner i området. Når disse toksiner ophobes i musklerne, sender nerveenderne signaler til hjernen og forårsager ubehag og smerte.

Den eneste måde at lindre denne smerte på er at fortryde eller bryde muskelkontraktionen, så blodet igen kan strømme normalt.

Hvad er årsagerne til kramper?

Muskelkontraktioner kan forekomme af mange grunde, såsom:

  • Tvinge eller skubbe musklerne mere end de kan klare,
  • Gør en stor indsats, når musklerne er svækkede,
  • En stillesiddende livsstil,
  • Opholde sig i gentagne eller tvungne stillinger i lang tid,
  • Pludselige strækninger,
  • Kulde,
  • Leve efter en dårlig kost,
  • Ikke drikke nok vand,
  • Stress eller angst.

Hvordan man kan slippe af med muskelkramper

Slip af med kramper

1. Belast ikke musklen hvis du vil slippe af med muskelkramper

Den første ting, du bør gøre, når du har en muskelkontraktion, er at undgå at belaste musklerne eller det berørte område yderligere. Prøv at holde det så stille som muligt for at undgå at forårsage mere skade.

2. Gå i bad med varmt vand

Varmt vand

Brusebade med varmt vand er meget nyttige, når det kommer til at udbedre muskulære kontraktioner, da de hjælper med at:

  • Reducer smerte
  • Slap af i muskelen
  • Forbedre blodcirkulationen

For hurtigt at lette kontraktionen anbefaler vi derfor, at du holder det berørte område under varmt vand mellem 5 og 10 minutter, to gange om dagen.

3. Rosmarin og ler til at slippe af med muskelkramper

Rosmarin indeholder ikke kun antiinflammatoriske og antispasmodiske egenskaber, men det hjælper også med at øge blodcirkulationen. Ler er derimod fremragende når det kommer til at lindre muskelsmerter.

Begge ingredienser virker perfekt, når det kommer til at lindre og eliminere kontraktioner.

Ingredienser

  • 4 spiseskefulde rosmarin (50 gram)
  • 200 gram hvidt ler
  • Glas vand (200 ml)

Forberedelse

  • Hæld vand og rosmarin i en gryde.
  • Tænd komfuret og kog dette i 10 minutter.
  • Lad det derefter stå i 20 minutter.
  • Flyt væsken med rosmarin til en plastikbeholder.
  • Tilsæt ler og bland det godt sammen indtil der ikke er længere er nogle klumper.
  • Lad herefter stå i mindst 2 timer.

Hvordan bruger man det?

  • Påfør blandingen direkte på det berørte område.
  • Lad det sidde i 20 minutter.
  • Skyl det derefter af med varmt vand.
  • Gentag to gange om dagen.

For de største fordele anbefaler vi, at du anbringer en naturlig olie til området efter at du har brugt denne blanding.

4. Strækøvelser

Strækøvelser

At strække ud er af afgørende betydning, når vi lider af kontraktioner, da det hjælper musklerne med at vende tilbage til deres normale stadie.

Husk dog, at du ikke skal presse dine muskler for meget, ellers vil du ende med at forårsage endnu større skade. Vær forsigtig.

 

5. Arnica salve

Arnica indeholder antiinflammatoriske midler og smertestillende egenskaber, som gør den perfekt til at lindre smerter og betændelser, som kan forekomme i musklerne.

Påfør arnica gel eller salve direkte til den berørte område ved hjælp af bløde og cirkulære masserende bevægelser for at hjælpe dig med at  afslappe musklerne.

Vi anbefaler, at du anvender salven, når du går i bad,  men generelt omkring 3 eller 4 gange om dagen.

Hvordan undgår man kontraktioner

For at undgå muskelkontraktioner anbefaler vi at du:

  • Undgå at bruge overdreven kraft eller presse dine muskler for hårdt, da de har deres grænser.
  • Forsøg ikke at tvinge din krop til noget, hvis dine muskler er svækkede eller hviler sig efter træning.
  • Træn ofte.
  • Hav en god kropsholdning.
  • Stræk din krop hver gang du føler det er nødvendigt for at undgå pludselige strækninger.
  • Pas på dig selv når det er koldt.
  • Hav’ en afbalanceret kost.
  • Drik nok vand.

Ved at følge disse anbefalinger vil du være i stand til at lindre symptomerne og hurtigt fjerne muskelkontraktioner.

Men hvis du ikke mærker nogen forbedring, skal du tale med en kvalificeret fysioterapeut, så de kan behandle kontraktionen.

FRA INTERNETTET