Hvorfor det er vigtigt at spise frugt og grøntsager ifølge WHO

WHO har foreslået, at vi spiser mere frugt og grøntsager for at mindske risikoen for ikke-smitsomme sygdomme. Hvad skal du vide? I denne artikel fortæller vi dig alt om det.
Hvorfor det er vigtigt at spise frugt og grøntsager ifølge WHO

Sidste ændring: 26 juli, 2022

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) fortæller os ofte, hvad vi bør spise for at være sunde. I denne artikel lærer du alt, hvad WHO siger om, hvorfor det er vigtigt at spise frugt og grøntsager.

Som du allerede ved, er det at spise en passende mængde grøntsager en af de spisevaner, der er forbundet med en bedre tilstand af velvære. Det kan også være med til at forebygge visse sygdomme!

Tallene taler for sig selv

Ifølge WHO’s rapporter kunne 1,7 millioner liv reddes på verdensplan blot ved at øge mængden af frugt og grøntsager, som vi spiser. Det viser sig, at bare ved at indtage gennemsnitligt 400 gram af disse i vores daglige kost kan vi forebygge kroniske sundhedsproblemer som diabetes og hjertesygdomme.

På samme måde har WHO beregnet, at kostvaner med utilstrækkelig mængde frugt og grøntsager er årsag til ca. 19 % af tilfældene af mave-tarmkræft, 30 % af iskæmiske hjertesygdomme og 11 % af slagtilfælde på verdensplan. Dette fremgår af en undersøgelse offentliggjort i International Journal of Epidemiology.

Læge serverer frugt og grønt

Spisning af frugt og grøntsager kan bl.a. mindske risikoen for diabetes og hjertesygdomme. Hvis du fjerner dem fra din kost, kan du dog øge risikoen for kroniske sygdomme.

Du er måske også interesseret i: Frugter, der beskytter og styrker bugspytkirtlen

Er det moderne at spise frugt og grøntsager?

Selv om det er rigtigt, at antallet af mennesker, der vælger en kost rig på frugt og grøntsager, er steget på det seneste, er det mere end en trend.

Flere mennesker vælger at følge en vegetarisk eller vegansk kost. Nogle gør det muligvis, fordi det er på mode. Andre gør det af forskellige årsager, der kan være alt lige fra religiøse årsager til respekt for dyrene. Det er dog meget vigtigt at vide, hvordan man overgår til denne livsstil.

Uanset om det er moderne eller ej, er frugt og grøntsager nødvendige for at bevare et godt helbred og forebygge sygdomme. Kombinationen af disse fødevarer med andre, der indgår i en afbalanceret kost garanterer en god forsyning af alle de essentielle næringsstoffer.

Dagligt indtag af frugt og grøntsager

Verdenssundhedsorganisationen (WHO) fortæller os følgende:

  • Spis mindst 400 gram eller fem portioner frugt og grøntsager om dagen.
  • Inkludér grøntsager i hvert måltid.
  • Tilbered snacks med frisk frugt og rå grøntsager.
  • Det er bedst at spise sæsonbestemt frugt og grøntsager.
  • Spis et varieret udvalg.
Udvalg af madvarer opmuntrer os til at spise frugt og grøntsager

Når det drejer sig om at spise frugt, er der ingen begrænsninger for den maksimale mængde, vi bør spise. Fagfolk anbefaler dog, at vi spiser sæsonens grøntsager, da de er mest friske og normalt kan findes til en god pris.

På samme måde er der på globalt plan kampagnen med 5 om dagen. De fremmer information, der hjælper folk med at overholde disse anbefalinger, og de tilpasser dem endda til hvert enkelt land! En ration svarer til:

  • Grøntsager (150 gram rå og rene). De fremhæver også, at du bør spise 2 rationer om dagen.
  • Frugt (150 gram rå og rene). Det er bedst at indtage 3 rationer om dagen.

Der er ingen grænser, når det gælder den maksimale mængde, du kan spise, typen af frugt eller grøntsager eller den tilberedningsmetode, du vælger. Blandt anbefalingerne foreslår de, at man skal have en række forskellige frugter og grøntsager, med en præference for sæsonprodukter på grund af deres friskhed og pris.

Hvis der er en frugt eller grøntsag, som du ikke kan lide, er du ikke forpligtet til at spise den. Du skal blot vælge dem, du kan lide at spise, og fordele dem over hele dagen.

Du bør spise frugt og grøntsager regelmæssigt

Som du kan se, er det vigtigt at spise frugt og grøntsager for at sikre en god sundhedstilstand. Derfor bør du forsøge at inkludere disse fødevarer i din kost hver dag, med det formål at forsinke aldring og udviklingen af komplekse sygdomme.

Hvis du ikke kan lide smagen, så prøv at kombinere dem med andre fødevarer og introducere dem gradvist i din kost. Der findes mange opskrifter, der formår at skjule grøntsagernes konsistens og smag. De er lavet specielt til folk, der ikke er vant til at spise dem.

Som en sidste bemærkning skal du huske, at du altid kan gå til en ernæringsekspert, hvis du har brug for en evaluering af din nuværende kost eller for at få lavet en sundere plan.

Det kan interessere dig ...
7 frugter rige på jern, der bør indgå i din kost
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
7 frugter rige på jern, der bør indgå i din kost

Nogle frugter rige på jern er ikke så kendte eller bruges ikke altid til dette formål. Vi fortæller dig, hvilke de er.



  • Aune D, Giovannucci E, Boffetta P, et al. Fruit and vegetable intake and the risk of cardiovascular disease, total cancer and all-cause mortality-a systematic review and dose-response meta-analysis of prospective studies. Int J Epidemiol. 2017;46(3):1029–1056. doi:10.1093/ije/dyw319
  • Miller V., Mente A., Dehghan M., Rangarajan S., et al., Fruit, vegetable and legume intake, and cardiovascular disease and deaths in 18 countries (PURE): a prospective cohort study. Lancet, 2017. 390: 2037-2049.
  • Galvan YP., Alperovich I., Zolotukhin P., Prazdonva E., et al., Fullerenes as anti aging antioxidants. Curr Aging Sci, 2017. 10 (1): 56-67.