8 tips til at overleve pollenallergi

Hvis du lider af pollenallergi, kan kontakt med huden, øjnene eller slimhinderne forårsage voldsomme reaktioner. Find ud af, hvordan du kan klare det.
8 tips til at overleve pollenallergi
Leidy Mora Molina

Bedømt og godkendt af sygeplejerske Leidy Mora Molina.

Sidste ændring: 03 januar, 2023

Hvert forår bliver pollenallergi dramatisk værre. Efter en kold vinter kommer planter og blomster til live igen og frigiver pollen. Denne pulverformige substans er fuld af mikrosporer, som befrugter planter af samme art. Blot én plante er i stand til at frigive tusindvis af sporer i luften.

Pollen er usynligt, når det er i luften. På dage, hvor pollentallet er særlig højt, kan du måske se en gul tåge.

Når vi indånder det, og det kommer i kontakt med vores åndedrætsorganer, kan vi få en allergisk reaktion. Hvis du lider af pollenallergi, kan pollen, der rører din hud eller kommer i dine øjne eller din næse, forårsage voldsomme reaktioner.

Symptomer på sæsonbestemt allergi

Nogle af de mest almindelige symptomer er nysen, kløende eller løbende næse og rindende øjne. Nogle gange kan der opstå mere alvorlige sygdomme som f.eks. allergisk astma.

Med forårets ankomst kan de irriterende symptomer blive værre på grund af høje niveauer af pollen i luften. Hvis dine symptomer bliver alvorlige eller uudholdelige, skal du tale med din læge om et receptpligtigt antihistamin eller topisk hydrokortison.

Kvinde med pollenallergi

8 tips til at håndtere allergi

Der er enkle ting, du kan gøre for at overleve de værste sæsonbestemte allergier. Det er en god idé at bære solbriller, når du går udenfor, undgå at hænge dit tøj til tørre ude og holde dine vinduer lukket i de perioder, hvor der er mest pollen.

Nedenstående har vi delt 8 tips til at hjælpe dig med at håndtere pollenallergi og dens symptomer.

1. Bliv indendørs, hvis du har pollenallergi

På dage med høje pollenniveauer og masser af vind anbefaler vi, at du vælger indendørs aktiviteter, hvis det er muligt. Hvis du er nødt til at gå ud, skal du altid bære et mundbind. Hvis du først fugter mundbindet, forhindrer du yderligere, at pollen trænger ind i dine luftveje.

Du vil måske kunne lide: Vandallergi: Symptomer og behandling

2. Vask dine frugter og grøntsager

Friske grøntsager og frugter er fulde af vitaminer og næringsstoffer, som kan hjælpe dig med hurtigt at overvinde dine allergisymptomer. Vask dine produkter godt, før du spiser dem, så du er sikker på at få alt det pollen med, der måske sidder fast på ydersiden.

Læge står med fad med frugt og grønt

At spise frugt og grøntsager kan hjælpe med at reducere hyppigheden af symptomer på pollenallergi.

3. Tjek tidspunktet

I løbet af dagen er de perioder med de højeste pollenrater mellem kl. 5.00 og 10.00 om morgenen og igen mellem kl. 19.00 og 22.00 om aftenen. Derfor er det bedst at begrænse dine udendørs aktiviteter og holde vinduerne lukkede i disse timer.

4. Brug luftfiltre til at lindre symptomerne på pollenallergi

Anti-pollenfiltre kan hjælpe med at reducere din risiko for at komme i kontakt med pollen. Det er en god idé at sætte dem i klimaanlæggene i din bil og i hjemmet. Du skal holde vinduerne lukkede i bilen, så pollen ikke kommer ind.

For bedst muligt at undgå kontakt med mikrosporer bør du skifte filtrene regelmæssigt.

5. Brug solbriller, og orientér dig om pollenniveauet i dit område

Hvis du skal ud, er solbriller en praktisk måde til at forhindre, at pollen kommer ind i dine øjne. Det er også nyttigt at vide, hvor højt pollenniveauet er, ved at tjekke vejrudsigten.

6. Skift tøj

Pollensporer kan klæbe til dit tøj, og derfor bør du forsøge at tage et bad og skifte tøj, så snart du kommer hjem. Hvis du ikke kan skifte tøj, kan det måske hjælpe at vaske hænder og ansigt. Undgå også at hænge dit tøj til tørre udenfor, især om foråret.

7. Smarte valg i haven

Barn nyser udenfor på grund af pollenallergi

Hvis du har en have, skal du undgå at plante planter, der bestøver gennem luften. For eksempel anbefales det ikke at bruge Arizona Cypress-hække, hvis du lider af sæsonbestemt allergi.

Prøv desuden at undgå aktiviteter, der kan frigive pollen, som f.eks. at slå græsplænen eller feje terrassen. Hvis du er allergisk over for græspollen, må du ikke lægge dig på græsset. Hvis du planlægger at tilbringe natten udenfor, skal du forsøge at undgå at sove tæt på træer eller planter.

8. Farmaceutisk behandling mod pollenallergi

Hvis du tager antihistaminer til behandling af en alvorlig pollenallergi, bør du altid gøre det under lægens opsyn. Nogle mennesker med lettere symptomer kan få lindring af naturmedicin. Uanset hvad kan en vaccine mod sæsonbestemt allergi være nyttig ved forskellige grader af symptomer.

Hvis du lider af ubehagelig pollenallergi, skal du sørge for at følge disse tips. Men hvis dine symptomer forværres eller ikke forsvinder, skal du søge læge.

Det kan interessere dig ...
Allergi over for pollen? Prøv disse allergivenlige blomster
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Allergi over for pollen? Prøv disse allergivenlige blomster

Tilstoppet næse og nysen er nogle af symptomerne hos pollenallergikere. Heldigvis findes der allergivenlige blomster. Her er nogle af dem.



  • Gastaminza, G., Bartolomé, B., Bernedo, N., Uriel, O., Audícana, M. T., Echenagusia, M. a, … Muñoz, D. (2005). Alergia al polen de las oleáceas en un lugar donde no hay olivos. Alergologia e Inmunologia Clínica.
  • González, L. (2014). Alergias y el sistema inmune: una revisión desde el aula. Revista Facultad de Ciencias de La Salud UDES.
  • F, G. A. G., & A, V. M. A. (2005). Polinosis y aeroalergenos. Alergia, Asma e Inmunología Pediátricas.
  • Grewling Ł, Bogawski P, Smith M. Pollen nightmare: elevated airborne pollen levels at night. Aerobiologia (Bologna). 2016;32(4):725–728. doi:10.1007/s10453-016-9441-7
  • Sánchez-Lafuente AM, Guitián J, Medrano M, Herrera CM, Rey PJ, Cerdá X. Plant traits, environmental factors, and pollinator visitation in winter-flowering Helleborus foetidus (Ranunculaceae). Ann Bot. 2005;96(5):845–852. doi:10.1093/aob/mci236

Indholdet på denne side er udelukkende til information. På intet tidspunkt tjener det til at facilitere eller erstatte diagnoser, behandlinger eller anbefalinger fra en fagperson. Tal med en betroet specialist, hvis du har nogen tvivl, og søg deres godkendelse, før du prøver en metode.