Træning og kost til en endomorph krop

En endomorph krop er en af de forskellige kropstyper. Dagens artikel indeholder nogle anbefalinger til at holde denne kropstype i form.
Træning og kost til en endomorph krop

Sidste ændring: 14 oktober, 2021

Vi kategoriserer ofte folk efter deres kropsform, og endomorph krop er en af disse typer. Der er særlige kendetegn, der adskiller den fra en ektomorph og mesomorph krop.

Hold dig til nogle træningsprogrammer og diæter, som du kan følge for at holde dig i form, hvis du har denne kropsform.

Hvordan ser en endomorph krop ud?

Personer med en endomorph krop har en tendens til at tage på i vægt på grund af fedt. De har også en tendens til at have svært ved at opbygge muskelmasse.

Nogle af deres typiske kendetegn er følgende:

  • Kortere ben og arme.
  • Små muskler og områder med stor fedtophobning.
  • Brede, store og noget tungere knogler.
  • En bred talje og brede hofter, især kvinder.
  • Som det sidste et rundt ansigt og hoved.

Det, der sker, er, at disse kroppe har en tendens til at bevare sig på en evolutionær måde, hvilket altid har været en fordel i tider med fødevaremangel. Det langsomme stofskifte og evnen til at lagre og generere fedtdepoter gav mennesker med denne kropstype en bedre chance for at overleve.

I dag er de fleste af verdens kostvaner imidlertid fulde af forarbejdede og kulhydratrige fødevarer, så det er ikke længere en fordel at have denne kropstype. Desuden har endomorphe personer en tendens til at ophobe al overskydende mad i form af fedtdepoter.

De har dog nogle positive egenskaber. Disse kropstyper har vanskeligheder med at opbygge muskelmasse. Ikke desto mindre bevarer de musklerne, når de først har skabt dem. Det skyldes, at de på grund af deres tendens til at ophobe fedt ikke har brug for at trække på muskelreserverne.

Kvinde med endomorph krop måles om mave

Træning af en endomorph krop

En stillesiddende livsstil er hverken anbefalelsesværdig eller sund for nogen af kropstyperne. Dette er desuden mere gældende for en endomorph krop på grund af deres langsomme stofskifte, og hvor let de lagrer fedt. Derfor er kost og motion af største betydning for disse mennesker.

Du ved sikkert allerede, at mennesker med denne kropstype har en tendens til fedme, især uden en sund livsstil. Ikke nok med det, men alle de sundhedsproblemer, der er afledt af en stillesiddende livsstil, såsom hjerte-kar-problemer eller diabetes, vil dukke op.

Det vigtige for endomorphe kroppe er at aktivere stofskiftet og forsøge at forhindre, at det vender tilbage til sit naturlige langsomme tempo. Det kan de gøre ved at træne og opbygge muskelmasse.

Muskler forbruger meget mere energi end fedtreserver. Jo mere muskelmasse en krop har, jo mere energi vil dens basale stofskifte derfor bruge, og jo mindre sandsynligt er det, at den lagrer fedt.

Med henblik herpå anbefaler fagfolk funktionelle øvelser, der kombinerer styrketræning og cardio. Dette er for at træne det kardiopulmonale system og forbrænde kalorier og samtidig generere muskelmasse for at holde stofskiftet accelereret.

Nogle af disse træningsrutiner kan f.eks. være HIIT-rutiner (high-intensity interval training ) eller Tabata-sessioner. Specialister anbefaler også at kombinere disse rutiner med styrketræning med vægte for at øge styrken lidt mere.

Den anbefalede kost

Frugt og grønt på gafler

Som vi nævnte ovenstående, blev den endomorphe krop udviklet til at overleve i tider med mangel på mad. Derfor vil den aktivere sin reservemekanisme, jo større kalorieunderskuddet er. Det betyder, at den vil sænke sit stofskifte så meget som muligt og lagre så meget fedt som muligt.

Derfor vil diæter, der i høj grad begrænser kalorier, kun føre til lagring af det, som disse mennesker spiser. Den gode nyhed er, at proteiner og fedtstoffer er mere mættende end kulhydrater og er perfekte til denne type kropstype. Derfor skal disse personer spise en kost med et lavt kulhydratindhold og baseret på proteiner og sunde fedtstoffer.

Desuden har endomorphe kroppe ikke gavn af mange måltider om dagen eller langvarig faste. Ideelt set skal de have to eller tre måltider om dagen, der indeholder få sukkerarter og er rige på proteiner. Kosten skal naturligvis være sund og velafbalanceret med hensyn til fødevarer og proportioner.

Det er muligt at holde en endomorph krop i skak

Faktisk er tendensen til fedtophobning og lav muskelmasse ingen undskyldning for, at endomorphe kroppe giver op og går væk fra en sund livsstil. Ved at opretholde en afbalanceret kost med et lavt indhold af kulhydrater og et højt indhold af protein kan man holde uønsket fedtophobning på afstand.

Det er selvfølgelig ikke nok at følge en afbalanceret kost. Motion er altid nødvendigt og anbefales derfor. I dette tilfælde skal du prioritere styrkeøvelser, der vil øge muskelmassen, og som du kan kombinere med aerobe øvelser, der vil forbrænde lagrede kalorier.

At følge disse anbefalinger er en af de bedste måder til at forhindre, at en endomorph krop bliver et sundhedsproblem. Så du må ikke give op!

Det kan interessere dig ...
Nøglerne til at finde din personlige stil
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Nøglerne til at finde din personlige stil

At finde din personlige stil er en rejse til selvindsigt. Oplev vigtigheden af at kende dig selv for at udnytte dine dyder



  • AL, N. A. CURSO PRINCIPIOS PRINCIPIOS DE NUTRICION APLICADA AL CULTURISMO Y DEPORTE. (n.d.).
  • MANUAL PARA EL TÉCNICO DE SALA DE FITNESS. Nerea Salinas – Google Libros. (n.d.).
  • Durán-Agüero, S., Valdés-Badilla, P., Varas-Standen, C., Arroyo-Jofre, P., & Herrera-Valenzuela, T. (2016).
  • Spanish Journal of Human Nutrition and Dietetics PALABRAS CLAVE R E S U M E N Perfil antropométrico de deportistas paralímpicos de élite chilenos. Rev Esp Nutr Hum Diet, 20(4), 307–315. https://doi.org/10.14306/renhyd.20.4.253