Lav disse øvelser for at slippe naturligt af med luft i maven

· 8. november 2018
Din kost og livsstil spiller en afgørende rolle i dit liv, også for din fordøjelse. Her er nogle enkle øvelser, der kan hjælpe dig med at slippe af med luft i maven naturligt.

Vil du gerne lære at slippe naturligt af med luft i maven ? De fleste svarer med et rungende “ja”. Luft i maven er irriterende og dersværre noget, vi alle kommer til at døje med før eller siden. Her er nogle praktiske øvelser, du kan prøve næste gang det sker.

Luft i maven produceres naturligt i din krop for at nedbryde maden. Det behøver ikke være et stort problem, men nogle gange kan det være både smertefuldt og pinligt. Det kan også få dig til at prutte, og det er nok den del, der irriterer flest mennesker.

Derfor får du luft i maven

Luft i maven kan skyldes to ting. Hvis du har tendens til også at bøvse, så skyldes oppustetheden måske, at du:

  • Spiser for hurtigt
  • Tygger tyggegummi
  • Sluger luft

Den anden form for flatulens genereres i den nedre del af fordøjelsessystemet. Her er nogle af de fødevarer, der forårsager flatulens:

  • Kål
  • Bælgfrugter
  • Frugt såsom æbler og vindruer
  • Drikkevarer med kulsyre

Disse fødevarer kan være for meget for et følsomt fordøjelsessystem. Så hvis du har haft problemer med pinlinge øjeblikke, så kan du prøve at skære ned på nogle af dem.

Læs også: Te, som bekæmper problemer med fordøjelsen

Øvelser, der kan hjælpe dig med at slippe naturligt af med luft i maven

Disse øvelser kan hjælpe dig med at slippe naturligt af med luft i maven. De er nemme og fungerer for både voksne og børn. Det vigtigste er at holde kroppen i bevægelse, så luften kan bevæge sig og komme ud.

1. Cykling

Kvinde cykler

Cykling er meget populært og du kan gøre det lige meget hvem du er. Du kan cykle udenfor eller på en stationær cykel, hvis du foretrækker det. Det hele afhænger af hvor meget tid du har. De bevægelser, du laver, mens du cykler, aktiverer din mave og derefter fjerner de luft. Det er en sjov, nem og naturlig måde at slippe af med luft i maven.

2. Babystillingen

Denne stilling er meget nyttig, hvis du vil slippe af med luft i maven – og hurtig. Du gør det ved at sidde på dine knæ, bøje din krop fremad og strække dine arme ud. Hold i 30 sekunder.

  • En anden variation: Lig dig på ryggen, løft dine ben og bøj knæene lidt. Grib dine fødder med dine hænder og balancér på denne måde i mindst 30 sekunder.

3. Bevæg dine hofter

Denne øvelse er meget nem og en fantastisk måde til at slippe naturligt af med luft i maven.

  • Læg dig ned på ryggen med knæene let bøjede. Stræk dine arme ud ved siden af ​​dit hoved.
  • Drej dine hofter, flyt knæene fra den ene side til den anden.
  • Træk vejret let under bevægelsen. Flyt dine ben uden at flytte din torso eller skuldre.

4. Kobrastillingen

Kobrastillingen er en fremragende yogastilling mod flatulens. Læg dig på maven på en behagelig overflade. Peg tæerne i gulvet, og hold håndfladerne under skuldrene, som om du skulle til at skubbe til op i en armbøjning.

  • Stræk dine arme mens du trækker vejret ind, så brystet gradvist løfter sig op fra gulvet uden at flytte resten af ​​kroppen.
  • Spænd dine balder samtidig. Hold denne position i mindst 30 sekunder og træk vejret gennem din næse.

Læs også: 5 yoga stillinger til en flad mave

5. Hundestillingen

Person dyrker yoga

Hundestillingen hedder også dhanurasana på yogasprog. Det er den sidste øvelse i dag til at slippe af med luft i maven. Som et plus vil den også styrke din krop. Yoga hjælper med at fjerne luft i maven produceret af menstruationskramper.

Start med at stille dig op på hænder og knæ. Hovedet skal være i en lige linje fra nakken. Stræk dine ben og arme, så du står i en trekantet position med din numse op.

  • Bøj knæene efter behov. Det er ofte en svær øvelse, hvis du ikke er særligt smidig.
  • Hold denne position i et par sekunder.

Brug lidt tid på at lave disse øvelser, og du vil slippe naturligt af med luft i maven – sammen med det ubehag og forlegenhed det bringer!