Vaginal slaphed og fire mulige årsager

Mange kvinder føler sig flove under sex, fordi de oplever en følelse af ubehag på grund af vaginal slaphed. Dette symptom er dog ikke en hindring for et godt sexliv. Vi vil fortælle dig mere om dets årsager og hvordan du kan behandle denne tilstand.
Vaginal slaphed og fire mulige årsager

Sidste ændring: 23 marts, 2022

Vaginal slaphed er en almindelig tilstand hos kvinder, der har gennemgået ændringer i deres krop på grund af forskellige situationer. En af konsekvenserne af at miste tonus og elasticitet i dette område er, at det kan påvirke både selvværd og kvindens sexliv.

Der er flere faktorer, der forårsager fremkomsten af denne tilstand. Nedenstående vil vi vise dig, hvilke de er, og hvordan du kan minimere virkningerne af vaginal slaphed med nogle gode vaner og øvelser.

Hvad er vaginal slaphed?

Vaginal slaphed betragtes ikke som en sygdom, og heller ikke som en dysfunktion eller defekt. Det er et problem, der skyldes tab af muskeltonus i skeden på grund af genetiske faktorer, hormonelle ændringer og livsstil.

Derfor klassificerer vi det som en naturlig tilstand, da det hovedsageligt opstår, når kroppen gennemgår biologiske ændringer. Det betyder dog ikke, at det ikke har en indvirkning og mindsker den seksuelle lyst i et vist omfang.

På trods af dette er vaginal slaphed i sig selv ikke en hindring for fuldt ud at nyde sex, og det behøver heller ikke at mindske de positive virkninger af samleje på kroppen. Ubehaget opstår snarere, når det påvirker kvindens selvværd og selvtillid.

En kvinde oplever vaginal slaphed

Hvad er årsagerne til vaginal slaphed?

Der er ingen præcis årsag til at forklare, hvorfor nogle kvinder oplever vaginal slaphed, og andre ikke gør det. Der er dog flere faktorer, der er relateret til tendensen til at udvikle en sådan tilstand. Disse er tilsyneladende de vigtigste udløsende faktorer.

Du er måske interesseret i: 5 ændringer i intime forhold efter graviditet

1. Alder

Glad kvinde smiler til kameraet

Tidens gang er en af de vigtigste årsager til vaginal slaphed. På grund af de ændringer, som aldring medfører, begynder kroppen at producere mindre kollagen, som er det vigtigste element, der er ansvarligt for at holde vævene faste.

Og mens tegn på aldring kan være ret tydelige i ansigtet, på halsen og i dekolletage, er kønsorganerne ikke forskånet for konsekvenserne.

2. Graviditet og fødsel

Det er normalt, at skeden mister noget af sin spændstighed efter den strækning, den gennemgår under en fødsel. Denne fornemmelse af slaphed er endnu værre, hvis der har været en bristning, eller hvis der er blevet brugt sugekop.

Men når barnet fødes ved kejsersnit, kan kvinden også udvikle dette symptom. Graviditet medfører, at huden og musklerne i skeden mister fasthed på grund af det tryk, der udøves på dem.

3. Overvægt og stillesiddende livsstil

Kvinde til lægetjek

Vaginamusklerne kan svækkes som følge af overvægt og stillesiddende livsstil. Som med andre muskelgrupper er motion nøglen til at styrke dem.

Faktisk er der flere øvelser, der fokuserer på bækkenbundstræning, hvis funktion er at styrke dette område og i øvrigt forebygge problemer som inkontinens og seksuelle dysfunktioner.

4. Hormonelle ændringer

De fysiologiske forstyrrelser, der opstår i overgangsalderen, kan være udløsende faktorer for vaginal slaphed. I disse er der en hormonel ubalance, som øger tabet af vaginal fasthed på grund af ændringer i den slimhinde, der beskytter området.

Tips til at forebygge og bekæmpe vaginal slaphed

Vaginal slaphed rammer oftest kvinder, der har født mindst én gang. Der er dog flere metoder og tips, der kan hjælpe med at forebygge og mindske den uden at skulle ty til vaginoplastik.

Her er nogle tips, du kan tage i betragtning:

  • Lav knibeøvelser flere gange om ugen. Disse har til formål at stimulere de indre og ydre muskler i skeden for at styrke hele området.
  • Vedtag en rutine til genoptræning af bækkenbunden. Ideel til genopretning af området efter en fødsel eller ved tilstande som f.eks. inkontinens.
  • Hav sex oftere. Dette tjener tilsyneladende til at øge skedens elasticitet og forebygge atrofi og tørhed.
  • Vedligehold en sund kost. Ikke kun for sundhedens skyld, men også for at afbalancere kropsvægten og opretholde en god kollagenproduktion.
  • Lad være med at strække eller skade området. Hvis du kradser voldsomt, når det klør, kan det svække din hud.
  • Brug passende produkter til din intimpleje. Brug ikke parfumerede sæber, douches eller pudder.
  • Brug ikke overdreven kraft. Løftning af tunge genstande øger modtageligheden for intraabdominalt tryk, som svækker muskler som f.eks. i skeden.

Andre muligheder for at behandle vaginal slaphed

Ud over dem, der er nævnt ovenstående, er der andre metoder til at behandle vaginal slaphed som f.eks. korrektionskirurgi, som ikke anbefales kraftigt på grund af de mulige komplikationer, og radiofrekvens, en mere moderne mulighed, der producerer indsnævring ved hjælp af lokaliseret varme.

Afslutningsvis, hvis du har denne tilstand, lad os da forsikre dig om, at du ikke har noget at skamme dig over. Dette symptom er normalt og kan reduceres med de givne anbefalinger. Desuden behøver det ikke at være en hindring for, at du kan nyde dit sexliv fuldt ud.

Antag disse sunde vaner, og du vil mærke forskellen!

This might interest you...
Vaginal foryngelse: Alt, hvad du behøver at vide
Bedre Livsstil
Læs den på Bedre Livsstil
Vaginal foryngelse: Alt, hvad du behøver at vide

Vaginal foryngelse er navnet på et sæt procedurer, der sigter mod at ændre udseendet af de ydre kvindelige kønsorganer. Læs mere her.



  • Ertekin, C., Colakoglu, Z., & Altay, B. (1995). Hand and Genital Sympathetic Skin Potentials in Flaccid and Erectile Penile States in Normal Potent Men and Patients With Premature Ejaculation. The Journal of Urology. https://doi.org/10.1097/00005392-199501000-00027
  • Barnhart, K. T., Izquierdo, A., Pretorius, E. S., Shera, D. M., Shabbout, M., & Shaunik, A. (2006). Baseline dimensions of the human vagina. Human Reproduction. https://doi.org/10.1093/humrep/del022
  • M. Weber, A., D. Walters, M., R. Schover, L., & Mitchinson, A. (1995). Vaginal anatomy and sexual function. Obstetrics and Gynecology. https://doi.org/10.1016/0029-7844(95)00291-X
  • Fonti Y, Giordano R, Cacciatore A, Romano M, La Rosa B. Post partum pelvic floor changes. J Prenat Med. 2009;3(4):57–59.
  • Schwenkhagen, A. (2007). Hormonal changes in menopause and implications on sexual health. Journal of Sexual Medicine. https://doi.org/10.1111/j.1743-6109.2007.00448.x