5 tips til at passe på fødderne denne sommer

Sommeren er en tid, hvor risikoen for fodlidelser stiger. Derfor er det vigtigt at gennemføre nogle plejetips. Hvad skal du overveje? Det går vi i detaljer om her.
5 tips til at passe på fødderne denne sommer

Sidste ændring: 26 juli, 2022

Sommeren er en tid på året, hvor de fleste mennesker har en tendens til at have mere fritid. Dette betyder, ud over det gode vejr og de stigende temperaturer, at mange af vores daglige vaner ændres. Men overser du, at du bør passe på fødderne om sommeren, ligesom på alle andre tidspunkter?

Nogle mennesker er ikke klar over, at fødderne på denne tid af året er udsat for infektioner og eksterne faktorer, der kan skade huden. Skift af sko, aktiviteter med bare fødder eller svømmebassiner skaber et ideelt miljø for vækst af bakterier og svampe. For at undgå disse problemer vil vi gerne dele nogle tips med dig. Læs videre!

Hvorfor det er vigtigt at passe på fødderne om sommeren

Fødderne er en af de vigtigste dele af kroppen. De fungerer som en støtte, og hvis de bliver skadet på nogen måde, kan de alvorligt påvirke vores evne til at gå eller løbe. På trods af dette har mange mennesker en tendens til at forsømme dem.

I perioder af året som sommeren udsættes de for flere faktorer, der påvirker deres helbred, da varme og fugt skaber et miljø, der fremmer væksten af smitsomme mikroorganismer. Udendørs aktiviteter øger også risikoen for skader eller hård hud.

Det er normalt for folk at færdes i offentlige områder som f.eks. svømmebassiner eller strande, hvor der er direkte kontakt med bakterier, svampe og andre elementer, der gør dette område af kroppen sårbart. På grund af dette tager det ikke lang tid at få infektioner og lidelser. Så hvordan kan man passe på fødderne om sommeren?

Tips til at passe på fødderne om sommeren

Som en undersøgelse offentliggjort i det medicinske tidsskrift Annals of Family Medicine forklarer, er der om sommeren en markant stigning i forekomsten af fodproblemer. Et eksempel er, at de ofte svulmer op på grund af væskeophobning, hvilket kan være meget ubehageligt.

Desuden gør det at bære åbent fodtøj som f.eks. sandaler eller klipklappere dette område mere udsat for problemer. Hvis man derimod bærer sko med god støtte og overtræk, bliver stødet mere dæmpet. Lad os se på nogle anbefalinger til at passe på fødderne om sommeren.

1. Vælg det rigtige fodtøj

Det er vigtigt at holde sig for øje, hvad der bør anvendes fodtøj for hver type situation og sted. Klipklappere er ikke egnede til træning eller lange gåture. Det er dog tilrådeligt at bære dem for at beskytte dig selv, når du går i våde områder.

Årsagen er, som vi tidligere har påpeget, at i områder med fugtighed formerer svampe sig lettere. Derfor er det ikke tilrådeligt at gå barfodet i fælles brusere, svømmehaller eller omklædningsrum.

2. Del ikke genstande til personlig pleje

Fodtøj, håndklæder og andre genstande til personligt brug bør ikke deles. Disse foranstaltninger er med til at reducere risikoen for infektion og er en del af god hygiejne. Brug af de samme genstande som andre mennesker kan forårsage fodsvamp og andre smitsomme fodsygdomme.

3. Oprethold en ordentlig hygiejne

Når det gælder om at passe på dine fødder om sommeren, er det ikke blot nok at vaske dem med vand og sæbe. Hvis der er kontakt med vand, enten i et brusebad, havet eller svømmebassiner, skal du tørre dem grundigt. Tørring bør omfatte området mellem tæerne og neglene.

4. Brug solcreme

Huden i dette område er også følsom over for solskoldning. Derfor er det tilrådeligt at bruge solcreme på anklen og endda på sålen. Ifølge en artikel offentliggjort i Journal of Clinical and Esthetic Dermatology minimerer solcreme UV-angreb og er nøglen til at forebygge aldring forårsaget af sollys.

Fødder bør ligesom andre dele af kroppen beskyttes mod solen med en god solcreme.

5. Anvend fugtgivende produkter

Sommerens vejrforhold har en tendens til at forårsage tørhed og revner . For at forhindre dette, skal du påføre fugtighedscreme flere gange om dagen. Det er også en god idé at bruge kokosolie, vaseline og andre fugtgivende midler i stedet.

Måske finder du dette interessant: Sandheden om hudpleje og hudens sundhed

Andre tips til at passe på fødderne

  • Det er vigtigt at understrege, at det uanset hvad er at foretrække at bruge sandaler, der er stabile og støtter foden godt. Dette mindsker risikoen for at falde eller snuble.
  • På den anden side anbefales det ikke at bruge permanent neglelak. De kan forårsage allergiske reaktioner og medfører også, at svedproduktionen i dette område mindskes, hvilket gør det lettere for mikroorganismer at formere sig.
  • At fjerne hård hud eller ruhed med filer er ikke den bedste løsning. De kan forårsage sår, der let kan blive inficeret.

Kontakt en fodterapeut

Hvis du har spørgsmål eller problemer, især hvis du allerede har en fodlidelse, er det bedst at gå til en specialist. Ofte hjælper det at besøge en fodterapeut os med at passe på vores fødder på en mere ordentlig måde, når vi ønsker at holde dem sunde denne sommer.

Det kan interessere dig ...
8 ting du kan gøre hver dag for at få sunde fødder
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
8 ting du kan gøre hver dag for at få sunde fødder

Dine fødder har ansvaret for at bære vægten fra hele din krop hver dag. Som du kan forestille dig, er det meget vigtigt at have sunde fødder.



  • Tiivel J. Foot care: a step in the right direction. Perspectives. 1999;23(2):22-25.
  • Steglińska, A., Jachowicz, A., Szulc, J., Adamiak, J., Otlewska, A., Pielech-Przybylska, K., & Gutarowska, B. (2019). Factors influencing microbiological biodiversity of human foot skin. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(18). https://doi.org/10.3390/ijerph16183503
  • McRitchie, M., Branthwaite, H., & Chockalingam, N. (2018). Footwear choices for painful feet – an observational study exploring footwear and foot problems in women. Journal of Foot and Ankle Research, 11(1). https://doi.org/10.1186/s13047-018-0265-2
  • Miikkola, M., Lantta, T., Suhonen, R., & Stolt, M. (2019). Challenges of foot self-care in older people: A qualitative focus-group study. Journal of Foot and Ankle Research, 12(1). https://doi.org/10.1186/s13047-019-0315-4
  • Nardin, R. A., Fogerson, P. M., Nie, R., & Rutkove, S. B. (2010). Foot temperature in healthy individuals: Effects of ambient temperature and age. Journal of the American Podiatric Medical Association, 100(4), 258–264. https://doi.org/10.7547/1000258
  • Liu, F., Allan, G. M., Korownyk, C., Kolber, M., Flook, N., Sternberg, H., & Garrison, S. (2016). Seasonality of ankle swelling: Population symptom reporting using google trends. Annals of Family Medicine, 14(4), 356–358. https://doi.org/10.1370/afm.1953