Seks ting at undgå, hvis du har mistanke om diastase

Diastase eller adskillelse af rectus abdominis er almindeligt efter graviditet, men du kan rette op på det med fysioterapi. Lær mere i denne artikel.
Seks ting at undgå, hvis du har mistanke om diastase

Sidste ændring: 28 august, 2021

Maven giver plads til, at et barn vokser under graviditeten, og musklerne udvider sig og adskilles, hvilket kaldes diastase. Når det er sagt, skal du huske et par ting, hvis du har mistanke om, at du måske har diastase.

“Diastase” stammer som mange andre ord på det medicinske område fra gammel græsk dias (gennem), statos (stående, stoppet) og sys (‘handling’). Det oversættes løst til “adskillelse af dele af kroppen, der var forbundet”. Dette refererer til rectus eller mavemusklerne i dette tilfælde.

Interessant nok er diastase ikke udelukkende for postpartum. Faktisk har overvægt, ascites eller ophobning af væske i maven og overdreven aktivitet i dette område en tendens til at forårsage det.

Lær, hvordan du genkender det.

Genkendelse af abdominal diastase

En person, der trækker i huden på maven

Du har født, og selvom tiden går, har du stadig en svulmende mave. Der er smerter og ustabilitet i lænden og svaghed i bækkenbunden. Der er også urininkontinens, dårlig fordøjelse, ophobning af luft i maven og endda navlebrok. Alt dette får dig til at mistænke diastase.

Det bedste er dog ikke at selvdiagnosticere og konsultere en specialist, hvis du har mistanke om, at du har diastase, da der kan være skadelige følger.

Prøv dog følgende, hvis du er overbevist om, at dine symptomer indikerer, at du har denne tilstand:

  • Læg dig på ryggen med bøjede ben og fodsålerne fladt i gulvet.
  • Læg den ene hånd under hovedet og den anden på navlen.
  • Start forsigtigt en mavebøjning uden at spænde i mavemusklerne ved at løfte dit hoved og skuldre. Kig derefter mod din navle.

En adskillelse mellem rectus abdominis bliver synlig. Du kan måle afstanden med fingrene. Adskillelsen vil være op til 3 cm, hvis der er diastase. Husk, at alt større end 3-5 cm kan kræve operation.

Uden tvivl er det bedste at gøre efter en fødsel at konsultere din læge otte uger efter. De vil vurdere din bækkenbund, dine mavemuskler og bækkenet.

Lægen vil mærke på området og afgøre, om der er en adskillelse af mavemusklerne, og hvilken type diastase det er:

  • Funktionel, hvis transversus abdominis holder på indvolde.
  • Anatomisk, hvis det stikker ud eller fører til et brok.

Seks ting at undgå, hvis du har diastase

Overvej disse anbefalinger, der helt sikkert vil hjælpe dig med at undgå yderligere komplikationer, hvis du har mistanke om, at du har diastase. Følg selvfølgelig altid din læges råd.

1. Lav ikke klassiske mavebøjninger

Mavebøjninger retter ikke på delte mavemuskler. Tværtimod vil de forværre tilstanden. Er du bekendt med hypopressive øvelser? Find ud af, hvad de er, og lav dem ved hjælp af teknikker, der får trykket i maven til at falde.

2. Løb eller spring, lad det vente til senere

Ser du dig i spejlet og er ikke tilfreds med din figur efter fødslen? Kontrollér din angst. Øvelser som løb eller spring frarådes kraftigt, hvis du har diastase. Dette skyldes, at disse øvelser øger spændingen i maven og lægger mere pres på linea alba og udvider den yderligere.

3. Spørg om hjælp, undgå at løfte, hvis du har diastase

Det sværeste at gøre efter fødslen er at skulle løfte tunge ting – ud over barnet. Det er allerede en stor anstrengelse at være alene og tage barnet fra vuggen eller sengen.

Bliv hos din baby og fortæl familiemedlemmerne omkring dig om dette behov, hvis det er muligt. Husk, at dette er et spørgsmål om sundhed. Løft derfor ikke noget tungt for at forhindre skader på bækkenbunden.

4. Vær forsigtig, når du bruger efterfødselsbælter efter fødslen

Tendensen til at søge lindring er naturlig, især hvis du tilføjer oplevelser fra mødre og bedstemødre. Dette er tilfældet med efterfødselsbælter. De eliminerer ikke rigtig presset på mavemusklerne, men kan lindre smerter, give stabilitet og forbedre kropsholdningen.

Overvej dog, at smertelindring camouflerer diastase. Således er anvendelse af disse bælter kun passende efter en medicinsk vurdering og diagnose. På denne måde ved du, hvad der er mest passende til dit specifikke tilfælde.

5. Tag forholdsregler, når du hoster eller nyser, hvis du har mistanke om diastase

Hold på dine mavemuskler med dine hænder, så du kan holde på indvoldene mod linea alba påvirket af den formodede diastase, når du hoster eller nyser.

Læg dig også om på siden, før du står ud af sengen. Bøj også i dine knæ og ikke din overkrop, når du bukker dig ned.

6. Forebyg forstoppelse

Gør alt, hvad du kan for at forhindre forstoppelse. Dette er normalt de første par dage efter fødslen, men lad det ikke fortsætte. Det skyldes, at delte mavemuskler ikke fungerer, som de skal. Det er forståeligt at føle ubehag og endda frygt.

Forbliv desuden ordentligt hydreret, spis mad, der er rig på fibre, hvil, men forsøm ikke bevægelse, og hold dig ikke tilbage, når du føler trang til at gå på toilettet for at gøre tingene lettere.

Så slap af. Supplér det med hypopressive øvelser og knibeøvelser for at forhindre forstoppelse og hæmorider.

7. Følg din behandlers anbefalinger

Hvis fysioterapi fejler, er det en god løsning at anvende kirurgi for at reducere adskillelsen af den større linea alba på 3 cm eller mere.

Derfor kan du prøve fysioterapi, der passer til dit specifikke tilfælde, hvis du modtog en diastasediagnose.

En kvinde, der træner

Anbefalede øvelser

Der er ingen universel bedste træning til diastase, så find den bedste til dig. Kontakt en specialist, der kan evaluere dit tilfælde, og følg deres anbefalinger. Du vil højst sandsynligt være i stand til at springe kirurgi over, da du hjælper din krop naturligt med at genvinde sine normale funktioner.

Faktisk giver fysioterapi fremragende resultater. Nyere undersøgelser peger på rutiner på de lokale stabiliserende muskler for at øge stabilitet af lænd og bækken.

Hypopressive maveøvelser

Disse er relateret til kropsholdning, gentagne og rytmiske øvelser baseret på vejrtrækning og knib, der hæver livmoderen, blæren og tarmene. De anbefales ikke i de første tre måneder efter fødslen. Derudover er de designet til at introducere ændringer i kroppens figur.

De reducerer også presset i maven og forårsager automatiske aktiveringer af musklerne i underlivet og maven. Desuden reducerer de taljens omkreds, styrker bækkenbundsmusklerne og reducerer rygproblemer ved at forbedre kropsholdningen.

Øvelser til frivillig aktivering af transversus abdominis musklen

Transversus abdominis musklen bruges, når du skal løfte vægte, hoste, grine, løbe eller hoppe med gentagelsen af disse øvelser. I denne henseende genererer det de biomekaniske forhold, der fremmer den korrekte udførelse af bevægelserne. Det er, fordi det styrer det intra-abdominale tryk.

Øvelser til aktivering af de skrå abdominale og rectus abdominis muskler

Når du har aktiveret transversus abdominis, skal du derefter aktivere de skrå mavemuskler. Det er de muskler, der udfører rotationer og understøtter indvolde. Førstnævnte er vigtig, fordi transversus garanterer stabiliteten af lændehvirvelsøjlen ved at undgå tryk på lændestrukturer og smerter.

Gå generelt på toilettet før øvelserne, fordi du kan observere ændringer i blærefyldning, mens det autonome nervesystem fungerer. Apnø forårsager lukning af glottis og derfor tørhed i halsen: Vær opmærksom på hydrering. Det er vigtigt at udføre øvelserne på tom mave eller efter fuld fordøjelse.

Du får en korrekt stabilisering af skelettets aksiale akse, der sikrer optimal balance og bevægelse af de øvre og nedre lemmer i dit daglige liv med disse øvelser.

Hvornår skal man konsultere en læge om diastase?

Rådfør dig med lægen, hvis du oplever smerter i lænden, luft i maven og stadig har en svulmende mave otte uger efter fødslen. Du kan blive vurderet af en fysioterapeut, der kender de bedste øvelser for at bringe rectus abdominis tilbage på plads, når du kender graden af din diastase.

Har du mistanke om diastase?

Gå ikke i panik, da det er ret almindeligt. Mindst hver anden kvinde oplever det, og det går i sig selv i de fleste tilfælde. Tag dog forholdsregler før og efter fødslen.

Det er typisk for musklerne at dele sig under og efter graviditeten, så vær forsigtig med at lave bevægelser, der kan forværre det. Styrk dine mavemuskler, hvis du planlægger at blive gravid. På denne måde vil adskillelsen af rectus abdominals ikke være et problem for dig.

Det kan interessere dig ...
Prøv disse fem yogaøvelser til mavemusklerne
Bedre LivsstilLæs den på Bedre Livsstil
Prøv disse fem yogaøvelser til mavemusklerne

For at få faste og tonede mavemuskler, skal man lave mere end blot mavebøjninger. Her vil vi vise dig nogle af de bedste yogaøvelser til mavemuskle...